Nedílnou součástí celého Subversiv*Rec speciálu je samozřejmě i rozhovor. A ským jiným než s klukem, který má tohle všena svědomí? S XNDL.
Kromě toho, že se jedná o naše zatím asi nejzábavnější interview, zazní spousta zajímavých věcí: jak přesvědčit typického hip hop fandu, aby dal Subversiv šanci, proč je nezávislá scéna populární v Japonsku a Evropě a také z jakého důvodu ostatní labely nezmiňují u svých interpretů jejich desky vydané naSubversiv.
Snad každý muzikant nenávidí tu první představovací otázku, takže ji pojďme přeskočit (navíc se zde v našem profilu můžete o XNDL i jeho labelu Subersiv*Rec a partě Offbeats dozvědět sami více). V jednom z tvých posledních rozhovorů jsi řekl, že to bylo v té době tvé třetí interview. Váš člověk pro vztah s tiskem odvádí velmi dobrou práci…jen žertuju. Ale vážně, necítíš, že se v posledních letech zájem o Subersiv*Rec a Offebats zvětšuje?
Ahoj, díky za rozhovor a přeskočení představení (směje se). Dneska už mám na kontě 4 rozhovory. To není tak špatné na 4 roky ve hře a 40 vydání venku. Co to sakra je člověk pro vztah s tiskem? (směje se) Takové lidi si nemůžeme dovolit. Raději naše peníze vložíme do dalších vydání. Popravdě si nemyslím, že se zájem zvyšuje. Možná trochu. Já můžu vidět jen prodeje, které jsou dobré, ale už ne tváře nebo zájem za nimi. Ale tenhle rok je rozhodně špička ohledně zájmu tisku (směje se). Před dvěma měsíci jsem dal jiný rozhovor pro velmi kvalitní francouzský web. Cítím se teď jak super hvězda (směje se).
První na Subversiv vyšla Offbeats vol. 1 kompilace. Bylo těžké tam dostat lidi jako Buck 65, Sixtoo nebo Anonymous Inc?
To bylo před 4 lety… a ani to tak těžké nebylo. Můj partner Spill měl v té době spoustu dobrých kontaktů, takže se těch kluků jen zeptal. Dneska by to kvůli všem těm obchodním smlouvám bylo nemožné.
Co se mi na tobě líbí, že se nebojíš říct, že současný TV/rádio hip hop je na nic. Kdybys řídil hudební průmysl, jaké rappery by jsi kvůli nedostatku schopností zakázal?
Já bych neřekl, že současná Pop/TV/rádio hip hop scéna je na nic, jen to není můj šálek čaje a nikdy bych to neposlouchal. Nudí mě to jako svině. Nikoho bych kvůli nedostatku schopností nezakazoval (kdo tohle rozhoduje?), spíš bych pomohl těm kvalitním (kdo tohle rozhoduje?) a dal bych jim v médiích prostor. Každý má právo tvořit muziku a vydávat ji, i když je slabá (směje se). Spousty lidí jsou dneska líní hledat něco jiného než mainstream, přitom díky internetu je to velmi snadné.
Co si myslíš o takových velkých akcích jako je Splash nebo třeba Hip Hop Kemp v České republice?
Nikdy jsem na Splashi nebyl a myslím, že ani nejsem správný typ tam vystupovat, ale pokud by mi to nabídli, dal bych to. To samé Česká republika. Byl jsem dvakrát v Praze a líbilo se mi tam. Hodně dobrých producentů z D&B/elektronické scény má dneska kořeny ve Východní Evropě. Včera jsem se na jednom festivalu bavil s ruským producentem, slíbil mi poslat více svého materiálu.
Když řekneš Shapeshifters, že by jsi rád vydal Adopted By Aliens na 2LP, jaká je jejich reakce? Jsou klidní ve stylu: „Jo, jasně,“ nebo to to pořádně cení?
Potkali jsme Shapeshifters díky mému partnerovi Mattovi a jeho Vinylkingz Rec v minulosti už několikrát. Matt se dohodl s Circusem. Nic složitého. Tihle kluci jsou výborní a my rádi pracujeme s lidmi férovou cestou. Jasně, že to pořádně cení. Trvalo to dlouho, ale nakonec to venku je. Je to dobrá a hrubá deska, undergroundová klasika na západním pobřeží.
Kdybys byl postaven před typického hip hop fandu (posluchače kapel Jedi Mind Tricks, Gang Starr, Heltah Skeltah,…), jak by jsi jej přesvědčil, aby si poslechl cokoli z tvé (a Subversiv) práce?
Jsem si jistý, že typičtí hip hop fandové by měli některé z našich desek určitě rádi. Doporučil bych jim jména jako Disflex6, Elonis nebo Elusive. Ti nejsou příliš experimentální a je to pořád velmi dobrý hip hop. Každý fanda by si u nás našel alespoň jednu desku. Většina našich zákazníků ale hip hop moc neposlouchá. Spíš začíná na elektronice a pak se dostanou k Restiform Bodies nebo Gunporn. Ostatní pak mají raději ty tradičnější věci jako jsou Shapeshifters. Nechceme vydávat pořád to samé. Nechceme nic jako typickou Subversiv*Rec desku. Neradi bychom měli nějaká omezení.
Co si jako fanda internetu myslíš o mp3 a sdílení dat?
Je to dobré pro získání více popularity, ale není to dobré, pokud vydáváš jen CD (směje se). Některé z našich desek jsou ke stažení na ruských webech nebo programech pro sdílení. Nemůžeme proti tomu nic dělat a stejně je většina našich desek vyprodaná, takže se o to nestarám. Když tu muziku lidé skutečně cení, tak si pak stejně koupí CD/vinyl/tričko nebo jdou na koncert. Jak jsem řekl, pokud bychom vydávali jen CD, bylo by to těžké. Je to nekonečná diskuze, ale nikdo s tím nemůže nic dělat. Dneska nemůžeš internet kontrolovat, i když by to někteří mocní lidé chtěli. Osobně odmítám jakoukoli kontrolu nebo cenzuru internetu.
Proč je dneska nezávislý hip hop (zvláště LA2TheBay a Shapeshifters) tak populární v Evropě? Máš tady labely jako 24/7 Records, Anti-Party, Hipnotik a další.
Jsou také velmi populární v Japonsku. Tihle lidé mají problémy prosadit se v domovské zemi. Nevím proč a kdybych věděl, vydal bych knihu „Obchodní taktiky muzikantů“ (směje se).
Ty osobně jsi byl už unaven „normálním hip hopem“, takže jsi se dostal k alternativní a elektronické tvorbě. Osobně mám podobnou cestu a pořád více inklinuji tímhle směrem. Proč ale myslíš, že davy lidí pořád nejsou unaveni z falešného RnB-hip hopu na MTV?
Když znají jen věci z TV/Rádia, tak ani být unaveni nemůžou. Videa jsou pěkně udělaná – kluci a holky mají hezká těla, každý se baví, peníze, velká auta. Každých 6 měsíců vytvoří lidé v pozadí nový trend a jede se na novo. Je to stejné jako proč lidé nejsou unaveni ze všech těch Hollywoodských filmů. Vždyť se na to podívej, je to hrozný a přitom každý chodí neustále do kina. To je zase na dlouho…(směje se)
Už jsi to nakousl dříve, proč myslíš, že je nezávislý hip hop a alternativní tvorba tak rozšířená v Japonsku?
Lidé (v podstatě pár, ale v porovnání s Evropou hodně) v Japonsku neustále chtějí slyšet nejčerstvější zvuk a to vše začíná v undergroundu. To vysvětluje, proč pořád hledají nový zvuk, muzikanty i životní styl. Jeden měsíc tě milují a druhý už o tobě nikdo neví. Mám rád japonský trh i obchody, které od nás objednávají. Můžu jen říct, že bychom dneska už neexistovali nebýt obchodů jako Wenod, kteří nás od začátku podporují. V té době se o nás nikdo nezajímal a tihle kluci prodali hodně našich desek, což je dobrý základ pro budoucnost.
Podle čeho se rozhoduješ co vydat (jako v případě Adopted By Aliens nebo které album bude první)?
Jde jen o vkus a názor na ty muzikanty. Za druhé je muzika a poslední rozpočet a šance se prosadit. Víme, že některá vydání si vyžádají více času, ale pokud se nám to líbí, tak nás nic nezastaví. Nejsme bohaté děti, které dostávají peníze od rodičů na své hobby. Musíme se starat i o finanční stránku, ale nikdy jsme nebyli v situaci neschopní zaplatit naše účty.
V jednom rozhovoru jsi řekl: „Jsem si jistý, že bychom mohli prodat více alb od Restiform Bodies nebo Deeskeeho, ale nechceme to udělat…a důvod vydělání peněz také není dobrým argumentem.“ Pak jsi ale dále řekl: „Potřebujeme lidi pro marketing, distribuci,…“ Je to pro mě trochu matoucí. Co je tedy tvůj cíl se Subversiv kromě vydávání muziky, kterou máš rád?
Pro mě jsou 2 možnosti vydělání peněz (což musíš dělat, pokud chceš pokračovat dále):
Možná to zní hloupě, ale je to, co jsem myslel. Deska, která již byla vydána, už pro nás není znovu výzvou. V momentě, kdy pošleme mástry do továrny, je ta deska minulostí. To neznamená, že to nechceme prodat a že se o to už nestaráme, jen to již není v našich rukou a my se musíme zaměřit na další desku. Pořád koukám dopředu, ale nezapomínám to za sebou. Cíl Subversiv*Rec je růst, ale ne hamižnou a podlou cestou. Nezajímají mě lidé, kteří chtějí být úspěšní za každou cenu a využívají k tomu ostatní…a takových lidí je v hudebním průmyslu bohužel hodně.
Konečně k muzice. Před 2 měsíci jsi vydal album jako Rushya. O čem to je a kdo je druhý člen Ancient Mith?
Rushya je Ancient Mith a já. Ancient řídí label Ponowai Flora a je mým dobrým přítelem. Nahráli jsme nějaké tracky v uplynulých dvou letech a uvědomili si, že nám to dohromady klape dobře. Líbí se mi jeho styl, jemu většina z mých beatů, baví nás to a především si naprosto důvěřujeme. Tohle první album je kolekce nových a pár starších písní. Něco jako kompilace jen jednoho umělce. Hodně nových typů zvuků a nálad – analogie, digitální, hip hop, elektro, D&B a další. Snažili jsme se především najít základ pro budoucí desky a našli jsme jej.
Nedávno jste začali spolupracovat s Botanica Del Jibaro. Je to jen na hudebním poli?
Náš člověk Gordon, který je zakladatelem Project Mooncircle, s nimi dělá už dlouho. Chtěl vydat něco s Botanica/Arepaz partou, protože máme k muzice stejný přístup. Zná oba labely i lidi v nich velmi dobře. Mluvil jsem s La Mano Fria, který je hrozně příjemný a férový kluk, a rozhodli jsme se něco vydat. Je to více než deska, je to zkouška spolupráce, o které jsem doufal, když jsem zakládal Offbeat Network. Děláme hodně věcí s jinými labely a tohle je podle mne dobrá cesta vytvořit mezi námi stabilní spolupracující síť. Některé vztahy jsou trvalé, některé ne. Raději budu mít pár dobrých a spolehlivých kluků, než tisíce…
KRS-One se nedávno objevil na novém albu od Awol One a Rakaa (z Dilated Peoples) na singlu od Ex-Vandalz. K-The-I bude vydávat své nové album letos na Mush Records. Myslíš, že to může pomoct získat tvému labelu více pozornosti? Podle mne jsou to spojené nádoby. Fanda bude chtít vědět více o K-The-I (na příklad) a objeví Subversiv*Rec.
Nemyslím, že z toho Subversiv má nějaké výhody, naši původní i současní muzikanti mají desky na mnoha větších labelech. Měli jsme lidi jako Busdriver, kluky z Anticonu, Aceyalone a mnoho dalších hodně populárních a rozhodně necítím shon po jejich deskách. Také jsem nikdy nečetl press-info nebo cokoli jiného, že tihle lidé také vydali něco na Subversiv. Je to otázka egoismu. Proč by ostatní labely, které chtějí být „těmi prvními“ a udávat směr, měli říkat, že jejich nejnověji upsaný člen již vydával na jiném labelu? Řekl bych, že by měli vyhodit své hledače talentů (směje se). Nemám s tím problém, že téměř všichni z našich muzikantů vydávají na jiných labelech, a myslím, že je to dostatečně prezentováno na naší webstránce a v jejich samostaném popisu.
Jsi čím dál tím více spojován s ostatními žánry než s hip hopem. Znamená to, že Subversiv bude už vydávat striktně experimentální a elektro muziku?
Nedokážu říct, co budeme vydávat v daleké budoucnosti, můžu jen říct, co bude příště. Nikdy neřeknu věci jako: „Už nkdy nevydáme čistě hip hopové album“, protože si jsem jistý, že je spousta hip hop alb, které budou dobrými Subversiv*Rec vydáními. Uvidíme. Teď chceme vydat pár experimentálních.
Řekl jsi, že budete vydávat LP od Odd Nosdam. Jedná se o něco zbrusu nového, nebo už to album je venku?
To byla jeho Mixtape Deluxe. Tehdy to ještě nebylo venku. Jen jsme o tom mluvili, to není nic špatného.
Můžeš nám říci více o nadcházejících projektech? Četl jsem o Rushya pracujících na druhé desce a také tvém sólo albu. A co přijde v nejbližší době od Subversiv?
Přesně. Někdy tuhle zimu doděláme nové Rushya album a také produkuji pro své sólo. Mám hotovo pár dobrých tracků a tentokrát zde hostuje více vokalistů jako Brzowski, Epic, Time a další. Také pro tu desku hledám label, chci to vydat někde jinde. Je vždycky zajímavé promovat vlastní muziku. Ostatní lidé to umí lépe. Pokud někoho nenajdu, udělám to opět na Subversiv*Rec ale tentokrát asi na vinylu. Mé poslední album 16bit bylo vydáno „jen“ jako CD-R, ale prodávalo se velmi dobře bez jakýchkoli distributorů. Další vydání na Subversiv je Astronautalis & Babel Fishh LP. Už je to téměř hotové a mělo by to být venku na přelomu září a října. Dost mě to baví. Vše je výborné a obal od dvojice Andy K & Gordon je úžasný. Takhle by měl Subversiv*Rec dneska znít. Experimentální, neobvyklá, úžasná a pořád hip hop muzika. Dále máme v plánu vinyl od K-The-I a Brzowski a samozřejmě vinyl Offbeats vol.3.1, na který čeká spousta lidí. Nikdy jsme neměli přesný časový rozvrh, když je ta deska hotová, tak jde ven.
Jsme u konce. Díky za tvoji ochotu a čas. Přidáš něco na úplný závěr?
Jen se můžu opakovat. Pokud vás zajímá náš label, muzikanti a co děláme, pak koukněte na stránky:
Zkuste se zeptat ve vašem lokálním obchodu na naše desky, protože oni je mohou od nás přímo objednat. Díky. XNDL.