Sean Paul – Ten, kdo dostal dancehall do všech rádií

Sean Paul – Ten, kdo dostal dancehall do všech rádií…Během posledních několika měsíců se svět roztančil v jamajských rytmech ještě mnohem více, než dosud. I běžně komerční rádia a televize dnes pochopili sílu a oblíbenost hiphopu a dancehallu mezi mladými lidmi. Sean Paul propojuje oba styly natolik zajímavě, že se jeho singly Like a glue, Get busy a Gimme the Light drží už několik měsíců v neuvěřitelné mediální rotaci po celém světě. Čerstvý držitel Grammy za reggae album roku tak nahradil Shaggyho kometu, která jako vůbec první dostala dancehall i do českých rádií. Dá se předpokládat, že za pár měsíců jej vystřídá zase někdo jiný, ale co kdyby ne? Sean Paul na sobě hodně pracoval a jeho neustálý posun vzhůru ukazuje na velký potenciál. Co to je vlastně za týpka?

 

 

Sean Paul Henriques se narodil 8. ledna 1973 v jamajském hlavním městě Kingston. Měl to štěstí, že jeho rodiče, kteří v sobě mají jamajskou, portugalskou i čínskou krev, si žijí na místní poměry velmi slušně. Jeho matka je známou místní malířkou a otec obchodník, takže malý Sean vyrůstal v klidu a pohodě ve farnosti Sv. Ondřeje daleko od městského gheta. Vyrůstal od třinácti do devatenácti let jen s mámou, protože tátu za nešťastných okolností zavřeli na šest let do basy. Po svých rodičích ale získal vlohy ke sportu a tak jezdil už ve čtrnácti letech závodně plavat na nejrůznější závody kolem Jamajky. Díky tomu se dostal na Barbados, Trinidad, do Portorika i Mexika. Svého času byl dokonce členem národního týmu ve vodním pólu, protože prestižní střední škola v Bel Air, kterou později navštěvoval, měla sportovní zaměření. Poté studoval na vysoké škole se specializací na obchod a hotelový management, ale po dvou letech to nevydržel, chvíli pracoval jako kuchař a pokladník v bance, dokud mu dokonale neučarovala kultura jamajského dancehallu…

 

 

To se stalo někdy v druhé polovině osmdesátých let, kdy si oblíbil způsob, jakým DJs hýbají s davy. Deejay je ale na Jamajce už třicet let ten, který má v ruce mikrofon, takže nehledejte Seana za gramofony! Je to ryzí toaster, pro kterého byl zpočátku největší inspirací Super Cat, Major Worries, Shabba Ranks a Spragga Benz. Sean ale brzy rozvinul svůj vlastní charakteristický styl zpěvu a začal sám psát písničky. Tématem mu byly jeho vlastní otázky po příčinách bídy a celkové existenční situace Jamajky, kde je například běžné se ve volebních obdobích navzájem střílet.

 

 

Roku 1994 natočil své první demo a když si jej poslechnul jeho táta, půjčil jej svému kamarádovi z dětství, kterým byl Cat Coore z kapely Third World. Tomu se to taky líbilo a tak Seana pozval poprvé do opravdového studia. To byl dar, který jej podpořil v sebedůvěře a otevřel mu dveře dál. Brzy poté totiž začal nahrávat dub plates pro různé sound systémy, hlavně Copper Shot, který založil Seanův bratr. Dále nazpíval pár riddimů pro Stone Love a Renaissance sound systém – dvě party, které byly tou dobou ty nejaktivnější na Jamajce, a i dnes mají své jisté místo v jamajském panteonu. Důležité je k tomu dodat, že sound systém je jamajský vynález, takže právě tam je to klíčová záležitost, kdo a co hraje. Tak se stalo, že se brzy zajímali o Seanův hlas zajímalo brzy mnohem více lidí.

 

 

Tou dobou se už psal rok 1995 a Sean Paul se dal dohromady s partou ambiciózních deejays (Don Yute, Mossy Kid a Luger Man) pod společným jménem Dutty Cup Crew. „Kouřili jsme pořád ganju a dutty cup znamená v jamajském patois použitá dýmka,“ vysvětluje později Sean a vzápětí dodává: „Nebylo to ale jen o tom, protože když člověk v životě pořádně nemákne, tak se nikam nedostane a je vymalováno!“

 

 

Sám na sobě ale hodně makal a díky tomu se roku 1996 seznámil s producentem Jeremy Hardingem, který vlastní label 2 Hard records. Ten do té doby nebyl moc známý, ale právě se mu povedlo vyprodukovat skvělou cross over pecku od Beenie Mana Who am I na Playground riddimu. Tím si získal dobré renomé a tak připravil hned další riddim, který se jmenuje Fearless. Sean na to obratem nazpíval Baby Girl, singl vyšel o vánocích a stal se jeho prvním velkým hitem na Jamajce. Následně v rámci spolupráce s Hardingem vydal na Playground riddim pecku Infiltrate a bokem i duet se zpěvákem Spanner Bannerem Ladies Man. Hlavně Infiltrate potvrdil zdar písniček psaných pro ženské publikum a stal se úspěšným i mimo Jamajku včetně hip hopových akcích v Miami a New Yorku.

 

 

„Na Playground riddim je hlavně pecka od Beenie Mana, která s sebou vzala do světa i ostatní verze, včetně té mé. Díky tomu se dostal Infiltrate do světa a vyvolal první zájem i mimo Jamajku. Na druhou stranu singlu jsme navíc udělali acapella verzi, kterou potom selektoři rádi mixovali. To byl výborný strategický tah, který začal psát mou historii,“ vysvětluje dnes Sean.
Další nahrávky Excite me a Deport Them tak měli jednodušší prorazit a tak se Sean Paul začal objevovat i v programu newyorského rádia Hot 97 a v nejrůznějších žebříčcích na Jamajce, Trinidadu a Guayaně. V roce 1999 jel na trošku hektické turné po Evropě, Japonsku a USA. Když se vrátil, rozhodl se společně se svým kamarádem, který si říká Mr. Vegas, že natočí pecku v které se pěkně lyricky poperou o jednu kočku. Téma to je sice v dancehallu klasické, ale Hot Gal Today na Street Sweeper riddimu od dua Steely & Clevie skvěle zafungovalo. Hit se skvěle prodával v Karibiku i Americe a zazněl i ve filmu Shaft. Další spolupráce s Mr. Vegasem na sebe nenechala dlouho čekat a Top Shota pokřtil i rapper DMX a film Belly. Tyto události ještě více podpořily Seanovu oblíbenost v USA. Stal se tak prvním muzikantem z oblasti dancehallu, který vystoupil na r´n´b & hiphopovém festivalu Summer Jam, kterou pořádá již zmíněná rozhlasová stanice Hot 97 New York. Díky tomu se navíc osobně seznámil s lidmi, jako je Funkmaster Flex, Big Daddy Kane, Snoop Doggy Dog nebo Aaliyah a ještě ten rok hrál na podobných akcích od Miami po Boston.

 

 

Roku 2000 proto byl přesně ten správný čas vydat celé album. Jmenuje se STAGE ONE a vydalo jej prestižní jamajské vydavatelství VP Records. Oslavné ódy novinářů poté nebraly konce – deska obsahuje většinou hitů vydaných na singlech a navíc i novinky, které dal dohromady se svým bráchou a Jeremy Hardingem. Najdete tam celkem 17 skladeb, 5 skitů a navíc video jako bonus. Album je striktně dancehallové a opravdu se povedlo, což přineslo další možnosti a prostředky, jak si vychytat všechny detaily kolem koncertování i nahrávání. Sean Paul se tak stal od dob Boba Marleyho prvním jamajským muzikantem, který měl v americké hitparádě časopisu Billboard hned dva singly z jednoho alba! Mimo jiné ten rok přál i nejrůznějším kombinacím, jako například hostovaní společně s Lady Saw v hitu Bossman od Beenie Mana, který je v současnosti tou úplně největší hvězdou jamajského dancehallu.

 

 

Jeden z nejžhavějších riddimů roku 2002, který produkoval opět Jeremy Harding, se jmenuje Liquid. Sean pro něj natočil duet s Ce´Cile Can you do the work, který okamžitě zabodoval stejně jako singl Gimme the Light, který se obratem dostal do americké TOP 10. Následující singl Get busy to dotáhnul ještě dál, protože v květnu vyšplhal na to úplně nejvyšší místo! Ani singl Like Glue, který produkoval Tony „CD“ Kelly, nezapadnul a stal se hymnou dancehallů po celém světě. Všechny zmíněné písničky září na albu DUTTY ROCK, které vyšlo na jaře 2003 u VP Records ve spolupráci s vydavatelstvím Atlantic. Díky tomu má dnes několik milionů prodaných kopií a i v Evropě je v současnosti šestou nejprodávanější deskou. Na udílení cen MOBO v Londýně byl Sean vyznamenán titulem Reggae umělec roku a za skladbu Gimme the Light získal cenu časopisu High Times. Také získal tři nominace na Grammy a jednu z nich vyhrál.

 

Astronomická popularita je sklizní mnohaleté tvrdé práce, která se zrealizovala současně s vlnou celosvětového zájmu o hip hop a dancehall. Sean Paul oba styly elegantně propojuje a dává tak najevo, že škatulky opravdu ztrácejí na významu. Jen v minulém roce spolupracoval vedle Ce´Cile a Beyoncé i s De la Soul, Roots, Busta Rhymes, Jay-Z, Blu Cantrell, The Neptunes atd.

 

„Hodně umělců kolem hiphopu má nějakou vazbu na dancehall,“ vysvětluje Sean na stránkách New York Times. „Bylo tomu tak vždy, ale teď už to je snad každému jasné! Oba styly vnímám propojeně, protože toho mají hodně společného. Když jsem byl kluk, tak právě dancehall a hiphop mě dokázaly oslovit a říct: Hejbni sebou!“

 

Úvahy nad tím, jestli je tak masivní propagace dancehallu to ideální, co scéna potřebuje, nechám na vás. Každopádně Sean Paul do toho šel naplno a alespoň pohnul s omezeností programových ředitelů mnoha médií. Snažím se věřit, že za tím je oboustranně více, než jen bling bling, jak se na Jamajce přezdívá finančnímu pozlátku…

 

odkazy:
www.sean-paul.net
www.vprecords.com

autor: Lukáš L. Kolíbal

Článek převzat ze serveru WWW.JAHMUSIC.NET

Reklamy
Share

Napsat komentář