ROB SWIFT: „Chtěl jsem DJingu pomoct růst.“

Pokud by jste měli vybrat 10 nejdůležitějších DJ´s z poslední dekády, nemělo by vám Rob Swiftovo jméno chybět. Psát o něm úvod je skutečně jak pověstné nošení dříví do lesa. Stačí jmenovat legendární party The X-Men a The X-Ecutioners nebo jeho alba Soulful Fruit a The Ablist a člověk by měl mít hned jasno.

 

Četl jsem s tebou desítky rozhovorů a asi v tak 80% z nich jsi označován jako legenda nebo jako jeden z nejdůležitějších lidí v DJingu. Jak se ti ta spojení líbí? Jsi spokojený se svojí dosavadní kariérou?

Být označen jako legenda je asi ten nejlichotivější výraz, jaký o mne můžeš udělat. Říkám to proto, že když jsem se rozhodl brát DJing vážně a uvedl se do světa hip hopu, mým jediným záměrem bylo pro sebe získat statut toho nejlepšího. Chtěl jsem DJingu pomoct růst. Nikdy jsem nebral moc v úvahu vyhrávání DJ battlu nebo vydělávání peněz, chtěl jsem jen, aby lidé poznali, co jsem pro to umění udělal a zdá se, že jsem toho dosáhl. Takže jsem zatím určitě spokojený, ale je tu pořád co dělat.

 

Chodil jsi do školy s Lesem (z The Beatnuts). Jsi s ním pořád zadobře? Můžeme očekávat nějaké budoucí kolaborace?

Les a já jsme pořád dobří přátelé. Před pár dny si mě vlastně přišel poslechnout do klubu Triple Crown v New Yorku, kde jsem hrál. Ačkoli děláme různé věci ohledně muziky, tak jako lidé si pořád rozumíme. Les je s The Beatnuts, já sólo, ale pracujeme spolu kdykoli se objeví příležitost. Jedna z našich posledních kolaborací byla na mém album/DVD War Games. Produkoval tam track The Holy Trinity s hostujícími Akinyele a Prints Haze.

 

Ty, Les a tvůj bratr jste kdysi vydali singl I Don´t Play. Dneska to musí být šíleně raritní. Viděl jsi to někde prodávat v posledních letech?

Hele, neviděl jsem to prodávat nikde. Za tu desku bych ale zaplatil velký peníze. Byl jsem v 11. stupni, když ten singl vylezl ven.

 

Pak jsi vystudoval vysokou školu v oboru psychologie. Myslíš, že se k tomu někdy na plný úvazek vrátíš? Jak těžké vůbec bylo skloubit DJing a studium?

Popravdě si už nemyslím, že se k tomu kdy vrátím. Jsem šťastný, že můžu žít z muziky. Jinak jsem ale rád, že mám bakalářský titul, protože škola mě připravila na všechny překážky, kterým jsem za ty roky čelil. Bylo to těžký spojit práci do školy a muziku. Jednou jsem si dokonce musel vzít na semestr pauzu, protože jsem odjel na turné. Bylo to velmi vyzívající, ale zvládl jsem to. Chtěl jsem ale moc uspět.

 

Jako DJ jsi schopen rozjet párty, vystupovat s MCm, atd. Byla tvoje všestrannost záměr (že jsi nechtěl být upoután k jedné části DJingu) nebo přirozený vývoj (bavilo tě battlovat, ale i sbírat desky a hrát je)?

Když mě můj bratr uvedl do hip hopu, ukázal mi všechny elementy této kultury. Skrz něj jsem poznal DJing, MCing, B Boying a graffiti. Naučil jsem se ocenit mnohostrannost už jako malý.

 

Zajímáš se pořád o battle scénu (ITF, DMC,…)? Vypadá to, že evropští DJ´s jdou každým rokem nahoru.

Vždycky se budu o battle scénu zajímat. Battly jsou způsob, jak jsem si pro sebe udělal jméno. Battly jsou také místem, kde DJ´s předvádějí nové styly, takže kdykoli mám šanci, jdu se kouknout. Drží mě to na nohou.

 

Dříve byla role DJe při živých vystoupeních s MCm mnohem důležitější než dnes. Proč se to změnilo?

Zdá se, že za ty roky se důraz přenesl z kreativity na bling. Je to stejné jako, že se umělci více starají o svou image než o talent. Také to nemá moc hlavu a patu, jak dneska muzikanti prezentují na pódiu svojí tvorbu. Jediná věc, co je pro ně důležitá, je vyjít na stage dobře oblečený. Navíc dokud budou mít někoho, kdo dokáže zmáčknout knoflík „hrát“, tak nemají problém.

 

Jsi velmi otevřený, nemáš problém dělat rozhovory nebo jen kecat s tvýma fandama. Proč myslíš, že tolik ostatních rapperů a DJ´s jsou tak arogantní?

Myslím, že to jsou sláva a peníze, co jim vleze do hlavy. Osobně komplimenty a peníze nijak nepřeceňuji, protože vím, že bez podpory mých fandů bych neyl tam, kde jsem. Nikdy o sobě nepřemýšlím tak vznešeně, že bych se nezastavil a nepromluvil s fandou v klubu.

 

Co se mi na tobě líbí je fakt, že upřednostňuješ pracovat s nezávislými rappery, ačkoli by jsi mohl dělat s mnohem známějšími jmény. Proč si vybereš raději někoho nezávislého, než někoho z mainstream scény?

Podle mě je venku hrozně moc talentu, tak proč jej nevyužít? Mainstream rappery můžeš slyšet celý den na rádiu. Mám rád část, kdy představuji posluchačům lidi jako Breez Evahflowin, Large Professor, Akinyele, Prints Haze a další.

 

Vím, že požíváš Serato, což je dobrý, protože ti v podstatě umožňuje hrát cokoli chceš. Ale nemyslíš, že to trochu zabíjí tu esenci DJingu? Protože někteří si prostě jen koupí Serato nebo Final Scrtach, pustí muziku z laptopu a říkají si DJ´s?

Nevidím nic špatného na tom používat Serato. Serato tě neudělá lepším DJm. Musíš mít stejně pořád schopnosti, pokud Serato používáš. Jasně uchovávám si svoji vinyl kolekci a myslím, že všichni DJ´s by měli vinyl repsektovat, ale Serato podle mne z téhle kultury nic nebere. Pro DJ´s, muzikanty a další je důležité zůstat aktuální. Přizpůsobit se technologii. Serato je jeden z těch technologických pokroků, který mi velmi ulehčil cestování. Už se nemusím obávat ztráty desek, protože svůj laptop mám stále sebou.

 

Nedávno jsi byl součástí Peeping Tom projektu. Jak jsi se k tomu dostal?

Jsem dobrý kámoš s Mike Pattonem. Před pár lety jsme spolu dělali na albu General Patton vs. The X-ecutioners. Od té doby o něm můžu říct jen to nejlepší, takže když mě požádal o účast v Peeping Tom, nebylo nad čím váhat. Nedávno jsme hráli na Late Night s Conan Obrien a byla to hrozná sranda.

 

Máš rád tyhle typy rapu (Anticon, …)?

Mám rád vše, co zní dobře.
 

Jako X-ecutioners jste pracovali s Linkin Park. Slyšel jsi Shinodovo album? Jaký je tvůj názor? Co si vlastně myslíš o jeho spolupráci se Styles Of Beyond, Celph Titled,…?

Myslím, že Mike (Shinoda) je jeden z nejtalentovanějších muzikantů, které znám. Je zpěvák, producent i rapper. Je také velmi kreativní a ví, jak udělat muziku pro širší publikum. Mike je krutý, vážně.

 

Hodně cestuješ. Je nějaký rozdíl mezi fandy ve Státech, Evropě a Japonsku? A jejich lásce k DJingu?

Myslím, že největší rozdíl je, že fandové mimo Spojené Státy oceňují více lidi jako jsem já. Posluchači v Americe jsou podle mne rozmazlení. Mají velký přístup k muzice, takže můžou vidět své oblíbené umělce živě v lokálním klubu daleko častěji než ti v jiných zemích. Protože fandové v cizině nemají stejné možnosti, ocení to pak o to více.

 

A lá jedna z Chappellových shows. Myslíš, že různé typy (a rasy) lidí reagují různě na specifickou hudbu?

Spíš ne. Mám fandy z různých etnicit a když by jsi je dal všechny do jedné místnosti, bavila by je stejná muzika.

 

Jaké je tvé současné top 10 (singly + alba)?

Wow, fakt nedokážu takhle říct 10 alb, co mě baví. Ale hodně teď jedu Fishcale od Ghostface.

 

Jaký je tvůj oblíbený track, co jsi udělal sólo a s X-ecutioners? A proč?

Můj oblíbený sólo track je asi Salsa Scratch s hostujícími Bob James a D-Styles, protože to je oslava mých kolumbijským kořenům. Můj oblíbený s X-ecutioners pak asi It´s Goin Down s hostujícími Linkin Park. Nejenže ten track byl výborný, ale dokázali jsme spojit vhodně dva hudební žánry. It´s Goin Down také představilo obě kapely novému publiku.

 

Na čem právě pracuješ? Jaké jsou tvé nadcházející projekty?

Právě dělám na biografickém filmu mapujícím moji kariéru. Dokumentuje to vše, čím jsem si jako umělec do dnešního dne prošel. Tak bacha na to!!! Také dělám na albu s Bob Jamesem a Dave McMurray.

 

Takže jsme u konce. Patří ti mé velké díky za tvůj čas. Jsem rád, že jsi s rozhovorem souhlasil. Chceš přidat něco na konec?

Mrkněte prosím na můj web www.djrobswift.com. Peace.
Reklamy
Share

Napsat komentář