KLESAJÍ PRODEJE MUZIKY? VÝBORNĚ!

Minulý týden jsme Vás s Tomášem informovali o nízkých prodejích některých alb. Například Beastie Boys dosáhli za první týden na necelých 50 000 kusů a Pharoahe Monch na 12 000. Odpovědnost by se mohla připsat špatné propagaci, se kterou se oba zmiňovaní interpreti bez pochyby potýkají, ale prodeje alb klesají obecně – v hip hopu navíc neporovnatelně více než v jiných žánrech. Pryč jsou doby, kdy bylo za rok vydáno několik desítek platinových alb a někteří rappeři atakovali miliónové hranice během několika málo dnů. Dnes prodávají lidé na majorech ve stotisících a ti nezávislí v lepším případě v desítkách tisíc, v horším jen v tisících. Co je příčinou poklesů? A lze jej zastavit?

Odpověď hledají asi všichni, především pak lidé z marketingových oddělení, kteří musí sestupnou tendenci co nejdříve obrátit. Důvod je ale prostý. Posluchači nejsou hloupí a i přes celosvětový pokrok a bohatnutí populace přestávají kupovat špatné věci. Vlna nadšení, která Vás před několika málo lety přesvědčovala, že každá nová deska bude klasikou, na dlouhém prostoru ztratila sílu. Lidé poznali, že jen málo alb stojí za koupi a podle toho se také chovají. Album v Americe stojí necelých 15 dolarů, což je při HDP na jednoho obyvatele, které činí více než 40 000 dolarů, skutečně zanedbatelné. Důvod tedy nemůže být v ceně a paradoxně ani ve světě, protože doprava neustále zlevňuje a v porovnání s rokem 2000 se dolar dnes pohybuje na 2/3 své tehdejší ceny.

Za poklesy není skutečně nic jiného než prozíravost lidí, kteří zjistili, že za koupi stojí na dnes přeplněném trhu jen minimum desek. Vše se dá ilustrovat na příkladu politiky. Několik ekonomů, kteří zkoumali výsledky voleb, dospělo k jasnému závěru, že v dlouhodobém horizontu uspějí jen ty politické strany, které skutečně plní, co před volbami slíbí – tedy že plané sliby nemají šanci uspět. Krátkodobě ano, lidé se nechají uchlácholit vysokými sociálními dávkami a sliby o nízké inflaci, nezaměstnanosti. Jenže pokud časem zjistí, že daná politická strana svá převzetí neplní, přestanou ji volit. Celý výzkum dokazuje, že lidé nejsou tak hloupí, jak se někteří politici a reklamní agentury domnívají. V kratším časovém období, kdy nemají dostatek informací k rozhodování se můžou nechat zmást, ale po chvíli již naznají, že daný výrobek či politická strana není peněz či hlasu hodna.

A to samé se děje s muzikou. Lidé již zjistili, že většina prodávané muziky je odpad a nemá peněz cenu. Je přece spousta jiných možností jak je utratit. Hip hop prochází obdobím regulace. Přežijí jen ti, kteří dělají skutečnou muziku a jejich tvorba je peněz hodna. Krátkodobě to může zranit ty kvalitní umělce jako jsou výše uvedení Beastie Boys a Pharoahe Monch, ale ti tady budou ještě za dalších 10 let. Není náhoda, že dlouhá kariéra je spojená s kvalitou. Za pár let nebude po Mimovi, Yung Jocovi, Akonovi a dalších ani vidu. Několik měsíců může This Is Why I´m Hot posluchače bavit, ale jakmile zjistí, že existuje třeba Pharoahe Monch, který v tom tracku „skutečně něco říká“, přestanou kupovat Mims a začnou Monche.

Lidé nejsou hloupí a současná doba recese připomíná reformy. Ze začátku bolí, ale na konci vám ostrý řez zachrání život. Změnit to můžete vy. Zbavte hip hop přebytečných kapel.

Reklamy
Share

Napsat komentář