Režisér filmu Wholetrain Florian Gaag, narozený v roce 1971 v německém Waldsassenu, vystudoval po maturitě čtyřletý umělecký obor na univerzitě v New Yorku. V letech 1995 – 2001 pracoval na mnoha krátkých a dokumentárních filmech ("Jack & Sterling", "Greg’s Cabin" a "Prelude") ať už jako asistent režie nebo režisér a producent. V roce 2001 potom Florian Gaag založil produkční společnost Aerodynamic Films.
Na snímku Wholetrain, který se natáčel rekordních 42 dní, se nepodílel jen jako scénárista a režisér, ale zajistil také hudbu k filmu a jeho společnost Aerodynamic Films se podílela na filmové koprodukci.
Sám Florian Gaag byl mnoho let aktivním mnichovským „writerem“, snímek Wholetrain je jeho celovečerní debut.
INTERVIEW S REŽISÉREM FLORIANEM GAAGEM
Film Wholetrain, který jsi natočil, je jeden z prvních evropských hraných filmů, které se zabývají kulturou graffiti…
Takovýhle film nikdo nenatočil, protože si hodně lidí myslí, že s graffiti už je konec. To jsem slýchal velmi často, když jsem pro film hledal sponzory. Faktem je, že se graffiti scéna
v 80. letech velmi ustálila a její aktivisté jsou teď rozmístěni po celé planetě. Veřejnost jejich díla jen nevidí, protože byla tahle kultura v minulých letech dotlačena až k ilegalitě. A pomalované vlaky jsou hned vyčištěny, writery graffiti honí a stíhá policie. Writing je však velmi vyvinutou kulturou, nadšení podle mě neupadá.
Bylo těžké najít pro Tvůj filmový debut ty správné herce?
Celý rok jsem pořádal castingy, abych našel ty správné herce. Herce, kteří mluví a hrají přirozeně a věrohodně, herce, kterým člověk uvěří, že se zabývají graffiti. Proto jsem také uspořádal spoustu castingů na ulicích a dal jsem spoustu upoutávek do časopisů pro writery. Filmu prospělo i to, že měl Mike Adler, jeden z hlavních představitelů, zkušenosti se sprejerstvím. Ostatní herci dostali před natáčením malé sprejerské „školení“.
Jak na Tvůj film reagovala writerská scéna?
Vesměs pozitivně. Pozvali mě s filmem na spoustu filmových festivalů, mimo jiné do Německa, Itálie, Jižní Afriky, New Yorku. Na projekce se přišla podívat spousta writerů, se kterými jsem si
o filmu velmi příjemně popovídal. Obzvláště v New Yorku měl film u writerů a hiphoperů velmi dobrý ohlas.
Ve filmu jste nasprejovali celou soupravu metra, přestože jde o trestný čin, Poškození cizí věci…
Získat povolení k natáčení pro mě byl největší problém. Měli jsem nízký rozpočet, nemohli jsme si v nějakém hollywoodském studiu postavit nádraží nebo vlak, a tak jsme hledali partnery celé roky. Německé Spolkové dráhy s námi v žádném případě nechtěly spolupracovat: ze strachu, že by film prý mohl navádět k napodobování hlavních hrdinů, lidé z jejich vedení nám dokonce vyhrožovali, že budou o našich plánech informovat všechny evropské dopravní podniky, a film tak zablokují. Nakonec jsme získali povolení k natáčení ve Varšavě. Tamní dopravní úřady s námi velmi spolupracovaly. Někdy dokonce zadržely metro plné lidí na stanici, jen abychom mohli dokončit natáčení záběru.
Ve filmu se mluví o tom, že udělat Wholetrain, tedy nasprejovat celou soupravu metro vlaku je královská disciplína, Ty jsi k vytváření graffiti přizval známé writery.
Ano, „Cemnoz“, „Neon“, „Won“, „Ciel“ patří dle mého názoru k nejlepším německým sprejerům. „Pure“ pochází z New Yorského Bronxu a během 80. let posprejoval spoustu vagonů. Když jsme natáčeli ve Varšavském depu, měli jsme veselý zážitek s tamními sprejery, kteří se jednou v noci vynořili ze tmy s batohy plnými sprejů a s jasným záměrem. Nemohli vůbec pochopit, že jsme tam sprejovali vlak ve velkém stylu a ještě si to filmovali. Později jsme si na polském writerském internetovém fóru přečetli jejich nevěřící reakce.
www.polyfilm.at
www.wholetrain.com
www.myspace.com/wholetrain