LARA303: Album si může poslechnout jak 16tiletá slečna, tak 40tiletý pán

Bezpochyb můžeme o Laře303 říct, že je jedinou fungující female MC u nás. Po začátcích, o kterých mluví v následujícím rozhovoru, letos v listopadu vydala velice zajímavé album s ambiciózním názvem "Revolution". Na tom hostuje i třeba takový Jah Mali, který má na svém kontě hostovačky takovým personám, jako UK legendě Blak Twangovi nebo Gentlemanovi. A sympatická Lara nám toho pověděla ještě mnohem více.

Už je to skoro dva měsíce od vydání desky. Jaké jsou momentálně dojmy z odvedené práce?
Momentální dojmy jsou super. Komentáře mého okolí i recenze mě mile překvapili. Jsem ráda, že si album může poslechnout jak 16tiletá slečna, tak i 40tiletý pán a oba si z toho něco vezmou. Takže zatím jenom pozitivní.

Každého asi napadne otázka – Lara tu je celkem dlouho, proč tedy album až po tolika letech?
Tak prvním důvodem byl asi čas a peníze, pak taky osobní problémy. Taky si myslím, že by to nemělo tu sílu a výpovědní hodnotu, kdybych ho vydala třeba v osmnácti. Nepracovali by na tom lidé, kteří na tom dělali teď, proto si myslím, že to celé tak prostě mělo být.

Mohla by si v kostce seznámit čtenáře, jaké byli tvoje začátky a co se tedy dělo ty roky?
V kostce tedy: 2000 – první seznámení s mikrofonem, lokální akce s Mc Schakie, 2003 – 2004 – projekt Tabula Rasa s Mc Tchybo, 2004 – 2005 – solo s Dj Zakem, 2006 – studium ve Francii, první nahraná věc se objevila na internetu, 2007 – "Mám co ty" na kompilaci "Nejbr Hip Hop Mix vol. 3" a kontakt s Rootcat recording, 2009 – 1. album "Revolution".

Čti dále:
Lara 303 posílá první singl Step Ahead s hostujicím Nironicem
Lara303 s albem Revolution již 17. listopadu. Sleduj cover, tracklist a případně objednávej již teď
Lara303 posílá další singl z alba Revolution. Poslouchej My Love, kde hostuje jamajská star Jah Mali.

Album vznikalo jak v Brně pod dohledem Dupa X (ex Naše Věc), tak ve Francii u Rootcat. Řekni nám něco o Rootcat a jejich práci.
Rootcat Recording je pařížské studio, které spolupracuje celosvětově hlavně s reggae scénou (Elephant Man, Jah Mali, Natty Frenchy a další). Produkují desky a zároveň zajišťují i hudební doprovody pro živé koncerty (například kytaristy i pro Snoop Dogga). Je to široké uskupení lidí s různými zájmy, které spojuje hudba. Někteří se starají o produkci hudby, jiní výhradně o nahrávání nebo mix a mastering. Jezdí po celém světě a spolupracují se spoustou lidí. Naposled mi Mike Hayes dával poslechnout nějakou nahrávku s Rumunskou folklórní kapelou, se kterou chtěl spolupracovat přední taneční francouzský Dj Patrice Strike.

Jak probíhala vlastní práce na desce a jak náročné to bylo komunikačně ukočírovat?
No bylo to velmi náročné, protože jsme dostávali úkoly z Paříže a jediný, kdo to mohl přetlumočit do Čech jsem byla já. Na desce se jen v Čechách podílelo okolo 20 lidí + dalších 10 ve Francii. Si vem, všechny beaty, mixy, mastery, grafika, internet, reklama, produkce, EMI atd. Těsně před vydáním desky se všechno seklo a nebylo ani jisté jestli to 17. 11 budeme opravdu mít. V tu chvíli jsem už byla s nervama nadranc a říkala jsem si, že mi to všechno za to nestojí. Dva dny na to jsem už ale poslouchala master a v tu chvíli jsem si řekla: “Stálo to za to!“

Jak bys porovnala nahrávání u nás a ve Francii. Myslím tím hlavně proces nahrávání, jakože jestli se někde klade víc důraz na něco nebo jsou věci, které bychom třeba u nás přehlíželi či naopak.
Nahrávání ve Francii bylo určitě více precizní. Ale to je určitě tím, že jsem si tam nedovolila moc říkat "ale né, to zní dobře“, "kašleme na to“, nebo "já to tak chci“. Proto mě tam dusili určitě dýl a snažili se ze mě vymáčknout to nejlepší. Kladou větší důraz na flow a rytmus, hraní si s hlasem a celkový feeling skladby. Podobně to bylo i při nahrávání s Djeiem u Sochůrka na Jižáku. V Brně to celkově bylo více uvolněné a někdy hodně hektické, ale myslím že i tak hodně kvalitní.

Na albu máš hodně hostů práce přes Rootcat. Nahrávání probíhalo společně a tudíž jste nějak konzultovali daný track nebo to bylo převážně o posílání různých variant?
Určitě jsme hodně mluvili o tom jak to udělat, aby nám hlasy dobře seděly, abychom ladili a aby celkové spojení český rap a jamajské reggae znělo dobře. Někdy to bylo těžší, ale nemyslím si, že by to bylo s jinými hosty jiné.

Polovina alba tvoří věci s nádechem reggae. Byl to záměr nebo to vyplynulo ze sestavy hostů?
Určitě to vyplynulo ze spolupráce s Rootcat a z návštěvy Francie, kde se v hiphopu prolíná i několik stylů najednou. Je to daný i složením obyvatelstva, hlavně z bývalých kolonií v Karibiku. Rozhodně tam lidi sami sebe tolik neselektují, jak je tomu u nás.

Na seznamu hostů není ani jeden zástupce CZ/SK scény, pokud nebudu počítat United Flavour, ale ohlašován byl například Zverina. Proč to nedopadlo?
Hostí mělo být víc, ale my jsme nabrali vražedné tempo a nebyl čas čekat. Proto jsme se nakonec rozhodli, že nebudeme mít žádného hosta z české scény kromě United Flavour, kteří zapadali do konceptu. Se Zverinou jsme se domlouvali tak dlouho, až byla deska v lisu a to už bylo pozdě. Nakonec jsme se domluvili, že budu hostovat na jeho projektu s Filipem z Pio – Promiskuito.

 

Nějaké veselé historky z natáčení?
Těch bylo, že už ani nevím. Celkově nahrávání v Brně bylo celé jedna veselá historka, DupXovi hlášky nás provázeli celým albem.

Chystá se k desce nějaký klip?
Klip právě chystáme, na jaký song se nech překvapit.

Čti dále:
BLOG – LARA 303
LARA 303 – NA FREKVENCI 303 vol.2
LARA 303 – NA FREKVENCI 303 vol.3

Jaké jsou tvoje nynější plány? Uvažuješ již třeba nad další deskou?
Chystáme show a křesty, domlouváme klip a nad druhou deskou pomalu začínám uvažovat, ale to jen v představách a nápadech.

Kde tě lidi budou moct v nejbližší době vidět koncertovat?
V nejbližší době 15.1.2010 v Ústí nad Labem – křest desky v klubu U Leguána, v únoru v Liptovském Mikuláši na Slovensku a 5.3. 2010 v brněnském klubu Fléda. Mezitím se ale domlouvá 10 koncertní šňůra pod křídly radia Kiss a All–in shopu.

Jelikož umíš výborně francouzsky a nejspíš máš přehled o jejich scéně, co bys doporučila si poslechnout a proč. Daly by se nějak charakterizovat francouzské texty?
Za poslední rok jsem trošku neměla čas scénu sledovat, ale určitě bych doporučila začít od klasiky jako NTM, IAM, Saian Supa, Fonky Family, rozhodně Hocus Pocus, podle chuti Booba, Tony Parker, Mafia K1 Fry, Diams, Sinik a další.

 

 

 Co tebe baví na CZ/SK scéně?
Baví mě hlavně slovenský rap –  Věc, Zverina, Moja Reč, Kontrafakt z českých Pio, Ideafatte, BPM,  a další…

Jaké číslo by musel dosáhnout tvůj prodej desky, aby si byla spokojená?
Já jsem neměla konkrétní představy a když jsme se s Dupem sázeli, kolik se toho prodá já říkala 150. To bylo ale hned překonáno, takže jsem spokojená.

 

Jaké CD sis naposledy koupila?
Poslední dobou jsem CD hlavně dostávala, ale naposledy jsem kupovala Vánoční koledy.

 

Kde se vidíš za pár let? Jako CZ female hvězda žijící z koncertů nebo ? V tracku poslední říkáš, že album nebylo také proto, že si chtěl prvně dostudovat. Co pro tebe tedy bude do budoucna prioritou?¨

Pro mě je asi trošku nepředstavitelné být rapper na volné noze, potřebuju se vyvíjet i v jiných směrech, takže určitě dodělám školu a budu rozvíjet pracovní kariéru. Naštěstí všechno, co dělám, mě velmi baví, takže když mě přestane bavit práce, pořád tu bude rap a naopak.

 

Nějaké vzkazy na závěr?
Chtěla bych pozdravit čtenáře kvalitního hudebního serveru cream.cz a všechny fanoušky, díky za podporu a uvidíme se na koncertech!

 

www.lara303.com

 

další rozhovory:

FASHAWN: Vždycky jsem chtěl být známější, než jen jako MC Fashawn

KEYS N KRATES: Milujeme to, co děláme!

KRS-ONE & BUCKSHOT: Je to jen o opravdové lásce k dělání hudby

 

koupit originál CD Lara303 – Revolution

Reklamy
Share

Napsat komentář