Před téměř dvěma lety přibrala nejpopulárnější česká kapela PSH nového DJe. Byl jím DJ Mike Trafik (dříve Trafik), do té doby jeden z nejlepších českých battle DJ´s. Mike Trafik potvrdil svůj aktivní přístup a s Wladimírem a Orionem vydal na jaře desku Rap´N´Roll, kterou komplet odprodukoval.
Kritika za nevýrazné beaty vzala rychle za své, když se skladby jako Parket či Rok PSH nacházely v horních příčkách hitparád rádií i televizí. Navíc se po jeho instrech začali shánět všichni MC´s od LA4 až po Emdeeho.
Mike Trafik neusíná na vavřínech. Svůj kalendář má narvaný daty s hraním po klubech, o míchání mixtapeu jej požádali lidé z polského Prosto, také pomáhá s novou sólo deskou Wladimírovi, kolabu Orion & James Cole a v neposlední řadě připravuje i své vlastní sólo s hosty z Polska, Slovenska, Česka a Ameriky.
Po vydání alba Rap´N´Roll od PSH jsi byl kritizován za nevýrazné beaty. Bereš dneska jako satisfakci, že více než rok po vydání ti o beaty říkají rappeři jako LA4, Berezin, Emdee a další?
V podstatě jsi odpověděl druhou otázkou. Pro nás je Rap´N´Roll album, který se hrálo/hraje v rádiích, a singly vedly hitparády jak v rádiích tak televizních charts. Necítím satisfakci, protože jsem nikdy neměl pocit nějaký zhrzenosti. Navíc myslím, že veškerý kritiky byly spíš opačného rázu. A to, že Rap´N´Roll je až moc specifickej. S odstupem času jsem kritickej sám k sobě a cítím, že bych určitý věcí udělal jinak. Ale na druhou stranu se tou deskou zakončila jedna a začala další etapa. Etapa vlastní identity PSH. Co se týká mé práce, vždycky jsem si dělal svoje a tak je to pořád. Dělám beaty pro přátele. Nedělám, s kým nechci dělat. A nehoním si triko na někom jiným. Naštěstí nemusím.
Co pro tebe znamená, že Rap´N´Roll byl pro PSH jejich komerčně nejúspěšnějším materiálem (hranost v rádiu, atd.)?
Je to super. Ačkoli paradoxem je, že se v naší zemi nerovná komerční úspěch desky s výdělkem. Trend je jasnej. CD vydáváš s tím, že ti udělá promo. Lidi si ho nekoupí, ale vypálí a fans pak přijdou na koncert. Co se týká Rap´N´Roll, tak díky dvěma náročným klipům, digipacku, tričkům pro fans atd. to vyšlo k nule. Ale stálo to za to. Snad i právě od momentu vydání RnR se dost změnil zájem sponzorů o hip hop. Hip hop je dneska mainstream a to, co bylo před rokem a půl nereálný, se dnes děje. A to je dobře. Protože bez peněz se nedají dělat mejdany, koncerty a ani vydávat CDs.
Plánuješ třeba udělat i vlastní producentské album? Pokud by na to došlo, dáš přednost spíš českým rapperům nebo zkusíš i zahraniční?
Před třemi měsíci bych odpověděl, že má sólo deska je v daleké budoucnosti. Tím, že jsem začal dělat na Wladimírově desce, a tím, že jsme si stanovili termín pro vydání desky PSH (konec roku 2008) se prostor pro mé sólo vytvořil. Takže na desce začínám pomalu pracovat. O hostech mám jasnou představu. Budou domácí i zahraniční. Ono, co se týká Čech, tak není moc, co vymýšlet. Budu koukat na Slovensko, do Polska i do Ameriky. Nepůjde o klasický formát desky. Ale to ještě nebudu prozrazovat.
V Čechách nastal v posledních letech úpadek battle DJingu, čím si to vysvětluješ?
Nevím. Není ITF, nejsou DJs. Už to nemá to váhu. Popularita i zájem hip hopvých médií ochabla poté, co jsme to s Questablist zabalili a není tu nikdo z „mladejch“ DJs, kdo by nás vystřídal. Ani v zahraničí už to není tak hot. Generaci DJs Khoda a Imerge vystřídal Rafik a DJs ze C2C. Ale ten humbuk kolem velkých finále už není tak zásadní.
Patříš mezi nejpopulárnější české párty DJ´s. Snažíš se od zbytku odlišit třeba selekcí desek, technickou úrovní či jinými věcmi?
Globalizace se nevyhnula ani DJingu. Existuje Serato a každý DJ může mít ty samý věci jako jinej. Já si non-stop kupuji desky a CDs, je to droga. Myslím si, že to, že máš v notebooku úplně všechno z tebe hvězdu neudělá, ačkoliv existence Serata nakopla různý DJe k tomu, že objevili párty hraní. Prostě to není to množství ukradených mp3. Je to o energii, výběru treků pověsti a nakonec i o charisma. Plus to, co tomu můžu já dát navíc, je technika.
Na čem zrovna pracuješ?
Pracuji na Wladimírově desce. Celou ji natáčím a dělám zhruba třetinu produkce. Pak dodělávám singl pro Daru s hostujícím Orionem. Připravuji věci pro Oriona s Jamesem Colem, ale to nikdo neví, kdy vyjde (smích). Oslovilo mě Prosto kvůli smíchání jejich mixtejpu. Na jaro chystám vlastní mixtejp, který bude obsahovat i mé dva singly. A jak jsem zmínil, připravuji si věci na svou desku. A jinak s Orionem jsem už dva a půl roku každý čtvrtek na Expresradiu v urban music pořadu BlackStarr. Mimo rezidentní noci Black Starr Nite v Perfect klubu, Disco Inferno v klubu 001 s Orionem a Movesomethin´ s Wichem a taky hraním objíždím celou zemi. Navíc od soboty 15. 12 se rozjede další noc se mnou, Abdulem52 a Orionem nazvaná Cream & Peaches. Bude to každou třetí sobotu v měsíci v Havana klubu v hotelu Majestic Plaza.
S Wichem máte pravidelnou noc v pražském klubu Karlovy lázně, kde se v poslední době začaly i konat hip hopové koncerty (Big Shug, PSH,…). Jak se ti v tom klubu hraje? Dříve jsi patřil ke kritikům Karlovek, kdy jsi na ně změnil názor?
Karlovy lázně jsou o profesionalitě na obou stranách. Produkce klubu ví, že je potřeba reagovat na hudební trendy, a protože si majitelé pořídili klub proto, aby prosperoval, zrušili techno klub a udělali místo něj urban music patro. A díky tomu, že chtějí dělat kvalitní produkci zvou do klubu kvalitní interprety. Na příští rok jsou už předjednaný jména, která přesvědčí i nejzarytější pochybovače o tom, že se vyplatí zajít. Hraje se mi tam dobře. Je to specifický mejdan, kde musíš být obezřetný a hlídat, co a jak funguje. Pustíš jednu věc, kterou lidi neberou, neuběhne ani 30 vteřin a máš prázdný parket. Kritika klubu vycházela z doby i z toho, kdo tam hrával. Iceman, který se ovíval vějířem z dvoulitrů a nesmíchal dvě desky dohromady, a pak nějací kluci z Pobřeží Slonoviny, kteří se chlubili v měsíčníku Karel že mají víc než 2 tisíce vypálených céreček (trpký úsměv)! No šílený. To je pryč. Přesvědčil mě náš koncert v dubnu, kdy to patro otvírali. A pak následný plány klubu do budoucna.
Před lety jsi kraloval českému battle DJingu a hrál jako první český DJ pro zahraničního MCho (Afu-Ra ve vyprodané Roxy). Jak na tu dobu vzpomínáš?
Jsou to dva roky, co jsem skončil se soutěžema. Zase tak dávno to není. Na koncert s Afu-Rou nijak výrazně nevzpomínám, ale byl to zážitek. Potěšilo mě, že jsem mu mohl dělat DJe. Ten fakt mi pak trochu pokazilo, když jsem ho před časem potkal v pondělí v 9 večer v jednom pražským klubu. Řekl mi, že tu teď bydlí u jedné holky. Jenom koukáš, směješ se a nechápeš, jak upadá jeden z tvých hrdinů undergroundu. Byla to doba, kdy jsme se honili za něčím, co nebylo jasný, jak dopadne. Kupuješ techniku, každý den na sobě makáš, nemáš pomalu na nájem, ale na desky vždycky najdeš. Jenom proto, že to miluješ.
Díky za rozhovor. Kontrolujte: www.myspace.com/miketrafik, www.psh.name, www.biggboss.cz.