Zkraje roku 2003 vtrhla na hip hopovou scénu trojice Phonte, Rapper Pooh a 9th Wonder s debut albem The Listening. Litttle Brother, název jejich kapely, nutil spíše k úsměvu a často byl považován za jméno jednoho interpreta. Posměšky však brzy nahradilo bezmezné uznání a The Listening bylo pravidelně vyhlašováno jako nejlepší za daný rok.
Rok 2005 přinesl jejich debut na major labelu Atlantic. Jmenoval se The Minstrel Show a posluchačům nabízel introspektivní pohled a kritiku na téma černošské populace sloužící jako zábavné figurky. The Minstrel Show způsobilo řadu pozdvižení – televizní stanice BET odmítla hrát video Loving It, časopis The Source změnil hodnocení stejně jako kolegové v XXL.
Dva roky utekly jako pověstná voda a Little Brother stále provází rozruch kamkoli vstoupí. Byli nařčeni z rasismu, opustili label Atlantic a vrátili se k ABB Records, Phonte se ve svých vlastních recenzích opřel do Mobb Deep či Lupe Fiasco a především se rozešli s producentem 9th Wonderem.
Jejich novinka se jmenuje Getback (recenze), produkuje jí Illmind, Khrysis, Nicolay a mnoho dalších, hostuje zde Lil Wayne, tracklist ukazuje 11 skladeb a právě v těchto dnech doráží na pulty obchodů.
Vaše nové album Getback by mělo být vydáno 25. října. Je toto datum již konečné (rozhovor vznikal před oficiálním vydáním, pozn. red.)? Co způsobilo zpoždění?
Rapper Pooh: Oficiálně deska vychází 23. října a jedná se již o definitivní datum. Zpoždění způsobili lidé, kteří nedělali, co měli. My, jako interpreti, jsme vše dokončili včas, jenže to neznamená nic, pokud label nebere na vědomí stejné termíny.
Kdo a jak přišel s logem Getback?
Byl to jeden kluk z Greensboro ze Severní Karolíny. Řídil to Phonte, takže mi odpusťte, že si nepamatuji jeho jméno. Požádali jsme jej, aby přišel s něčím, co bude dobře reprezentovat nové album a také „nové“ Little Brother a on odvedl excelentní práci.
Pokud někdo řekne, že se Little Brother zaprodávají, když spolupracují s Lil Wayne, jaká je tvá odpověď?
Je to jejich názor. Pokud má kolaborace s interpretem, kterého respektuji, je zaprodání se, pak asi ano. Pokud snaha o nejlepší výsledek a spolupráce s komerčně úspěšným klukem znamená zaprodání se, pak asi ano. Nakonec mi to ale stejně může být úplně u prdele.
Hodně se diskutuje o pouhých 11 skladbách, které na Getback jsou. Ale když se podíváš na Illmatic, 36 Chambers, tak všechny tyhle klasiky jsou krátké, ne?
Méně je někdy více. Obzvláště v dnešní době. Lidská pozornost je krátká a navíc vychází spousta další muziky, se kterou soupeříš. Nepotřebuji 17 tracků, abych se dokázal vyjádřit. To pak začínáš plnit své album zbytečnostmi. Krátká alba tam většinou nemají tu omáčku a jdou přímo na věc. A to přesně čekej od Getback.
The Listening vás představilo světu, The Minstrel Show přimělo posluchače přemýšlet o svých tématech a konceptu, co by si fanoušci měli odnést z Getback?
V podstatě obojí. Představujeme Little Brother jako duo. Témata tě budou pořád nutit se vrátit zpět, přemýšlet, mluvit a ztotožnit se s nimi. Vše v novém provedení. Vylepšili jsme náš recept.
Vaše a 9th Wonderovy cesty se rozdělily kvůli kreativním neshodám. Je jasné, že jsi už otrávený z odpovídání na proč, kdy a tak dále. Hypoteticky ale, dokážeš si představit další album Little Brother produkované kompletně 9th Wonderem?
Ty a Phonte jste oznámili 9th Wonderův odchod a opuštění Atlantic během jediného týdne. Očekávali jste ten poprask, co nastane? Že se každý bude ptát, zpochybňovat vaše album a plno dalšího?
Samozřejmě. Tohle lidé dělají – ptají se a spekulují. Vše se sice zveřejnilo během jednoho týdne, ale obě věci zrály už delší dobu. Vzhledem k tomu, jak je 9th Wonder známý, bylo logické, že se bude zpochybňovat má i Phonteho cena pro kapelu. Skuteční fandové, kteří vše pozorně sledují, ale ví, že jsme všichni tři přispěli k úspěchu Little Brother rovným dílem a že jsme kvalitní i sami o sobě.
Jsi považován za tvrdě pracujícího MCho, neustále se zlepšuješ. Co si myslíš o svých 4 roky starých skladbách?
Nenávidím své starší skladby. Fakt nenávidím. Nedokáži je ani poslouchat. Zním tam hrozně. Spíš to vypadá jakoby mé 4 roky staré skladby byly nahrané před 10 lety.
Tvé nové sólo album Dirty Pretty Things je plánováno na příští rok. Kolik skladeb máš nahráno a jak se liší tvé sólo věci od tvorby Little Brother?
Nahrál jsem zatím asi 14, 15 songů. Chtěl bych ještě přidat dalších 5 – 10 a pak vybrat tak 12 nejlepších. Pořád platí, že vycházet by mělo počátkem příštího roku. Má sólo muzika jsou více beaty a rapy, zatímco Little Brother hodně osobní, plné zpěvu a dost muzikantské. Sám pak směřuji k ostřejšímu zvuku s méně zpěvem. To jsem já na 100%.
Říkáš si Rapper Pooh. Proč ne MC? Jaký je dle tebe rozdíl mezi MCm a rapperem?
MC ví, jak si získat publikum. Chápe konstruování skladeb. Rapper zná jen samotný rap. Rapper Pooh byla přezdívka, kterou mi kdysi dal 9th Wonder, a už mi zůstala.
Prohlásil jsi, že bys ještě jednou podepsal s majorem. Co by ti muselo být nabídnuto, aby se tak stalo?
Můj vlastní label. Mohl bych vydávat muziku, kdykoli bych byl připraven. Taky bych musel dostat obrovskou kupu peněz, abych ten svůj label mohl rozjet. Proto tipuji, že v blízké době s majorem asi nepodepíšu (smích).
The Minstrel Show způsobilo spoustu rozruchu – vaše video nebylo hráno na BET a The Source změnili jejich hodnocení. Kdy vidíš tohle podvádění, má pak smysl se na podobné stanice dívat či číst takové časopisy?
BET nenabízí nic zajímavého. Jejich program není to, v čem bych se shlédl. S The Source jsem poznal, jak je trh magazínů plný politiky. Svět muziky je plný politikaření stejně jako ten skutečný. Na běžného posluchače toho je prostě moc.
Zrovna vyrážíte na turné. Baví tě více koncertování než práce ve studiu?
Popravdě řečeno, tak obě ty chvíle mi jako práce nepřipadají. Jsem volný v obou směrech.
A budete v blízké době hrát i v Evropě?
Určitě se s tímhle albem dostaneme i do Evropy. Odhaduji, že asi koncem ledna či počátkem února.