K rozhovoru s Debmasterem mě přiměla jeho novinka Monster Zoo. Jedinečný zvuk, který hodně zabíhá do elektroniky, dal zabrat i zkušeným MCm jako Existereo, Bleubird či Curse Ov Dialect (australská parta, která nedávno vydala velmi solidní album na labelu Mush), kteří se zde objevují. Na to, jak tenhle Francouz zní, vám mohlo dobře napovědět jeho tour CD, které jsme vám před časem linkovali. Naše první cesta za rozhovorem do Francie začíná u Debmastera…
Ahoj, obávám se, že někteří z čtenářů tě asi neznají. Můžeš tedy pro začátek o sobě něco málo prozradit?
Jasně, jsem Debmaster aka Deb aka Dizzi aka Bedmaster. Má angličtina je pěkně zkurvená, ale odpovím na tvé otázky, protože jsem Debmaster, úžasný umělec této doby.
Začal jsi jako bubeník v punkové kapele, jak si se pak dostal k elektronické muzice?
K elektronice jsem se dostal docela pozdě, v podstatě až v momentě, kdy jsem slyšel elektronické vlivy v rocku a hip hopu. Jednoduchý věci jako DMX Krew. Beaty jsem začal dělat jen tak pro zábavu na svém počítači a pak později jsem přesedlal na muziku dělanou elektronicky (elektronicky zní dobře).
Ačkoli je tvá muzika považovaná jako elektronická, myslím, že jsi dost ovlivněný hip hopem. Posloucháš / poslouchal jsi hip hop?
Ano, poslouchám hodně hip hopu. Klasiky jako Wu Tang, old school, ale i novinky. Jsem blázen do undergroundu na západním pobřeží – Global Phlowtation s Adlibem a dalšími, Shapeshifters, Log Cabin, Rifleman a ostatní, kteří zní jako „deviant hip hop“. To je, proč je má tvorba považovaná za elektroniku.
Jak bys tedy sám popsal svojí muziku?
Pokud bych mohl…něco mezi nervózní a romantický. Je mi jedno, co z toho vyjde. Jen tvořím muziku, mé styly se ubírají různými směry. Myslím, že je to muzika nestabilní a schizofrenní.
Letos ti vyšla deska Monster Zoo, kolik jsi jich ale vydal před tím? A jak byly úspěšné?
„Vydal“ jsem jich asi 12, ale jen tak pro srandu skrz Soulseek. Někomu se to líbilo, někdo to považoval za příliš ujeté. Bylo tam zpívání, techno, pop tracky i cartoon. Kdybys to slyšel dneska, tak si řekneš: „To je ten samý kluk?“ Řekl bych ale, že každý by mohl udělat desku jako je Monster Zoo.
Monster Zoo je ale výborné. Líbí se i posluchačům?
Líbí, velmi. Většina jich to objevila na internetu a pak třeba koupil či ne, to už mi nevadí. Jsem šťastný , když to vůbec slyší. To je pro mě úžasný pocit, Moc špatného jsem o tom neslyšel, takže to je fajn. Dává mi to šanci mít více vystoupení a udělat další album.
Jaké to bylo pracovat s Existereeem, Bleubirdem či Subtitlem? Potkali jste se ve studiu, nebo to probíhalo přes internet?
Většinou přes internet, protože jsem chudý a oni také. Je to stejný jako s muzikou, i tak v tom cítíme něco víc. Nemělo pro nás smysl platit letenky. Raději je vidím při vystoupeních, jichž se Existereo a Subtitle zúčastnili následně po vydání alba.
Všichni z hostů jsou velmi dobří. Jak jsi je k výpomoci získal? Objevil se i někdo, kdo odmítl nahrávání?
Bylo to díky pomoci od Hipnotik Records. Ti měli před pár lety vlastní rádio pořad a dělali rozhovory s Existereem a dalšími stejně jako ty. Takhle tedy získali kontakty. Nechtěl jsem ale, aby ti kluci byli jako roboti a jen si odrapovali to svoje a šli dál, takže spolu kecáme nejen o muzice ale i jinak. Jsme všemu otevření a máme podobné nápady. Odmítl jsem akorát já a to Ancient Mitha. Bylo to trochu zmatený díky problému s beatem. Ale rozhodně s tímhle klukem chci v budoucnu něco udělat.
Můj oblíbený track na Monster Zoo je bez pochyb Fashion In Hell, které je prostě vynikající. Jaký je tvůj oblíbený a jaký mají rádi fandové?
Pro mě to je Bison Rock, ale mám rád všechny své tracky. Snažím se dělat jen tracky, které bych měl sám rád. Fashio In Hell je bláznivé a dneska bych už nic podobného nedokázal. To samé s Bison Rock. I tak je ale mám rád.
Vidíš nějaký rozdíl mezi děláním čistě instrumentálního tracku a beatu pro MCho?
Ano! Miluji dělat beaty stejně jako jen instrumentály. Jsou to dvě odlišné věci. Když jde o MCho, musíš o něm přemýšlet a snažit se mu nechat beat otevřený, je to více minimalistické. S instrumentálními peckami můžeš dělat co chceš. Ale asi protože sám nerapuji, tak miluji výsledek práce s MCm.
Nedávno jsi zdarma vydal Pimp Up The Volume, které je taky dost dobré. Jak jsou ty tracky staré?
Z velké části se jedná o materiál připravený pro koncerty na Hipnotik turné. Hrál jsem živě a občas tam mluvili Existereo a Subtitle. Napadlo nás to na poslední chvíli a CDs jsme kopírovali první den, kdy turné začínalo. Pracuji na muzice každý den, takže jsem měl z čeho vybírat. Je to lepší než nic.
Byl si na turné po Evropě s Existereem, Subtitlem a dalšími. Jaké to bylo? Nějaké bláznivé zážitky?
Bylo to úžasné. Byla to má první vystoupení jako Debmaster. Se Subtitlem i Existereem jsme si náramně rozuměli a velmi mi pomáhali. Naučil jsem se hodně věcí. Od té doby miluji koncerty. Subtitle byl takový náš vůdce a jeho rady si budu pamatovat do konce života. Spousta šíleností – technické problémy, poruchy auta, hulení, příjemní lidé, srandovní konverzace s Ginem (Subtitle) v hotelu, stres a adrenalin. Po konci své show jsem vždycky sledoval, jak si vedou Sub a Existereo. Bylo to skvělé. Existereo to zabil v Angers a Sub v Lyonu…neuvěřitelný.
Co tě čeká v nejbližší době?
Nové album na Hipnotik s krutými hosty jako The Mole, Rodan Karos či Nocando, pokud ještě žije. Také deska Pangea s havajským MCm jménem Wormhole. Pak nějaké pecky pro Existerea, Big Jusse, Radioinactive, The Mole a K-The-I???. V Evropě také budu vystupovat s Curse Ov Dialekt a také hodně s Egotwister (www.egotwister.com) , kde budeme 3 – puyopuyo, amnésie a guyom. To bude více elektronika.
Tak to je vše. Díky moc. Přidáš něco na konec?
Debmaster live point fmr, paris 2006
Debmaster feat. Existereo & Subtitle @ point fmr paris