Eastern Conference Records. Eminem. B-Boy Document. Mos Def. Co mají tahle slova a jména společného? DJe a producenta Mighty Mi, člena kapely High & Mighty. Spolu s Mr. Eonem začali ve Filadelfii, udělali si vysoké školy, potkávali se s Bobbitem a nakonec patřili do party okolo Rawkus, éry, kterou nejeden fanoušek nezávislého rapu považuje za tu nejvydařenější. High & Mighty musíte znát. Jejich B-Boy Document byl svého času slyšet úplně všude, dokonce i ve hře Tony Hawk Pro Skater. Dělali s Eminemem, Havocem či Skillzem a ještě pořád neřekli poslední slovo. Vy si přečtěte rozhovor s další osobností, která postavila jeden z důležitých pilířů téhle muziky.
Ahoj Mighty Mi, jak je? Co takhle dneska vlastně děláš?
Mám se dobře. Pořád válčím v hudebním průmyslu. Dělám muziku pro TV a v říjnu jsem vydal CD Me Vs. The Gods na Eastern Conference Records.
Přesně tak. O čem ta deska je?
V podstatě tím vzdávám poctu éře hip hopu, která mě vychovala. Ani jsem nezkoušel ty původní tracky nějak vylepšit, jen jsem podle svého upravil vokály. Je tam hodně skladeb. Určené je to především generaci fandů konce 80. a začátku 90. let.
Co se jinak děje s Eastern Conference Records? Budete někoho upisovat?
Jsem tomu otevřený. Obchod s CD je teď pěkně těžký, takže vím, že to je o kvalitě vzhledem k tomu, že nedostatek už delší dobu nehrozí. Stačí se kouknout na myspace.
Během pár měsíců opustili Eastern Conference postupně Copywrite, Tame One i age. Proč? Co se stalo?
Copywrite nebyl k Eastern Conference Records nikdy upsaný. Jinak pokaždé to byly jiné důvody.
Ještě před tím, než pak Cage vydal Hell´s Winter, jste s ním měli určitě rozepře. Ačkoli jste jasně řekli, že mu přejete vše nejlepší, stejně do vás na desce prudil. Zklamalo tě to? Protože jste to byli vy, kdo mu dal před lety šanci zazářit, takže to od něj vypadalo nepochopitelně.
Ani mě to nepřekvapilo. Někdy se dvě strany rozejdou a i když spolu dělaly bůh ví jak dlouho, nejde se rozdělit kamarádsky. Dotklo se mě to? Ano. Ale byl jsem překvapený? Ne.
Vaše poslední deska 12th Man byla vydána před téměř 2 lety. Můžeme v blízké době očekávat od High & Mighty nějakou novinku?
Fakt je to tak dlouho? Sakra, připadá mi to jako by to bylo včera. Eonovi se zrovna narodil syn Lukas, takže snad nás to nakopne k práci na nejlepším album High & Mighty.
Wonderama byl můj nejoblíbenější track z 12th Man. Víš, že Needlz použil stejný sampl v Piggy Bank na 50 Centově albu?
Během éry Rawkus jste měli track na Soundbombingu a dělali s lidmi jako Eminem, Mos Def a další. Dneska tihle lidé prodávají statisíce desek. Jakto že se High & Mighty nikdy nestali taky tak populárními?
To mi řekni (směje se). Nás inspirovala 80. léta a komerčně ne tolik přijatelná jména jako Chill Rob G, JVC Force, Dismasters, 45 king, Low profile a další. To je hip hop, který jsme se naučili. Už v 87 jsme na demech napodobovali Latee a Rakima. To byli naši hrdinové.
Jaký máš názor na tyhle lidi dneska (myšleno Eminem, Mos Def, Skillz, Common,..)? Na příklad Havoc. You Don´t Want To Fuck Wit je pro mě klasika, ale dneska už on dobrou muziku nedělá. Před dvěma měsíci jsem viděl jeho koncert a bylo to hrozný. Dokonce rapoval halfplayback.
Líbí se mi vždycky tak jedna deska za půl roku, takže se mě moc neptej (směje se). Pořád hraju v klubech a oceňuji dobrou klubovou věc, ale hip hop už dneska není takový jako dřív. Je to zvláštní, ale od chvíle, kdy se i ostatní hudební směry staly zaplaveny počtem lidí v tom, to dává smysl.
Rawkus je zpátky a plánuje vydávat nové desky. Ty pamatuješ jejich nejlepší léta. Jak na tebe jejich návrat působí?
Přeju jim vše dobré. Lidi očekávají, že jejich dřívější interpreti budou na Rawkus plivat, ale nemůžu o nich říct nic špatného. Dali nám nejvíce peněz v naší kariéře a nechali nás jít, když jsme chtěli. Co je lepšího?
Nikdy jsi ale neprodukoval moc pro MCs mimo tvůj okruh. Proč?
Protože vždycky dávám nejlepší beaty svým lidem. Ale letos mě na nějakých projektech uvidíš.
Několikrát jsi mluvil o tom, že stahování škodí prodejům. Určitě souhlasím. Něco je špatně, když se někomu líbí deska, ale nekoupí si ji. Ale není to i chyba interpretů? Protože kolik alb má dneska cenu 14 dolarů? Vydává se spousta špatných věcí. Když třeba dříve vydali desku Fondle Em, měl si jistotu, že je výborná, ale dneska si takhle jistý být nemůžeš. Jaký je tedy tvůj názor?
Ano, 1995 – 2000 bylo po nezávislé umělce a labely výjmečné období. Bylo to naše slavné období, podobně jako je 1986 – 89 pro klasický hip hop. Od té chvíle se podle mě trh stal přesyceným. Příliš mnoho desek, labelů a lidí. Když jsme začínali, stálo za zmínku tak 15 kapel, v 1999 jich nových ale bylo už 500.
Jsi zapálený do sneakers. Jak dlouho je sbíráš? Co je tvůj oblíbený model? A kolik párů máš?
Sbírám s pauzami od 1985. Víc dneska, protože si konečně je můžu dovolit (směje se). Mé nejoblíbenější jsou Jordan III těsně následovaný Adidas Forum. Řekl bych, že mám tak 300 párů, nic velkého.
Dobrá, prosím, neber tuhle otázku příliš vážně. Kdysi jsem v jednom časopise četl o High & Mighty, mluvili jste tam o pornu a Eon řekl, že jste jednou potkali Christy Canyon (známá pornoherečka) a Eon jí řekl něco ve smyslu: „Už tolikrát jsem se na tobě vyhonil.“ (smích). Je to pravda?
Ano, bylo to v Bostonu v 1991. Vystupovali tam taky Black Sheep asi den před tím, než jim mělo vyjít album. My jsme tu desku ale už měli v advance verzi a řvali na ně: „Zahrajte Similak Child.“ Pamatuji si, že Dres na nás koukal ve stylu: „Jakto že ti bílí kluci znají pecky z našeho připravovaného alba?“ To byly časy.
To byla poslední otázka. Patří ti velké díky. Přidáš ještě něco?
Pozdrav pro lidi, kteří High & Mighty a Eastern Conferenceza ty roky podporovali. Jsme opravdu poctěni mít kariéry v hip hopu. Peace.