Po krátké době nový rozhovor s větším a známějším jménem. Rob Sonic – bývalá část legendární party Sonic Sum, člen labelu Definitive Jux a sakra dobrý producent a MC.
Jeho album Telicatessen mě bavilo před dvěma lety a baví i dneska, takže jsem nikdy nechápal, proč Rob Sonic stojí tak trochu ve stínu svých úspěšných kolegů z labelu.
Rob vám ale sám vysvětlí, proč moc nemaká s ostatními Def Jukies, jaké bude El-Pho album I´ll Sleep When You´re Dead a jak to má se zpěvačkou a herečkou Jennifer Lopez.
Ahoj, tak začneme. Produkuješ i rapuješ. Začal jsi dříve rapovat než produkovat? Preferuješ raději rap před produkcí?
Ahoj. Ano, začal jsem rapovat velmi dlouho před tím, než jsem začal produkovat. S rapem jsem začal na střední škole a od té doby jedu už pořád. Byl to můj první skutečný hudební vliv, i když tomu dnes již tak není. Řekl bych, že mám rád oboje. Jedno je výsledkem druhého, chci dělat muziku co nejlépe.
Tvé album Telicatessen bylo vydáno před dvěma lety. Myslím, že se mu nedostalo takové pozornosti, jakou si to zasloužilo. Jsi spokojený s cestou, jakou to bylo promované?
Tohle je pro mě hrozně subjektivní, zvláště dnes, kdy vychází tolik dobrých desek, ale neprodávají se. Je to asi takhle: je to má práce, takže bych byl rád, kdyby to slyšel každý, ale realita je taková, že je to z větší části na lidech než na mě. Ti tomu musí věnovat tu pozornost a říci ostatním a tak. Já se můžu jen zabývat tvořením dobré muziky a pak to poslat mezi fandy. Uspokojuje mne to, ale doufám, že lidé budou přijímat moji muziku ve větší míře. Někteří samozřejmě mají moji tvorbu velmi rádi a to mě nutí pracovat dál. Nemám problém s tím, jak to bylo promované. Není to tak, že by ke mně někdo přišel a řekl: „Hele Robe, udělej tuhle píčovinu, protože to prodává desky a je to dneska v kurzu.“ Cítím pochopení od těch, kteří se starají o mé desky, takže jsem v pohodě.
Na albu máš zajímavé tracky jako je Dylsexia, ale mým oblíbeným je určitě Behemoth. Ten beat je tak krutý. Jaký je tvůj favorit na albu? Který track je nejlepší pro živá vystouepní?
Shoplift nebo New Car Smell jsou asi mými oblíbenci, ale taky mám rád ten beat v Behemoth. Přišlo to přitom z ničeho nic. Jen jsem tak blbnul s tím bláznivým kytarovým riffem a skončilo to jako nějaká částečně crunk znějící siréna. Můj nejlepší track možná ani není na albu, protože mám i materiál pouze pro koncerty. Pokud bych ale měl vybrat, řekl bych Shoplift.
Podle mě bylo Telicatessen výborné album, ale jaké reakce jsi dostal od posluchačů, tisku, atd.?
Hmmm, to záleží, kam jdeš a s kým mluvíš. Vypadá to výborně, ale jsem si jistý, že některým se to nelíbí, což se ale dá očekávat. S tiskem to vypadá tak, že některé lidi to trochu rozhodilo. Asi to nebylo to, co ode mne očekávali, ale je to kvůli tomu, že o mě, jako umělci, věděli jen velmi málo. Pokud ale tušíš, že už tu chvíli jsem a má tvorba se týká především New Yorku, hlavně pak Bronxu, vlády a B-Boy stylu, na kterém jsem vyrůstal, pak je to o něco jednodušší to strávit. Dokud budu moct pustit svoji muziku a vidět skutečné fandy se bavit, tak je to fajn.
Moc nepracuješ s ostatními Def Jukies. Zatím to byli snad jen Aesop Rock, C-Rayz a teď El-P, jestli se nepletu. Proč? Jsem přesvědčený, že by na tvých beatech zněli velmi dobře (na příklad).
Co se produkce týče, tak to byl zatím jen Aesop. Nic za tím nehledej, jsem jen vytížený se svými vlastními věcmi, proto je to těžké uskutečnit, ale také si myslím, že by zněli dobře na mých beatech. Navíc si musíš uvědomit, že jdu pořád nahoru, takže když někdo pracuje na albu, mé jméno v seznamu producentů asi nebude, což je pocopitelné. Mám ale rád všechny kluky na Jux, takže by to bylo jednoduché.
Zdá se, že Definitive Jux prochází změnami. Murs a C-Rayz nebyli spokojeni (alespoň podle toho, co jsem četl) a odešli. Uvažoval jsi také někdy o opuštění Definitive Jux?
Nevím nic o situaci ostatních. Osobně si myslím, že Jux je výborný. Jen jednou jsem krátce o odchodu přemýšlel, ale nemělo to s nimi, co dělat. Cítil jsem, že možná pro mě zrovna není vhodná doba být na jakémkoli labelu. Abych byl upřímný, říkal jsem si, že když neprodávám desky ve velkém, tak proč obtěžovat label? Můžu to přeci prodávat sám z ruky do ruky. Lidé z labelu se ale se mnou sešli a vše mi vysvětlili, což bylo skvělé, protože moc jiných labelů by to neudělalo. Navíc můžu dělat, co chci, a to nemůžeš porazit.
Jsi jedním z hostů na novém El-Pho albu I´ll Sleep When You´Re Dead. Můžeš nám říct více o tvém tracku? Slyšel jsi již také celé album? Pokud ano, jaké je?
Udělal jsem jen vokály v jednom refrénu, takže není moc o čem mluvit. Zatím jsem to celé neslyšel, ale soudě dle těch částí, které ano, to vypadá úžasně. El-P je velmi talentovaný a vždy mě dokázal zaujmout.
Pracuješ na novém albu Sabotage Gigante. Mohl by jsi o tom říci více (hosté, producenti, koncept,…)?
Má to v podstatě dva koncepty. Tím prvním je, že jsem chtěl udělat totálně odlišné album, které absolutně změní lidem názor na to, co poslouchají, a také jsem chtěl přejít od sociálního spektra k ekonomickému. Druhým pak je snaha vysvětlit variaci mých vlastních amerických zkušeností…zničené domy, násilí, závislost na drogách a alkoholu. Je to můj způsob odporu. Mám tam určitě připraveného Aesop Rocka a pár dalších zvláštních překvapení, které ale zatím nemůžu zmínit.
Bude Sabotage Gigante striktně ty na beatech a na mikrofonu jako tomu bylo na Telicatessen? Nebo budou zahrnuti i další producenti a MC´s ?
Já budu určitě mít na starosti beaty, ale tentokrát tam bude více hostů. Promiň, ale zatím to nemůžu prozradit. Znáš to, jak to pak někdy nevyjde a ti hosté jsou úžasní, takže nechci fandy zbytečně lákat, dokud to nebude hotové.
Dáváš si záležet na názvech. Telicatessen je kombinace slov television a delicatessen. Jak jsi přišel na Sabotage Gigante a co to znamená?
Skutečně to znamená „Giant Sabotage“. „Sabado Gigante“ je pak španělská obdoba toho spojení.
Máš i klasické zaměstnání nebo můžeš žít z muziky? Četl jsem, že si musíte bookovat veškerá turné sami, že se Definitive Jux o to moc nestará. Je to pravda?
Tohle je to, co dělám na plný úvazek, ale mám také svůj vlastní malý obchod a příležitostně dělám grafika. To skutečně není práce pro Def Jux bookovat má turné (tedy pokud nejedeme jako label), oni mě zajišťují a inzerují, když jsem na turné. Někdo je zmatený, protože si koncerty bookuji sám a nepoužívám na to agenta, ale stačím na to. Jux se stará o prodávání desek, cestování tomu pomáhá, takže logicky je to nutí tomu věnovat pozornost.
Kromě tvého nového alba a hostování u El-Pho čeho jiného se od tebe v blízké době můžeme dočkat (hostování, produkce, singly,…)?
Je toho opravdu hodně. Udělal jsem pecku pro kluky Blue Sky Death z Mush Records. DJX 4 (kompilace celého labelu) bude brzy vycházet a mám tam nějaký věci. Pharmacy (internetový obchod) na www.definitivejux.net vydá poslední desku od mé kapely Sonic Sum. Mám také v diáři pár hostování i produkce, ale opět o tom nemůžu mluvit, dokud to nebude nahrané. Fandové mohou kontrolovat moji myspace stránku pro různé novinky, zkouším to neustále udržovat.
Def Jukies bohužel moc nekoncertují v Evropě. Byl jsi už tady? Jak se ti tu líbilo? Neplánuješ evropské turné?
Ano, v Evropě jsem již byl, miluji to tam. Vždycky se mi tam dostane vřelého přijetí. Myslím, že kdybys mohl vzít část pozornosti, kterou se umělcům dostává tam, a přenést ji do US, tak by ty rozdíly v popularitě nebyly tak dramatické jako teď. Pořád říkám, že kdybychom měli festivaly, jaké máte vy, více lidí by si všimlo kluků, kteří jsou výborní vystupující i dobří ve studiu. Dává to možnost skutečnému talentu získat něco zpět.
Pojďme ten rozhovor skončit s nějakou lehkou otázkou. Je J-Lo (Jennifer Lopez) lepší zpěvačka než herečka, nebo lepší herečka než zpěvačka?
Sakra, to je těžká otázka. Podle mě herečka, ale asi umí víc zpívat než hrát. Jen moje schopnost představit si ji nahou mě dokáže držet od okamžitého přepnutí programu.
Jsme u konce. Patří ti velké díky za tvůj čas a trpělivost. Přidáš něco na závěr?
Také tobě díky za tvůj čas a zájem. Kontrolujte Sabotage Gigante v roce 2007 a podporujte dobrou muziku.
Rob Sonic and Aesop Rock live @ SESC Santos