Existují tvorové, kteří nekoukají doprava doleva a dělají si to po svém. Nepatří pod žádný label ani do žádné party. Vše si dělají sami a kolaborují se výhradně jednorázově. Nijak se neváží. V hip hopu, kde „mít za sebou někoho“, otevírá bránu do světa, je podobný přístup o to vzácnější. Jsou ale výjimky a jednou z nich je Kirby Dominant, MC ze západního pobřeží, který si už několik let šéfuje vlastní label Rapitalism a pravidelně vydává nové desky.
The Philosophies of Dominant Pimpin bylo první, kolabo Niggaz and White Girlz s Chris Sinisterem ho představilo nové sortě posluchačů úvádějící žánr “new wave thuggin” a Dominant Mammals zachytilo výjmečnou spolupráci s Moka Only.
Nejnověji ale vychází kompilace Alwayz Poppin symbolizující menší výběr celého Rapitalism. Hyperaktivní Kirby hraje opět jednu z hlavních rolí, takže je tou povolanou osobou vám říci více.
Četl jsem, že jako mladistvý si prodával drogy, byl postřelen a strávil i chvíli ve vězení. Je to všechno pravda?
Ano. To střílení ale byla nešťastná náhoda.
Po několika letech si se dal opět dohromady s King Koncepts a na nové kompilaci Alwayz Poppin od vás můžeme najít dvě nové věci. Proč byla ta pauza ve vaší spolupráci tak dlouhá?
Ono popravdě jsou ty pecky ještě z doby, kdy jsme spolupracovali. Není to nic nového. Ale je to pořád můj člověk. Vlastní teď v New Yorku obchod s deskami nazvaný Good Records.
Kevin Riley také přispěl na Alwayz Poppin. Kdy můžeme čekat jeho album?
Nevím. Většina z jeho alba je pouze v demo formě. Je to na něm, záleží, kdy se rozhodne to dokončit. Zní to zatím ale velmi dobře.
A jak to vypadá s albem s Idiom Creek (Kirby Dominant + Idiom Creek)?
Idiom Creek je součástí party Assistant Green a já jsem druhá polovina toho projektu. On to produkuje, já dělám vokály. Naše album nazvané Between The Real And The Unreal bude venku ke konci roku. Je to krutá věc.
Podle mě jsi jeden z těch skutečných MC´s. Dokážeš si vybrat dobrý beat, tvé texty jsou chvílemi vtipné, jindy zase vážné. Proč myslíš, že tě nepřijala širší veřejnost?
Myslím, že to prostě potřebuje čas. Dělám si to všechno sám a přitom se mi zdá, že mám každým dnem nové fanoušky. Jsem trpělivý a navíc se každým dnem jako muzikant zlepšuji. Je to vidět, že lidé ještě nejsou připraveni.
Kdybys vládl jeden den Hot97, které rappery by jsi zakázal hrát a co by byly první 3 tracky, které by jsi pustil?
Nevím, koho bych zakázal, protože neznám lidi, kteří dělají muziku jen pro rádio. Ale dneska to už je spíš legrační. Je srandovní, o jakých píčovinách dneska dokážou dělat skladby. Mě to rozesmává, ale pro vyrůstající děti to není to nejlepší.
Jaké jsou z tvého pohledu současné problémy hio hopu?
Jak to tak všechno sleduji, tak především dnešní hip hop fanoušci a umělci nemají chuť znát historii muziky. Když jsem byl malý, miloval jsem to všechno. Chtěl jsem znát samply a tak. Tihle kluci ani neví, kdo je KRS-One, a ani je to netrápí. Je to úlet. Podle mě se z hip hopu stalo místo plné ignorance.
Slovní asociace. Řeknu ti jméno a ty řekneš první věc, která ti naskočí.
Génius, inovátor, veterán.
Jsi ze San Francisca. Jak vypadá tamní hip hopové scéna?
Jsem z Oaklandu, ale to je v podstatě za mostem. Ale jinak to je v pohodě, jsou tu mladý kluci, kteří dávají. Pořád ale někdo může přijít a všechny zničit. Možná já.
Na několika věcech. Dokončuji desku s holkou jménem Afua Sewwa. Říkáme si The Insults, tak na nás dávejte pozor. Oba zpíváme a já i rapuji. Pak mám i partu The Blood Tuxedos a také další sólo, které je z půlky hotové.