Portlandský usedlík a producent Gwizski se zjevil jako blesk z čistého nebe. Ohlásil svoji desku Loop Regions, hosty jako Scarub (Living Legends), Tableek (Maspyke) či Z-Man a nabídl ukázky, které dokázaly navnadit. Především fanouškové Nicolaye, 9th Wondera či Pete Rocka si asi budou s Gwizskiho tvorbou rozumět.
Na první pohled nenápadný kluk, o kterém v době rozhovoru nebylo žádné info, vám v následujících řádkách řekne o své minulosti a prozradí, kde se nejlépe nakupují desky. Dozvíte se i jeho názor na J Dillu, Redmanův comeback a taky střílení na škole ve Virginii.
Nalaďte si jeho myspace, poslechněte skladby z alba a pusťte se do rozhovoru, ať si přiblížíte jeden producentský talent poslední doby.
Čau Gwizski, jak je? Nejdřív nám teda řekni, kdy a jak si začal vůbec produkovat?
Úvodem bych vám rád poděkoval, že jste mi k tomu dali vůbec příležitost. Mám se skvěle. Loop Regions by měly vyjít 8. června, tak co víc si přát? Kdy jsem začal dělat beaty? S přestávkami někdy od roku 1998. Používal jsem různé mašiny – MPC, 303´s nebo grooveboxes. Neměl jsem tehdy ještě své vlastní vybavení. Žil jsem ještě v Santa Cruz v Kalifornii (pozdrav pro Reseda). V podstatě jsem dával dohromady bicí a přes ně pak rapoval. V době Santa Cruz bylo shánění beatů nemyslitelné, takže jsem si začal kupovat desky a učit se o sekvencování. Trvalo to ale až do stěhování do Portlandu, kdy jsem byl schopen si koupit pořádné příslušenství. Santa Cruz mělo šíleně vysoký nájem. Je to místo s nejhorší možností kupování desek, ale nejlepším počasím. První pořádná koupě bylo 303, pak 505 a nakonec MPC2000XL a Abelton pro midi klávesy. Loop Regions ale představuje jen mé MPC a desky od 1 do 5 dolarů, které jsem koupil v loňském roce.
Dneska teda žiješ v Portlandu. Proč si se odstěhoval z Kalifornie?
V Portlandu je v průměru na osobu nejvíce obchodů s deskami než kdekoli jinde na světě a to myslím smrtelně vážně. Navíc je tu tady skvělé počasí. Nemusíš si pořád mýt kecky.
Jdeme na desku. Beat v Need A Ride je vynikající. Můžeš říct, co to je za sampl?
V Need A Ride je užito hodně samplů, ale ty nejvíce dotazované jsou dívčí vokál a pak část v refrénu. Já bych vám to řekl, ale oni (RIAA) by přišli a snažili by se mě okrást. Ti mi neskutečně vadí. Doufám, že nejsem sám, když říkám, že samplování cizí muziky, obzvláště zapomenuté a přeplněné pop kultury, je důležité pro její zachování a poučení dosud nepoznamenaných generací. Nebo já vám to řeknu. Ten dívčí hlas je z Firefly od Jeremy Steiga, ta holka se jmenuje Googie Coppola. Kytarový refrén je pak Diamond Nights od Hummingbird, jehož částí byl chvíli i Bernard Purdie.
Odkud znáš všechny ty MC´s? Dělal si všechny ty kolaborace ve studiu nebo třeba i přes mail?
Všechny pecky se nahrály u mě doma ve studiu. Jen Tableekovo Slide se natočilo v Iceberg studiu, což je kousek ode mě. Co se nenahrálo u mě ve městě pak byla Scarubova věc a Anglo Saxova. Scarubovi jsem ten beat hrál cestou ne letiště a on mi o týden později poslal hotové Need A Ride. Anglovi jsem ten beat pustil při jedné z jeho zastávek v Portlandu a během mástrování mi to poslal zpět. Na něj jsem se dostal skrz mého kámoše DJ ATM. Z-Mana, Eddie K a DJ Marz jsem potkal v Portlandu a sám jsem se divil, že je potkám zrovna tady a ne před tím někde v Kalifornii. Úplně mě fascinovalo, že s nimi mám společný okruh známých. Určitě je můžeš čekat na příští desce od The CUF nebo Deep Fried Funk Bros. (Pete, Nate The Gr8, Mad G z The Cuf) – Sacramento Kings!
Dokončení jakého tracku ti trvalo nejdéle?
Který beat zabral nejdéle? Nech mě přemýšlet…Nevím, všechny trvaly asi tak stejně dlouho. Začal jsem a skončil během 10 měsíců a to během dne mám práci u zeleniny a po nocích hraji jako DJ. Vždycky jsem chtěl takový projekt dát dohromady a teď to přichází.
Řekni nám svůj názor na následující témata:
Don Imus nazývající ženský basketbalový tým „rozcuchané kurvy“?
Beef Scott Storche a Timbalanda?
Redmanův návrat s Red Gone Wild?
Vraždění na škole ve Virginii?
Hrozný. Ty rodiny si nic takového nezaslouží. Nechci na nikoho shazovat vinu, ale policie a lidé v tom kempu toho kluka měli zastavit.
J Dilla je jasně jeden z tvých oblíbených producentů. Není ale smutné, že musel zemřít, aby mu byl vzdán hold jako jednomu z nejlepších?
Remembrance Is Power. J Dilla je králem všech dob. Každý to věděl. Velké společnosti drží podobné lidi v ústraní. V hraní se nekonají žádné změny, pořád vidíš úžasnou muziku vedle pop sraček. Do hajzlu s tím. Jay Dee dokázal, o čem ta hudba je. Pořád je úžasné, když se s Dillou někdo teprve seznamuje. Nemusel zemřít, aby byl rozeznán jako jeden z nejlepších, je to jen dané přítomností, v budoucnu se na něj takhle koukat bude.
Kdyby si mohl produkovat celé album pro jednoho MCho, kdo by to byl?
Produkuji zrovna EP pro Petea z The Cuf, které bude kruté. Více producentských metod.
V červenci by jsi měl spolu se Scarubem a Pigeon Johnem brázdit Evropu. Co od toho čekáš?
Posunulo se to na září. Uvidíme, nikdy jsem tam u vás nebyl. Věřím, že to bude skvělá zkušenost.
Jakou poslední desku jsi si koupil?
Co od tebe můžeme v blízké době očekávat? Produkuješ i pro ostatní?
Bude mi teď vycházet instrumentální singl s pár MC´s z mého příštího alba a pak to EP s Petem z The Cuf.
Fajn, díky za zodpovězení otázek. Poslední slova?
Ještě jednou díky. Rád bych se do Evropy dostal častěji, tak pokud si mě chcete zamluvit na živou show s MPC nebo jen párty hraní, napište mi na gwizski@gmail.com. Obrovský respekt. Peace.
Fotky (5 – 10): Christy Klep