Pro koho máte větší slabost než pro pohlednou, milou a chytrou holku? Snad jen pro pohlednou, milou a chytrou holku, která rapuje a to velmi dobře. Neila nejede žádný sex styl, jak ostatně sama říká dále v rozhovoru, ale už více jak 8 let svůj osvědčený osobitý styl do beatů od nejlepších producentů z okolí Los Angeles jako jsou Deeskee, Life Rexall, Daddy Kev nebo Omid.
Kontrolujte tedy rozhovor s rapovou princeznou západního pobřeží, která kolikrát s nadsázkou a kolikrát už vážně mluví o ostatních female mc´s, svých nadcházejících albech i o tom, proč ji baví učit na škole.
Vím, že muzikanti nemají tuhle první otázku příliš v lásce, ale vzhledem k tomu, že někteří z našich čtenářů možná neví, kdo jsi, mohla by jsi se pro začátek představit?
Poslední dekádu dělám muziku pod jménem Neila. Narodila jsem se a vyrůstala v Honolulu, HI a v posledních letech žiju po celých Spojených Státech. Právě teď v Los Angeles, kde si neustále užívám života. Kromě psaní textů a dělání muziky také maluji a učím na základní škole v District, kde i žiju. První album jsem vydala ve Phoenix (Arizona) a od té doby jsem muziku už neopustila. Považuji se za umělce, protože umění jakékoli podoby mě neustále pronásleduje.
Nemyslíš si jako holka, že většina z ženských mc´s v mainstreamu je lidem prezentována hrozně levně? Ony jsou vlastně pořád napůl svlečené a vypadá to, že se nikdo nestará o jejich muziku nebo texty, ale jen o jejich vzhled.
Pravidlo číslo jedna v hudebním průmyslu je „Sex prodává“. Spoře oděné holky prodávají desky, protože to je pořád jen obchod. Jejich mentalita je prostě taková, že tuhle formuli takhle využívají. Milióny dolarů jsou vydělávány skrz nahotu, tak proč by to ony měly zkoušet měnit? Když něco funguje, tak se to většinou nechá být. Muzika není o nějakém poselství nebo tak, ale vždy o image nebo stylu, který se prodává. Underground hip hop je jedinečný, že jeho fandové jsou zvláštní druh lidí, kteří poslouchají i texty a vyhledávají muziku, která není založená na právě populárních věcech. Uvědomuji si, že mám štěstí takové fanoušky mít a také radost být jedním z příznivců underground hip hopu.
Myslíš, že je vůbec možné uspět s jiným stylem? Mohla by třeba široká posluchačská veřejnost přijmout tvůj styl?
Já si pořád ráda myslím, že nic není nemožné. Optimisticky, kdybych měla peníze na reklamu, rádio hraní, telku,…V undergroundu je obrovský poteciál…i pro běžného posluchače. Většina z nás nejede ten sex styl, takže by jsme viděli, jak by se to chytlo.
Jaký je tvůj názor na tyto female mc´s?
Missy Elliott – mám jednu její desku, ale spíš kvůli beatům. Pracuje s Timberlandem, který ví, jak udělat pořádný hit (určitě se mnou někteří nebudou souhlasit). Ohledně textů jsem od ní neslyšela snad jediný vážný track, který by mě dostal. Ale přiznávám, že něco z toho je sranda na párty nebo auta. Minulý týden jsem ale viděla ve studiu (protože doma nemám kabel k televizi) MTV Cribs (pořad, kde známé osobnosti ukazují své domy) a bylo mi z ní zle. Ona má snad více bot než Emelda Marcos a totální blbosti jako třeba ferrari postel. Myslím, že sportovci, mainstream muzikanti a herci jsou placení příliš na to, jak málo dávají oplátkou zpět.
Jacki-O – tu bohužel neznám.
Jean Grae – vím, že dělala s pár přáteli, ale její muziku jsem zatím neslyšela.
Pracuješ na novém albu s Vrse Murphy. Kdo to je a co vaše spolupráce přinese?
Vrse Murphy je jeden z nejtalentovanějších producentů, které znám. Produkuje hlavně pro Sacred Hoop, což je on a Luke Sick na mikrofonu. Jejich muzika je výtečná a každému je můžu jen doporučit. Vrse vlastně udělal jeden z prvních beatů na mém prvním EP a dneska pro ten projekt máme asi 7 pecek, což je skvělé. Felt na mém posledním albu je vlastně jeho beat. Ten track mimochodem předěláváme a vylepšujeme. Už mám téměř hotové texty, takže doufám, že na přelomu září a října to nahrajeme. Akorát název je pořád otázkou.
Také jsem četl, že děláš na vlastní sólo desce. Kdy to přijde? A mohla by jsi o tom říci více (produkce, hosté,…)?
Vychází to na švédském labelu 24/7 Records, produkce: Deeskee, Elon, Jericho, Porter, Self Advocate, Mike Meeker, Jimi The Mantis Claw a další, hosté pak: Die ze Shapeshifters, EVS a Jason The Argonaut z Disflex 6.
Máš nějaké další plánované projekty?
Na té desce s Vrsem by vlastně měl být i Luke Sick a hlavně Z-Man. Také dělám na desce pro japonský label Swamp Records.
Jaké je tvé nejoblíbenější letošní album? Z Los Angeles toho přišlo letos kvalitního dost (2Mex & Life Rexall, Awol One, Radioinactive, Daedelus,…).
Nemůžu říct, protože jsem ani neslyšela ta, co jsi jmenoval. Je to sranda, protože spolu všchni trávíme spoustu času, ale občas si úplně zapomeneme poslechnout vlastní muziku. Ale věřím, že to je vše dobré. Popravdě poslední deska, co mě pořádně chytla, byla Pigeon John Sings The Blues a také spolupráce Die & Deeskee.
Prý by jsi ráda pracovala s Aesop Rockem. Přestěhoval se teď do San Francisca, takže máš docela dobrou příležitost. Ale proč on?
Víš, miluji jeho muziku už dlouho, vlastně od dob Labor Days. Mám taky Float a spoustu singlů na deskách, ale neslyšela jsem jeho nové věci. Seznam lidí, se kterými bych chtěla pracovat a neznám je, je úzký: Tommy Guererro, Money Mark, Aesop a Atmosphere. Nevím, možná protože jsem holka a mám ráda procítěné tracky, tak na mě Aesop a Atmosphere tak platí.
E-40, Keak Da Sneak a hyphy vůbec jsou dneska dost v kurzu. Líbí se ti ta muzika?
E-40 dokáže napsat track, kdy cítíš jeho špinavé ponožky. Umí lyricky malovat obrazy a také je jedním z nejchytřejších obchodníků v rapu. Mám pro něj jen repsekt a líbí se mi jeho rap. Ten druhý kluk, kdo to je?
Ve svých textech jsi velmi osobní. Stalo se ti, že by jsi řekla něco a pak toho litovala?
Myslím, že každý říká věci a poté si přeje, aby je nikdy nevyslovil. To je nevyhnutelné. Ale nedokážu vyzdvihnout jednu specifickou věc. Každý dělá chyby.
Pořád učíš, jak jsi řekla již dříve. Jaké to vlastně je pracovat s malými dětmi? A kdo je tvůj oblíbený mc, který byl/je také učitel?
Pořád jsem paní učitelka a ještě dlouho budu. Právě hledám místo v Los Angeles na příští školní rok. Naposledy jsem učila na čvrtém stupni. Dělat s dětmi je požehnání a je jedno, jak to ovlivňuje tvůj osobní život. Tři vteřiny s dětmi odnesou veškeré starosti pryč. Není to lehká práce, takže to beru vážně. Miluji to, je to lepší než pracovat s dospělými. Další, kteří vím, že byli učitelé, jsou Aceyalone a Defari. Oba dali přednost muzice. Asi bych tady řekla Aceyalone.
Školu si ale sama ukočnila v oboru hudební inženýrng. To by ti mohlo pomoct v produkci. Zkoušíš také produkovat?
Pomáhá mi to hlavně při vybírání beatů, protože takhle vím, co se mi líbí a co si dobře sedne s mým hlasem. Kdysi jsem měla Yamaha SU-10, hrozný sampler, jehož paměť byla pořád plná. Taky jsem pak vlastnila ten čtyř sample pad gemini mixer a Roland drum machine. Bohužel ale nemám trpělivost. Mé dřívější zkušenosti mě z toho producentského snu probudily. Naštěstí znám dost talentovaných producentů, kteří mě nechají jet texty do jejich beatů. Možná té produkci dám ještě šanci, ale v brzké době asi ne. Musela bych taky našetřit nějaké peníze a koupit si pořádné vybavení.
Vypadáš pořád veselá. Co tě dělá šťastnou?
Stačí, že mám střechu nad hlavou a moc nehladovím. Také mám správný okruh přátel, příbuzných a studentů, kteří mi pomáhají překonat jakékoli těžší časy. Mé oblíbené přísloví zní: „Život je z 10%, co se stane a z 90%, jak na to zareaguješ.“ Takže proč nebýt veselý?
Mimo to vše také maluješ. Zkoušela jsi i graffiti? Co si o tom vůbec myslíš? Považuješ to za umění?
Graffiti jsem zkoušela, ale jako paní učitelka si nemůžu dovolit provozovat nic nelegálního. Oceňuji graffiti jako uměleckou hodnotu. Osobně mám ráda produkty a pieces s dobrým výběrem barev a charaktery. Pořád to chce zručnost být graffiti umělec a umělec je umělec, nezáleží na oboru jeho práce.
Tvé malby jsou pěkné. Absolvovala jsi už nějakou expozici nebo tak něco?
Mám za sebou pár uměleckých představení v a okolo Los Angeles. Je zde celá výtvarná scéna, ale nemám, jak se do ní dostat. Prezentuji jen na základě toho, jak si lidé řeknou, takže mám byt plný maleb.
Většina z LA2TheBay a Shapeshifters se určitým způsobem realizuje v grafiiti, malování, atd. Proč je to v LA tak oblíbené?
Graffiti je pořád jeden z elementů hip hopu. Je to na každém rohu v Los Angeles a ve většině velkých měst. Hodně těch crews žilo v LA, což tu scénu velmi obohatilo. Nepovažuji to za tak populární jako spíš za část tvorby a života. Pokud mě paměť neklame, tak vlastně velká část Shifters začala jako writeři, kteří se pak dostali k muzice.
Jsi velmi krásná. Neplánuješ třeba dát svoji fotku na přední obal příští desky kvůli lepším prodejům?
Možná. Asi bych měla jít ven a obléct si tanga, to by prodeje pravděpodobně zlepšilo. Ne vážně, nemám nemám ráda fotky. Zvláště mě. Jsem před objektivem ostýchavá a jsem fakt ráda, že tenhle rozhovor není natáčen. Věřím, že za mě promlouvá muzika. Kolikrát se mě už ale ptali, proč nejsou žádné mé fotky na albu, takže tam nějaké asi příště dám, abych fandy rozradostnila. Budu o tom přemýšlet. Ale rozhodně nebudu svlečená. Sorry, kluci.
Jsi velmi populární v Evropě. Už jsi zde byla? Neplánuješ třeba turné?
Měla jsem. Měla spolu s MC Lyte a Cuttin Candy, ale na poslední chvíli jsem dostala mail, že turné je zrušeno, protože MC Lyte chce více peněz. To od ní bylo pěkně podlé, protože já tak moc chtěla jet. Doufám, že se k vám brzy dostanu. Mám sbaleno a připravený pas, nějaké nabídky?
Dobrá, tak to je vše. Také doufám, že tě tady v blízké době uvidíme. Díky za tvůj čas. Přidáš nějaká milá slova na konec?
Wow, snad jen, že se omlouvám, že jsem neznala některé zmińované rappery. Asi bych to mohla vzít jako domácí hip hop úkol. Když tak to po mě taky trochu uprav, ale doufám, že takhle je ten rozhovor fajn. Zmiň také kdyžtak moji myspace stránku (www.myspace.com/neila1), to by bylo milé. Mějte se tam všichni hezky. Neila.