Od dob Shadowa, RJD2 a dalších se mnohé změnilo. Instrumentální album už dneska vydává každý, který kdy udělal beat. Jenže skutečně kvalitní poslech, který ve vás probouzí nejrůznější pocity, umí jen hrstka z nich. Že přijde nováček v pokročilých letech ze San Francisca a vypálí všem rybník nečekal nikdo.
Jenže Deejay Om to dal. Vydal Reheated Naan & Curry postavenou na motivech z orientální muziky a recenzenti, kteří si desky všimli, dávali hodnocení 4 z 5 a výš. V sekci multimédia najdete track The Arrival jako návnadu.
Desku si nechal Deejay Om mástrovat od Ken Lee, spolupracovníka Pink Floyd, Bob Marleyho, 2Paca a dalších, přidává k ní pytlík kari a především se okolo ní nijak nestresuje. Pokud vás baví Bollywood filmy nebo jen třeba kvalitní muzika, pak máte svého favorita.
Můžeš na úvod říct, co jsi zatím vše vydal a pro koho produkoval?
Za ty roky jsem vydal několik věcí v různých formách a formátech. V roce 1999 jsem udělal instro pro video od Thrasher Skateboarding nazvané Skateboarding 101. Byla to pro mě pocta, protože sám jezdím. Pamatuji si skaty v jiných tvarech i ocelová kolečka. Když vidím, v co se to vyvinulo, a mám šanci pro to dělat muziku, je super. Později jsem potkal dva své velmi dobré budoucí přátele –Dreas a Meaty Ogre z Heardrums Records. Label sídlil v Chicagu a vydával limitované 7´ vinyly (po 500 kusech). Byly to tvrdé, hlavy bijící pecky. Oslovila mě ta vzácnost, kvalita a fakt 7´ vinylu. Byla to pocta a privilegium, když mě Dreas řekl, že dá mojí skladbu Sunset At Midnight na desku spolu se Summer Child od Meaty Ogreho (to mi přijde jako osud vzhledem k tomu, jsme oba děti léta – „summer children“ – ve znamení lva vedení sluncem). Od té chvíle šlo vše nahoru. Potkal jsem nové lidi, udělal konexe a zkoušel víc vydávat (i když pořád trochu pomalu). Koprodukoval jsem pro Adeema titulní track z jeho Sweet Talking Your Brain a dodal něco i pro první věci od Refinery Records (kde jsem na vše i dohlížel). Pak jsem se spojil s Galapagos4 a produkoval všechny interludy a intra pro Life Like A Movie od Mestiza. Byl jsem i součástí jejich kompilací jako 2G4 a Our Christmas Bonus. Udělal jsem i mix, kde jsem představil kompletní Heardrums katalog (což bych chtěl znovu vydat). A samozřejmě i má současná deska Reheated Naan & Curry.
Slyšel jsem z ní zatím jen ukázky a skladby na tvém myspace, ale je zřejmé, že jsi hodně ovlivněn východní muzikou. Jak si se k ní dostal?
Ano, můžeš slyšet The Arrival a Silk Dealers Of New Delhi na www.myspace.com/deejayom. Muzika je určitě ovlivněna zvuky Středního východu i Západu. Snažím se dělat psycho/beat/garage skladby, beaty pro gangster rap, taneční, bolly funk, spirituální jazz a tak dál. Vše co by se vešlo pod název Modele Eastern. Tenhle obrovský mix nabízí posluchači úžasnou jízdu. Odráží se v tom mé poslouchání The White Album od The Beatles v mých 12 letech nebo It´s A New Day od The Skullsnaps na vysoké. Doma koukám i na Bollywood filmy nebo prohrabávám tisíce desek a hledám desku od Nanda Shankar. Jsem jen student hudby. Poslouchám, pozoruji a snažím se ze všech sil udělat něco nového.
Byl jsem to já. Nápad říkat tomu Reheated Naan & Curry vznikl díky mé lásce po indickém jídle a vaření vůbec. Jsem nadšenec do jídla, ačkoli jsem dost vybíravý díky mému veganství (smích). Mám rád jídlo a baví mě i vařit už skoro 25 let. Naan je jeden z mých nejoblíbenějších druhů chleba, curry je výborné ochucovadlo a reheated znamená ohřát (pozn. Om to myslí spíše jako vylepšit).
Mástroval ti to kluk, který dělal s legendami jako 2pac, E-40 nebo Too Short. Jak si se k němu dostal?
Jeho jméno je Ken Lee a v Kalifornii je fakt legenda. Dělal víc než hip hop – třeba první desku Sonic Youth, Dark Side Of The Moon pro Pink Floyd nebo Exodus od Bob Marleyho. Bylo to úžasný potkat a mít ho na svém projektu. Dohromady nás dal kluk, pro jehož label Ken všechno mástruje. Byl v pohodě. Kecal jsem s ním a tak. Byl to úžasný zážitek. Vrchol byl, když jsem já a Jeff, majitel Galapagos4, v jeho studiu poslouchali zmástrovanou verzi mého alba. Ten kluk tam seděl před těma všema monitorama zády k nám, kýval hlavou do rytmu a ptal se „tak co si o tom myslíš?“ Vidět, jak se hýbe do mé muziky byl jeden z největších komplimentů. I pak říkal, že ho ta deska baví.
Co jsem slyšel tak každé balení alba pro tisk je doplněné o balíček s kari. Čí to byl nápad?
To je má myšlenka. Přišel jsem se vším od začátku do konce. Samozřejmě mám ale pomocníky. Mám jednoho z nejlepších designérů David Castilla z dwcastillo.com. Řekl jsem mu jen koncept a on už to dokázal ztvárnit. Chtěl jsem, aby to mělo takový psycho nádech podobně jako Hollywood soundtracky. Vyšlo to výborně, je to zajímavé pro oko. Přitom dneska je získání jakékoli pozornosti obrovsky těžké. Věřím, že 85% paměti je založeno na čichu, tak proč nepřidat pytlík kari k promáčům? Otevřeš to, ucítíš kari, pak si přečteš název a trkne tě to. Je to důležitá. Jsou to tyhle drobnosti, co to vylepšují. Chtěl jsem si za tím albem stát ze 100% – od obalu přes muziku až po propagaci – a myslím, že se to povedlo.
Vzhledem k tomu, že si ze San Francisca, jak si se dal dohromady s Galapagos4, kteří sídlí v Chicagu?
Přes Meaty Ogre. Už několik let to je můj dobrý kámoš. Hodně mi pomohl a představil spoustě lidí. Mimo to je také velmi talentovaný. Je úžasný bubeník, DJ, producent, zpěvák a textař. Jak jsem potkal Meatyho vám řeknu jindy, ale bylo to během mé obchodní cesty do Chicaga, kde jsem hledal ve volném čase desky. Od té chvíle jsem přátelé.
Jaký je tvůj tvůrčí proces? S čím začínáš? S bubny?
Pokaždé jinak. Nemám na to pravidlo, jinak by to bylo moc monotónní. Zkouším jít neustále nahoru, takže studuji spoustu stylů, zkouším experimentovat a dělat muziku pro své fanoušky – zábavu, tanec nebo jen hrubé bubny. Je to pro mě důležité vyjádřit emoce skrz muziku.
Jak to vypadá s Heardrums? Je label pořád ve hře?
Pořád ve hře. Budeme vydávat nový 7´. Ten Meatyho beat na tom je perfektní. Skutečně tvrdý. Mluvil jsem s Dresem, vlastníkem Heardrums, a on plánuje vydávat další desky a častěji. Buďte připraveni.
Četl jsem, že se zajímáš o feng shui. Můžeš o tom říct víc?
Feng Shui je cvičení o dosažení rovnováhy v prostoru, kde se nacházíš. Je to nalezení stavu v rovnováze stvým prostředím. Zrovna se svojí přítelkyní upravujeme náš dům tak, aby byl co nejvíce přívětivý. Až přijedeš do San Francisca, musíš nám dát vědět, co si myslíš (smích).