21/09/2010
GOOD Music / Columbia Records
www.theroots.com
www.wakeup.johnlegend.com
Když se na konci minulého roku objevila informace, že se John Legend a The Roots chystají vydat společné EP, srdce opravdového fandy dobré muziky zaplesalo. Nakonec vyšlo plnohodnotné album coververzí klasických protestsongů ze 60. a 70. let. The Roots s Legendem se nadchli pro myšlenku projektu "Wake Up" během prezidentské kampaně Baracka Obamy, které se aktivně účastnili. Na albu chtěli zachytit atmosféru změny a naděje, kterou Obamova kandidatura přinesla a zároveň vzdát hold velkým soulovým umělcům.
Čti dále:
The Roots a John Legend zveřejnili další info ohledně jejich společné desky
The Roots & John Legend vs. Harold Melvin & Ernie Hines
Na "Wake Up" zaujme výběr songů, nekoná se žádná sázka na jistotu aka předěláme hitovky z šedesátých let. Citlivá selekce pecek, které do sebe zapadají náladou jako na dalším řadovém albu The Roots, poctivý soulový zvuk, hudební pocta starým velikánům. Už od začátku je to parádní jízda, "Honza Legenda" nás uvádí do "těžkých časů" a je to radost slyšet ho zpívat do takové hudby, protože jeho poslední popové album "Evolver" mu nesedělo, Legend je prostě soulman. Black Thought do "Hard Times" skvěle nakládá, rapové party se na téhle desce povedly – možná existovaly obavy, jak do coververzí starých pecek začlenit rap, ale ten zní přirozeně, jako kdyby byl už na původních písních.
Z téhle desky by se dal v klidu popisovat song za songem, původní příběh, poselství atd… K těm nejzdařilejším věcem bych zařadil úvodní singl a asi nejznámější věc na albu "Wake Up Everybody", ke které natočil Gil Green pozitivní videoklip. Legendův zpěv tu skvěle doplňuje vynikající Melanie Fione, rapový part obstaral vždy charismatický Common, který tvrdí, že "…even in this generation living through computers, only love love love can reboot us". Další mordou je "Little Ghetto Boy", což je chytlavá věc na první poslech, typická kejvačka, ve které opět rapuje "one of the best yet" Black Thought, vynikající je prostřední jazzy part. Legend zpívá s obrovskou naléhavostí, vůbec tohle album je jeho pěvecký majstrštych – kapelník the Roots Ahmir ?love z něj dokázal dostat maximum. Hodně mě baví i reggae pecka "Humanity", ze které vyzařuje tak pozitivní energie, že se při cestě do práce na všechny tak přitrouble usmívám… "Wholy Holy" od Marvina Gaye je další nádherná balada, kterou následuje "I Can´t Write Left Handed", téměř 12timinutový epos s vystupňovanou zápletkou, kde Legend spolu s hudbou chvíli křičí, brečí, nadává, modlí se. Tohle je pěvecký a hudební vrchol alba se zběsilým medley, které končí hudební katarzí, wau. Poslední song na albu je jediná původní věc a to od Legenda – "Shine" – krásná balada pro všechny politické vězně, utlačované – "let ´em shine".
The Roots tento rok vydali už druhé skvělé album, a když jsem u "How I Got Over" psal, že "vrací hudbu do časů, kdy měla i jiný význam než "jenom" bavit" – u "Wake Up" to platí dvojnásob. John Legend za zády s The Roots vyniknul a nezbývá než se těšit na jejich společné "Wake Up" turné, které doufejme dorazí i do Evropy.
John Legend & The Roots – Wake Up
1. "Hard Times" (feat. Black Thought), původní umělec Baby Huey & the Babysitters
2. "Compared to What" – pův. umělec Les McCann and Eddie Harris
3. "Wake Up Everybody" (feat. Common & Melanie Fiona), pův. umělec Harold Melvin & the Blue Notes
4. "Our Generation (The Hope of the World)" (feat. CL Smooth), pův. umělec Ernie Hines
5. "Little Ghetto Boy (Prelude)" (prod. Ahmir ?uestlove Thompson, feat. Malik Yusef)
6. "Little Ghetto Boy" (feat. Black Thought), pův. umělec Donny Hathaway
7. "Hang on in There" pův. umělec Mike James Kirkland
8. "Humanity (Love the Way It Should Be)" pův. umělec Prince Lincoln Thompson a the Royal Rasses
9. "Wholy Holy" pův. umělec Marvin Gaye
10. "I Can’t Write Left Handed" pův. umělec Bill Withers
11. "I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free" pův. umělec Nina Simone 12. "Shine" (prod. John Stephens)
Čti dále:
BILAL – Airtight´s Revenge (Plug Research)
THE ROOTS – How I Got Over (Def Jam)
HOCUS POCUS – 16 Pièces (On and On Records)