Jive
2006
Tři roky. Takhle dlouho zatím trvala mezera mezi dvěma alby Too $horta jen po vydání alba "Gettin‘ it", které rapper tenkrát zamýšlel jako své poslední. Je dobře, že si to rozmyslel a jeho návrat v roce 1999 byl odměněn platinou (mimochodem tohle byla jeho šestá platinová deska v řadě!). Tím ale jeho úspěšná éra pomalu končila a poslední "kovovou", tentokrát jen zlatou desku vydal na přelomu tisíciletí. Poslední, teď už vlastně předposlední pokus ohnout křivku své kariéry nahoru proběhl v roce 2003, a i když pecky jako "Choosin" nebo "Shake that Monkey" obstály, zbytek alba "Married to the Game" pokulhával. Upřímně jsem moc nevěřil v nějaký zvrat, když jsem se dověděl o přípravách alba "Blow the Whistle", ale hned první titulní singl mě navnadil víc než příjemně.
Too $hort je tedy zpátky se svou již šestnáctou deskou a tentokrát si dal opravdu záležet. Ve výběru producentů šel najisto za svými dlouholetými spolupracovníky Lil‘ Jonem a Jazze Pha, kromě nichž dostal své 4 minuty stále se rozmáchající will.i.am. Zvuk proto logicky smrdí Atlantou, kde rapper žije, i když v textech stále odkazuje na Oakland, kde strávil své mládí. Neřekl bych o sobě, že jsem velký fanoušek jižanského stylu, ale všichni se tady trefili do mého vkusu.
Jazze Pha patří poslední dobou mezi mé producentské favority a je stále v dobré kondici, i když úvodní "ladies & gentlemen" hlášku bych rád neslyšel v každém druhém jeho tracku (což si samozřejmě neodpustí anii tady) a ani na jeho rapu nemám příliš co chválit. Jeho funky podklady mi ale lahodí a s Too $hortovým nenáročným rapem dávají dohromady fungující rovnici. Lil‘ Jon není ten, od koho bych hltal všechno, co vyprodukuje, v jeho příspěvkách na tomhle albu nicméně nenacházím jediný mínus. Třeba "Money Maker" je tady jeden z nejpovedenějších beatů a to nemluvím o zmíněném singlu "Blow the Whistle", kde $hort mluví o svých zásluhách. To je pro mě jeden z nejlepších hitů letoška, prostě bomba. Osvědčil se i will.i.am, který použil stejný zvuk jako hraje v legendární pecce "Public Enemy number 1" a stvořil beat odpovídající svému názvu "Keep Bouncin’", což je jinak druhý singl. Po producentské stránce tedy žádná výtka.
Témata, jimž se Too $hort věnuje, nepřináší žádná překvapení. Stačí citovat jeden z refrénů, který může posloužit jako vzorek většiny ostatních: " Let me see you pop that pussy girl, shake that ass / do a nasty dance girl, make that cash / bend that ass over and touch the floor / he gotta tip if he want some more". Je tedy jasné, že kdo hledá nějaká sociální témata, jaké dřív rapper na své alba vkládal, pustí si určitě něco jiného. Člověk se potřebuje taky pobavit a k tomu přesně tahle deska slouží.
Většina textů se tradičně točí okolo holek, nebo spíš děvek, strip klubů, sexu, pasáctví a podobně, občas to proloží tématy jako auto, clubbing nebo vychloubání. Každý, kdo slyšel některé z jeho alb ale ví, že $hort si s touto tématikou umí hrát a hlavně dokáže pobavit hláškami typu "You’re just like your car / sexy and fast" nebo "I’m like James Bond / I always get the hoe". Co se týče hostů, ti se textově přizpůsobili a jsou příjemným oživením. Rick Ross předvádí průměr, UGK (každý člen v jiném tracku) potvrzují, že patří do první ligy, Dogg Pound přes Lil‘ Jonův beat potěší a zbytek taky neurazí.
Když to shrnu, Too $hort vysoce předčil má očekávání a udělal album, které považuju za jedno z nejlepších z letošní úrody. Neznám údaje o prodejích, ale divil bych se, kdyby vyhořelo.
Too $hort – Blow the Whistle:
01 Call Her A Bitch
02 Blow the Whistle
03 Burn Rubber Pt. 2
04 Keep Bouncin feat. Snoop Dogg and Will.I.Am
05 Pimpin Forever
06 Money Maker feat. Pimp C and Rick Ross
07 Strip Down
08 Nothing Feels Better
09 Sophisticated
10 Playa
11 Hoes feat. Jazze Pha and Bun B
12 Baller feat. David Banner
13 Sadity feat. Kurupt and Daz
14 I Want Your Girl feat. E-40, Dolla Will and Mr. F.A.B.
15 Its Time to Go
16 Shake it Baby