Na loňském ročníku festivalu Rio de Riviera se poprvé od svého znovuvzkříšení představilo djské „těleso“ Illuzionists. Letos tomu nebude jinak, Illuzionists si připravili zbrusu nový set který poprvé odehrají 24.5. na Rio de Riviera. Co je u nich nového a jak se těší na letošní Rio? Odpovědi na tyto a další otázky najdete v tomto rozhovoru.
Rio Crew: Illuzionists jsou jedno z nejstarších a nejznámějších djských uskupení u nás. Po určité době stagnace přinesl set na loňském ročníku Rio de Riviera celkem slušný rozruch kolem vašeho jména. Live nahrávka vystoupení, dostupná volně ke stažení byla fanoušky velmi ceněna. Jak vzpomínáte na minulý ročník a jak se těšíte na ten aktuální?
Maztah: Minulý ročník Ria přinesl nádherné počasí, vynikající atmosféru a kvalitní line up, který uspokojil širokou škálu posluchačů. Letošní ročník je podle mě více orientován na hudební fajnšmekry v podobě headlinerů Freak Power, The Clipse, Monkey Bussiness, Micky Slima, Noira, Opticala a dalších artists. Pokud bude hezky svítit sluníčko, mohlo by letošní Rio atmosférou překonat i předcházející rok.
Chocolatic: Já osobně na minulý ročník vzpomínám velmi rád. Dali jsme se konečně znovu dohromady, udělali sety a hlavně nás to trochu víc nakoplo a to bylo jedině dobře. Tento rok chceme přijít ještě s trochu něčím jiným tak se nechte překvapit a hlavně dorazte na nějaké naše vystoupení.
Opia : Na minulý ročník vzpomínám velmi rád, už jen proto, že to vlastně byl jeden z hlavních podnětů, dát se znovu dohromady a začít opět makat. Prostě, Rio mi přineslo svěží větřík do hudebního života a myslím, že i do života kulturního v Brně.
Rio Crew: Minulý rok jste kromě pěti gramofonů a tří mixpultů přišli i s live produkcí přímo na pódiu pomocí sampleru, využívali jste ve velkém i digitální efektory. S čím hodláte překvapit publikum letos, změnil se nějak zásadně za poslední rok váš technický equipment? Nemáte občas problém během svých vystoupení naskládat všechny ty gramofony, samplery a notebooky na stage?
Maztah: Problémy s umístěním našeho equipmentu řešíme téměř vždy, je však třeba říci, že ve finále se nějak poskládáme. Za zásadní inovaci považuju výměnu starého sampleru Akai MPC 2000 xl za menší MPC 500 a Akai MPD32 midi controler, plus chceme využít další mixák Pioneer DJM 909 s efektovou jednotkou.
Opia : Do našich setu myslím přinese velké oživení novej midi kontroler MPD32 od Akaie, který umožnuje mnohem vetší rozsah live produkce přímo na stagi, možnost využít momentální nápad při imrovizaci. Navíc přibude i další vynikající mixážní pult, který tolik oživil naše vystoupení a to Pioneer 909, který skýtá možnost efektovat jakýkoliv zvuk, smyčkovat, editovat atd. A co se týče místa..? No to víš, že jsou občas potíže, zvlášt, když se equipment neustále rozrůstá, ale přitom se jedná pořád o klubovou záležitost.
Rio Crew: Sami se považujete za multižánrové djs, pravdou je, že v současné době už celkem běžně hip-hop djs mixují v klubech house či drum and bass. Co je pro vás prioritou při selekci muziky? Máte nějaká speciální kritéria nebo vyberete zrovna to, co se vám hudebně hodí do setu?
Maztah: Speciální kriteria nemáme, chceme hrát taneční muziku která má v sobě pořádnou porci energie, grooves a vibes, ať už je to hip-hop, funky či dnb nebo electro. Na stylu víceméně nezaleží, snažíme se originální tracky přetvářet po našem a vytáhnout z nich maximum, kritériem je pro nás plný parket a skvělá atmosféra na párty.
Chocolatic: Ted už většinou se hodně dívám na publikum, přeci jenom je to o tom aby jsi ty lidi bavil ne? Sice mě štve, když třeba promotér za mnou dojde a řekne mi, že lidi nejvíc jedou ten klasický hip-hop ať ho hlavně hraju a nakonec to skončí tím že lidi dostanu na spíše rychlejší známější věci. V dnešní době se už lidi vůbec nezajímají co vlastně hraješ, hlavně ty mladé myslím a to je velká škoda. My byly doslova hladový po poznání a vědění co se děje, a ted? Celkový smysl hiphopové a vůbec hudební scény ztrácí v mobilech, televizi a hlavně mezi samotnými artists, což je velká škoda .
Rio Crew: Setkal jsem se s názorem, že například váš set na minulém Rio De Riviera byl sice precizní, nicméně mu chyběl větší náboj turntablismu a djských technických finest, jako například skrečing a podobně. Začínali jste jako team, který se účastnil djských soutěží typu ITF, stále aktivně trénujete. Plánujete se tedy někdy v budoucnu vrátit k čisté formě turntablismu?
Maztah: Uvidíme, problém vidím v tom, že současný turntablismus je už tak přetechnizovaný a předimenzovaný, že mu rozumí v podstatě jen zainteresovaní djs a laikovi battle sety současné špičky nic moc neřeknou. Je to trošku škoda, ale na druhou stranu se jedná o přirozený vývoj. Tím se také prohlubuje rozdíl mezi djs a těm kteří začínají se už nechce tolik trénovat. Důležitá je také otázka v organizování regionálních kol celosvětových soutěží jako například DMC.
Chocolatic: Teď když se ke mě nastěhoval Opia tak si myslím že to více promakáme co se týče skrečů a jiných složitějších technik. Mě osobně to pořád strašně baví a myslím si že je prostě potřeba stále to do setů dávat, abychom se odlišily od ostatních a aby jiní djs si pak řekli“ jo tak ti to mají dobře zmáknuté“. Podívej se třeba na Scratch Perverts, ti když daly set na Radio One tak to všechny úplně zabilo, set byl dokonale zpracovaný, nenudil a hlavně technicky byl proveden na výbornou. Je pro mě důležité udržovat tuto subkultůru při životě a pokud teda dj , tak se vším všudy. Nakonec bych rád citoval Dje Babua, který v jednom rozhovoru řekl „co jsi to za dje když neumíš skrečovat?“ Svatá pravda moreee:)
Opia : Těžko říct, myslím ale, že ke klasické čisté formě se už nevrátíme. Je to, aspoň co se týče této sestavy, uzavřená kapitola. Je to hodně dáno i tím, že tě vlastně co se týče pure formy turntablismu, motivovali především ty battles a když se v podstatě v této „disciplíně“ nic v tomto státě neděje, aspoň teda nic zajímavýho, tak prostě pomalu přecházíš na zábavnější formu hraní. Ono to vyžaduje stejně spoustu dřiny, podobně jako na battly nebo na turn-exhibice, navíc tím pobavíš větší spektrum posluchačů. Turntablismus jako takový ustupuje hodně do, neřekl bych přímo undergroundu, ale spíš si vytváří žánr sám pro sebe a my chceme být víc otevřenější publiku, míchat spoustu stylů a bavit… a tím se bavit. Rozhodně to ale neznamená, že by se snad z našich setů měl tento prvek vytratit. Právě naopak. Chtěli by jsme zapracovat do vystoupení mnohem víc „vychytávek“ které nám ve finále umožní i nový „stroje“ a tím se tak pokusit dát výrazu DJ TEAM novější rozměr a aspoň co se naší republiky týče, pokusit se lidem představit tuto formu hraní a tím pádem i větší zábavu a radost pro posluchače a party peoples.
Rio Crew: Začátkem roku jste vydali poměrně úspěšný singl. Hodláte se v budoucnu věnovat kromě djingu i produkci a remixování nebo to byl jen takový výkřik do tmy.
Opia: Myslím, že určitě nějaký další singly přijdou…možná album, kdo ví… Už pomalu s klukama koketujeme s výběrem dalších hostů, a dáváme hlavy dohromady, jakou cestou produkce se vydat. Navíc teď co se týče Ria, tak nám pod jeho hlavičkou vyjde remix Monkey Business na pecku "Song for all nation", která by lecos o stylech, kterými teď chceme proplouvat, mohla naznačit. Ale říkám, zatím bych nepředbíhal. Vše je teď ve vývoji a vše má svůj čas.
Rio Crew: Dík za rozhovor a uvidíme se na Riu.
Za Rio Crew se ptal Hynek Velc
Zde stahujte Monkey Business – A Song For All Nations (remix by Illuzionists)
Na www.rioderiviera.cz jsou k volnému stažení sety od Illuzionists