THE REPRESENTATIVES: „Vysněnou kariérou je hokej.“

Dvojice Touch a Nato čerstvě vydala album Intelligent Design pod společným názvem The Representatives. Ani jeden z nich není hip hop nováčkem. MC Touch je ostřílená legenda, která rapuje už pěknou řádku let, a za producentem Nato stojí parta Low Budget Affiliates, v podstatě definující Edmontonský underground.

 

Jejich Intelligent Design připomnělo zlaté časy, kdy každý beat a řádek na desce něco znamenaly, proto by byla škoda nezeptat se jich na více podrobností. Nakousli ožehavé téma hip hopových sporů a vysvětlili všechny nesrovnalosti.

 

Pokud jste desku ještě neslyšeli, zkuste si vzpomenout na název tamního hokejového týmu a třeba vyhrajete jednu z kopií v naší soutěži. Touch a Nato na rozdíl svého domovského klubu mají teď dobrou sezónu.

 

Jak jste se vlastně setkali?

Touch: S Natem jsme se potkali v místním klubu The Blackdog, kde se každé úterý hrál hip hop. Pokud tě hip hop bavil, byl jsi tam. Poznal jsem tam hodně lidí ze scény a udělal si spoustu známostí. Škoda, že už tu takové místo není. Hráli hodně underground, takže to nepřitahovalo holky ani podobnou sortu lidí. V jednu chvíli tam ale chodili všichni skuteční posluchači z celého města. Nato a já jsme tam hráli jako DJ´s a občas zaskakovali za C-Section, Reese a Sonny Grimez, kteří hráli stabilně. Pro tu komunitu to byl skvělý prostor.

 

Váš zvuk má náladu 90. let, hodně syrový. Co sami posloucháte?

T: Poslouchám hodně věcí z východu i západu jako Tha Liks, Strong Arm Steady, Planet Asia, jsem skalní fanda Wu Tangu. V poslední době jsem se ale snažil sehnat všechny mé kazety z 90. let na vinylu. Koupil jsem Wanted Dead Or Alive od G Rapa, věci od Showbize a AG a taky hodně old school. Každý čtvrtek hraju v klubu a většinou můžeš slyšet právě 90. léta jako Lord Finese, starý Hiero, Grand puba a tak.

 

Nato: Právě teď mě baví Sean Price, Agallah, nový Marco Polo a chci slyšet novou desku od Necra.

 

V Kanadě máte labely jako Endemic a Clothes Horse Records, které dělají více experimentální věci, Urbnet je zase underground a vy jste úplně jiní. Čím to je, že kanadská hip hop scéna je tak rozmanitá?

T: Kanada je obrovská, různorodá země. Nejbližší velké město je vzdálené 3 hodiny jízdy od Edmontonu, takže tady je prostor pro tu jedinečnost. Kdyby byla Kanada stejná od východu na západ, pak by byl důvod k obavám. Teď tu navíc panuje velká solidarita mezi jednotlivými kempy, která nám pomáhá dát o sobě víc vědět i za hranicemi. I tak ale zůstávají jednotlivé styly velmi rozdílné, což jen ukazuje poctivost při tvorbě.

 

V Intru odpovídá Touch na otázku o hraní v Torontu a Vancouveru takto: „Tváříte se, jako bych nebyl vítán.“ Dělal jsem rozhovor se Scott Da Rosem z Endemic, který řekl, že v Kanadě je sporů dost. Neřekl sice nic konkrétního, ale bylo zřejmé, že jej situace netěší. Jaký je váš názor na tohle téma?

T: Vyhýbám se beefu jako vegan (slovní hrátka – beef znamená hovězí maso nebo právě hip hopové spory, pozn. red.). Nedělám rap pro beef. Je spousta příležitostí, jak si udělat přátelé, ale mnohem méně, jak nepřátele, proto když mášv Kanadě hip hop beef, týká se to většinou tvé čtvrti. Hip hop spory v Kanadě přirovnávám k východní vs. západní pobřeží v Americe. Je to mýtus, kontraproduktivní a směšný.

 

Když mluvíme o těch beefech, můžeš vysvětlit řádku: „I ain´t the opening act like Fatt Matt“?

T: (smích). Rád to udělám. V té citaci ti chybí čárka. Jsi po DJ Weaselovi druhý člověk, co se mě na to ptá. Fatt Matt má song nazvaný I ain´t the opening act. Ke konci tam právě jede ve stylu, že není žádný předskokan. Je ale spousta kanadských rapperů, kteří jsou známí jen proto, že hrají před námi. Ten řádek jsem napsal takhle: „I ain´t the opening act, like Fat Matt“. Byla to reference na něj, v žádném případě diss. Chtěl jsem na desce říct jeho jméno, abych jej trochu provařil. Pokud chceš znát můj skutečný názor na Fatt Matta, mrkni na můj myspace (http://www.myspace.com/touch182), mám tam s ním společnou skladbu, kde hostuje i Moves z Dirty Crew. Lidi, se kterými mám beef, nejsou na albu zmíněni.

 

Jak jste se dali dohromady s Nomadem? Slyšeli jste jeho poslední desku Lemon Tea?

T: Potkal jsem jej jen jednou a to jsem o tom ze začátku ani nevěděl. Epic má totiž zvyk říkat všem prvním jménem, takže Nomada představil jeho křestním jménem. Miluji ale jeho tvorbu. Udělal jsem ještě jednu věc s ním a Epicem. Něco mi pouštěl i Nato ve studiu.

 

N: Nahrávám většinu Epicových vokálů. Dělal jsem i většinu jeho alba s Nomadem a líbilo se mi, co ze sebe Nomad dostal. Potřebovali jsme refrén, tak jsem se jej zkusil zeptat. Zvládl to rychle a s Touchem jsme byli s výsledkem velmi spokojení. Potkali jsme jej několik měsíců poté, co navštívil Edmonton. Neslyšel jsem jeho nové album celé, pár skladeb ale znám z myspace nebo od Epica. Nomad je skutečně krutý.

 

V Pay Me Touch rapuje o všech, kteří chtějí zadarmo koncert, hostování nebo beat. Pokud by byly dobré peníze, spolupracovali by jste i s někým, o kom víte, že je špatný?

T: Pokud jsou peníze v pořádku, je to v pohodě celé. Účtuji si podle toho, kolik mám času. Mám toho teď tolik, že jsem zvýšil sazbu, abych oddělil ty, co to myslí vážně a cení si mého času, od těch zbylých. Pár lidí se to sice dotklo, ale oni přece platí za můj čas a talent, což je pro mě vzácná komodita. Nahrál jsem skladby s veterány jako Wordsworth i kluky, co začali rapovat v roce 2002, takže nikoho nediskriminuji. Rapuju ve tvém tracku, abych tě vyzval se mi vyrovnat.

 

N: Myslím, že jsi si sám odpověděl. Pokud jsou peníze v pohodě, tak si můžeme plácnout. Když ale chce někdo kolabo, tak většinou ví, co děláme a slyšel nás. Když by tam nebyly žádné kompromisy ohledně tvorby, tak proč ne?

 

Jak by jste popsali Intelligent Design pomocí 5 přídavných jmen?

N: Začnu a těžší konec nechám na Touchovi – poctivý, zaprášený…

 

T: …a já skončím s benevolentní, underground a povznášející.

 

Kdo a jak přišel s konceptem k Adult´s Story a upravení Slick Rickova Children´s Story?

N: Napadlo to mě, když jsem koukal na Maury show. Nevím, jestli to u vás taky máte, ale je to podobné jako Jerry Springer, ale více důvěryhodné. Fandím tomu, líbí se mi, jak mají ti chlapi radost, když se dozví, že to dítě není jejich. Je to jako kdyby dali touchdown v Superbowlu.

 

Touch v jednom tracku rapuje: I´ve been to New York, I´ve seen kids frontin.“ Myslíš, že to je těžké v NY (nebo kdekoli jinde v Americe) uspět, když jsi z Kanady?

T: Zrovna jsem o tom mluvil s E-Dot. Může být těžké uspět, ale nebylo pro něj obtížné si získat respekt. Když jsme spolu rapovali, byla to každodenní záležitost, dýchali jsme hip hop. Lidi si všímají schopností a to je důležité. Nemám problém přijít kamkoli, protože 70% lidí tam předčím ve freestylu i psaní. Spousta fanoušků z Kanady ví o New Yorském hip hopu víc než lidi, co tam bydlí. Zažil jsem to v roce 1991 a jsem si jistý, že dnes to je stejné.

 

Jste blízcí přátelé s Cadence Weapon. Jak jste jej potkali? Je pořád velmi mladý a přitom je považován za příští velkou věc, je připraven být hvězdou?

N: Potkal jsem Candence Weapon asi v roce 2002 nebo 2003 v klubu The Blackdog, kde jsme s Touchem hráli. Slyšel jsem, že je dobrý rapper, tak jsem mu dal svůj beat. To byla sobota a v pondělí přišel, nahrál to a výsledek byl bezvadný. Skutečný talent. Nahrávám většinu jeho vokálů, takže jsem jej viděl i ve studiu. Věř mi, myslí to vážně a je připraven jít nahoru, Mám beat na jeho novém albu, které vychází příští rok.

 

T: Bydlím hned vedle něj. Dřív jsem (stejně jako celá hip hop komunita) poslouchal jeho tátu Teddyho, který hrál v místním rádiu. Uvedl nás do světa underground hip hopu a soulu. Vždycky jsem Cadence a jeho rodinu obdivoval. Potkal jsem ho ve stejné době jako Nato a docela mě jeho úspěch překvapil, protože bych nečekal, že se bude angažovat v hip hopu. Pak mi ale Nato pustil jeho věci a úplně mě to dostalo, nic takového jsem dosud neslyšel.

 

Na závěr, co se děje s Oilers? Poslední sezóna byla jednou z jejich nejhorších a objevily se i spekulace o prodeji klubu.

N: (smích). Skvělá otázka, protože já a Touch milujeme hokej. Poslední sezóna byla hrozná, ale pořád je sledujeme. Byli gól od Stanley Cupu a teď se stali nejhorším týmem za 60 zápasů. Ty drby pochází od hodně bohatého a nadšeného fanouška Oilers, který chtěl klub koupit, nechat jej v Edmontonu a postavit nový stadion, ale současní majitelé to nedovolili. Oilers nemůžou být více populární. Pokud se jim ale tenhle rok nepovede, budou muset nastat nějaké změny jako výměna trenéra nebo generálního manažera. Tenhle rok to bude dost zajímavé.

 

T: Zažil jsem všechny jejich poháry, takže zůstávám loajální. Pamatuji si, když Gretzky, Jari Kurri, Coffee, Messier, Moog a Futr hráli pohromadě. Náš tým změnil pravidla hry. Vždy jim budu přát, ať se děje co se děje. V místě mého bydliště byly kdysi všechny ty rvačky, když nás dělila od poháru jediná třetina. Hokej je pro lidi v Edmontonu vším. Kdybych nebyl rapper, chytal bych v NHL.

 

N: (smích). Přesně, oba jsme kdysi byli v bráně. Hokej je má vysněná kariéra, víc než hip hop.

Soutěž o 3 CD

Recenze Intelligent Design

Promo album volně ke stažení

http://www.myspace.com/touchandnato
 

Reklamy
Share

Napsat komentář