Lil‘ Mama vtrhla na scénu minulé léto s chytlavou peckou „Lip Gloss“, která se posléze stala top 10 hitem. V té době mnozí kritici nepředvídali její kariéře dlouhý život a viděli v ní další dojnou krávu nahrávacích společností, která prodá miliony vyzváněcích melodií a zmizí. Další singl „G-Slide“, jemuž nechybí vlastní tanec, těmhle prognózám jen nahrával a od téhle dnes osmnáctileté holky se nic velkého nečekalo. Na konci dubna vyšlo po několika odkladech její debutové album „V.Y.P. (Voice of the Young People)“ a to je perfektní příležitost, jak negativní kritiku přesvědčit o tom, že neměla pravdu.
Úvody alb by měly být našláplé a to platí i o „V.Y.P.“. Minimalistický singl „Lip Gloss“ si odbydete hned na začátku a stejně jako ve videoklipu ho přeruší krátká vsuvka nazvaná „No Music“. Ti bystřejší si všimnou, že je v ní vystřižené slovo nigga. Díky tomu nemá album nálepku „parental advisory“, protože žádná další skladba neobsahuje sprosté slovo. Lil‘ Mama to vysvětluje tím, že chce jít příkladem svým vrstevníkům. Těm, kdo si mysleli, že „Lip Gloss“ bude jediný hit její kariéry, je věnován hned další track „One Hit Wonder“. V párty duchu se pokračuje dál v čele se s klubovou singlovkou „Shawty Get Loose“, kde hostující T-Pain překvapivě rapuje a ještě překvapivěji bez hadičky v puse. Všechny tyhle tracky se sice dobře poslouchají, na čemž má svůj podíl i výborná produkce, ale jak album ubíhá, je těžké se ubránit pocitu, že Lil‘ Mama kromě jednoduchých songů s nenáročnými texty opravdu nemá co nabídnout.
Pak se ale deska přehoupne do druhé poloviny, kde skladby najednou začínají dávat smysl. Lil‘ Mama jako by poznala, že je nejvyšší čas spravit dojem, a představuje své druhé já. „L.I.F.E.“ je čtvrtý singl s našláplým east coast beatem, silným refrénem a asi nejsilnějším textem alba, v němž se Mama v každé sloce vžívá do role jedné postavy, která v životě prochází těžkou situací. Vážnou tvář si Lil‘ Mama uchovává i dále a právě skladby jako „L.I.F.E.“, „Broken Pieces“ nebo „College“ by vás měly přesvědčit o tom, že tahle holka si nezaslouží být zařazována do stejné kategorie jako Soulja Boy nebo Hurricane Chris. Ke konci už jde úroveň alba zase dolů a zachrání to akorát „Pick it up“ s prvotřídní produkcí od Scotta Storche, jehož typické smyčce není těžké identifikovat.
Lil‘ Mama svým debutem příjemně překvapila. Ukázala, že její rap není jenom o tancování a lesku na rty, ale dokáže se zabrat i do vážnějších témat, vše navíc podpořené kvalitní produkcí (Scott Storch, Cool & Dre, The Runners, Dr. Luke, Swizz Beatz). Kredit si zaslouží i za to, že album nepostavila na populárních hostech, kteří jsou tu pouze dva. Problémem téhle desky je hodně průměrných tracků a zbytečné skity. Nijak mu neprospívá ani celková roztříštěnost, kdy během deseti minut zahrajou dvě zcela protikladné skladby „G-Slide“ a „L.I.F.E.“. Příjemným zpestřením je pak zpěv, ve kterém má ale co zlepšovat. Pro začátek je to dobrý výsledek, ale z poslechu téhle desky je jasné, že Lil‘ Mama má na víc.
Lil‘ Mama – VYP: Voice of Young People:
1. Intro
2. Lip Gloss
3. One Hit Wonder (ft. DJ Khaled)
4. Get Loose Request
5. Shawty Get Loose (ft. Chris Brown & T-Pain)
6. What It Is (Strike a Pose) (ft. T-Pain)
7. G Slide (Tour Bus)
8. Gotta Go (Skit)
9. Stand Up
10. L.I.F.E
11. College (ft. Yirayah)
12. Emotional Rollercoaster (Skit)
13. Broken Pieces
14. Swim
15. Truly in Love (ft. Peter Toh)
16. Look at my Life (Skit)
17. Make It Hot
18. Pick It Up