Moudrý muž jednou řekl, že proroka nikdy nedocení v jeho vlastní zemi. A tak to bylo i s Capletonem. Tento jamajský deejay má za sebou už hodně práce, která mu vysloužila mj. prorockou přezdívku "The Proplet". Skutečný respekt a úcta, které by ale měli být spravedlivě už dlouho po jeho boku, si ale daly na čas. Takhle pohádkově začíná oficiální biografie jednoho z nejsilnějších hlasů současného dancehallu, který ale je zároveň za svá radikální slova a přístup často odsuzován. Capleton je totiž mužem ohně, který symbolicky pálí Babylon a další hříchy a hříšníky, kteří jsou toho součástí. Ne nadarmo se proto ujala taky přezdívka "Fireman", jejíž charakter Capleton dotáhl takřka k dokonalosti spravedlivého comixového hrdiny, který všem zvrhlíkům pořádně zatopí pod kotlem. Capleton bojuje v první řadě za pád Babylonu, spravedlnost pro černý lid, zrovnoprávnění žen a legalizaci ganjy. To je v kostce trocha esence z jeho textů, jejíchž provedení se rozhodně nedá upřít autentičnost a velká síla, protože Capleton to myslí vážně. Na koncertech jej uvidíte vždy pečlivě upraveného ve své uniformě a v plném nasazení, jak skáče metr do vzduchu. A kolem něj většinou paří několik dalších rastů, kteří mávají červeno-zlato-zelenýma vlajkama nad hlavou… Capleton podporuje černé uvědomění a jeho crew má v posledních deseti letech stále větší sílu, i když se v euro-americké alianci množí i počty jeho kritiků. "Kdykoliv se pokusíš pozdvihnout spravedlnost a podpořit lidské uvědomění, tak na tebe někdo začne útočit," vysvětluje Capleton. "Bob Marley to udělal a stalo se mu to samé. Když už byl po smrti, tak jej začali oslavovat. Toho se chci vyvarovat, nejsem nevědomý. Vím, že čím více se mnou bojují, tím silnější budu." Capleton je prostě bojovník a běžec na dlouhé trati. Trendy se střídají mrknutím oka, ale on a Sizzla tu jsou stále a jejich hvězdy září čím dál tím víc. Alespoň nad hlavami jejich afro-amerických bratrů…
TROCHA REALITY
Capleton se narodil 13. dubna 1967 na jamajském venkově ve farnosti Svaté Marie pod jménem Clifton George Bailey III. Jako mnoho dalších zpěváků získal své první zkušenosti už jako kluk, který se motal kolem soundsystémů. Od dětství totiž tíhnul k muzice a věřil si, že bude její součástí. Fakt, že svou kariéru nalezl právě v hudbě, proto považuje za projev boží náklonnosti. Kořeny jeho tvorby hledejte hlavně v sociální kritice hudby The Wailers, což bylo původně vokální trio Bunny Wailer, Peter Tosh a Bob Marley. Capleton taky rád poslouchal nejrychlejšího deejaye své doby jménem Papa San. Délka textů tohoto mistra jej dokonce inspirovala, aby sám psal texty ještě delší. Capleton na začátku své tvorby zpíval o všem možném, ale zároveň si tříbil svůj kritický tón, díky kterému získal své pódiové jméno. Kamarádi mu jej dali podle nejznámějšího právníka ve městě. I on totiž vládl trefnými texty a ostrou kritikou, o kterých už tu byla řeč.
Nutno však podotknout, že Capleton je původem rudeboy, který se až později obrátil na víru. Nechci ale předbíhat, abyste nepřišli o kouzlo transformace. V 18. letech se přestěhoval do Kingstonu, který je bez debat Mekkou jamajského reggae, kde se koncentruje až neuvěřitelné množství studií, muzikantů, ale zároveň i gangsterů. Capleton, který tehdy vypadal jak mladý Shabba Ranks, nejprve naskočil do stejného vlaku, ale záhy si uvědomil, že vystupovat na pódiu znamená jít druhým příkladem. V ´89 si jeho hlasu všiml Stewart Brown z African Star, což byl jamajský soundsystém působící v Torontu. Díky nim Capleton poprvé zaletěl do Kanady a dal tam show po boku jamajských veteránů Ninja Mana a Flourgona. Publikum bylo nadšeno, což Capletona velmi inspirovalo pro další tvorbu, a hlavně doma na Jamajce se objevila první studiová nabídka od labelu X-Terminator, který se stal koncem 90. let klíčovým pro návrat roots & culture do jamajských dancehallů.
obal ALMS HOUSEPrvní Capletonův hit vyšel v ´89 a jmenoval se Bumbo Red. O rok později se objevil na kompilaci Tony Rebel, Capleton & Ninja Man: REAL ROUGH, kterou produkoval Philip "Fattis" Burell. Pozoruhodný fakt, že se Capleton dostal hned na první desce do tak hvězdné společnosti, mi zavání skoro až vizionářstvím tohoto producenta. A skutečně – následující hity Number One on the Look Good Chart nebo Lotion Man začaly dokazovat, že Capleton jde za svým snem. V ´91 jej čekaly doslova žně: Objevil se na kompilaci 3 THE HARD WAY jamajského studia Techniques, který k tomu přidal pecky od Cutty Rankse a Reggie Steppera. U britského labelu Gussie P vyšlo split album Capleton & General Levy: DOUBLE TROUBLE a u Jetstar vydali kompilaci GOLD – první CD se singly pouze od Capletona. A v neposlední řadě to byl rok jeho první velké desky LOTION MAN, na které jsou tracky ze studií Black Scorpio, King Jammy´s a Penthouse. V následujících dvou letech vyšly další dvě úspěšné desky ALMS HOUSE a GOOD SO. Specielně singl Alms House Capletona doslova katapultoval do světla reflektorů. Už ne jen jako deejaye, ale jako proroka, s kterým přišel čas na zásadní změnu…
RAS-TRANSFORMACE
V roce 1994 se Capleton rozhodl změnit nastavený trend slackness a gun talks a začal se víc soustředit na duchovní aspekty svého konání. Na své hlavě začal pěstovat dready a stal se součástí rastafariánského hnutí. Na Jamajce je více různých směrů tohoto náboženství, ale skutečný význam "Rasta" znamená jednotu. Capleton se nakonec rozhodl stejně jako Sizzla přijmout pozvání od linie Bobo Ashanti. Bobo znamená "být pokorný Tobě" a tak oba zpěváci začali vyzývat své fanoušky, aby více přemýšleli a poslouchali hudbu jako mezinárodní jazyk, který promlouvá ke všem. Co bylo skutečným impulsem k této transformaci? "Přece Rastafari!" vysvětluje Capleton. "Všechno se změnilo, když se mi narodila dcera a tím druhým důvodem byl Selassie I. Viděl jsem, kolik mám v životě problémů a těžkostí a cítil jsem jak mně přitahuje Bible. Bible je opravdová encyklopedie, kde každý žalm má svůj jedinečný význam. Hudba také má svůj vlastní význam a smysl. Selassie říkal, že všichni potřebují hudbu! Ano je pravda, že jsem dělal slackness, ale změnil jsem se studiem Bible – to je mé znovuzrození. Rastafari mi dává hodně energie a jsem hrdý za toto vzdělání…"
CapletonV ´95 vyšlo ve spolupráci s African Sound velmi ceněné album PROPHECY, na kterém najdete i průkopnický crossover s hiphopem. Vedle pecky Wings of the Morning, v které hostuje Method Man, najdete na desce tři mixy, které dal Lil Jon & Paul. O rok později vyšla další pozoruhodná deska AFRICAN STAR SPECIALS plná originálních dubplates nahraných specielně pro tento soundsystém. Capleton na kompilaci figuruje hned ve čtyřech peckách, z toho tři jsou parádní duety se zásadními jamajskými zpěváky jménem Garnett Silk a Cocoa T. Obě jména vřele doporučuji k poslechu, stejně jako ostatní, kteří se na desce podíleli (Luciano, Mykal Rose, Wayne Wonder, Buju Banton, Bounty Killer, Sanchez atd.). V ´97 vyšlo další regulérní album, které dostalo název I-TESTAMENT a dal pokračuje v daném prorockém směru. Následující tři roky Capleton čile koncertoval a tak se na trh dostaly jen živáky a další kompilace (např. Capleton & Anthony B: ONE MISSION). Další zásadní velká alba vyšla až v novém miléniu – MORE FIRE v roce 2000 a STILL BLAZING o dva roky později. Přestože tyto desky vyšly u největšího tématického labelu VP Records, obě si produkoval sám Capleton. To první opět společně s African Star a to druhé ve spolupráci s duem Joel & Christopher Chin, kteří mj. organizují největší World Clash v New Yorku. V té době už byl Capleton dávno v první lize jamajského reggae doma i po světě od New Yorku po Tokyo. A jeho produkce a hostovačky nedávají prostor pochybám – Capleton jde kupředu a nenechá se nikým odradit…
OHEŇ POD PALBOU KRITIKY
V posledních letech se na jamajské zpěváky valí ostrá kritika v souvislosti s jejich radikálním postojem k politice a homosexuálům. I Capleton má pár takových písniček jako třeba Blood Out di Chi Chi nebo Bun Out di Chi Chi. Jenže jak už jsem psal v úvodu, Capleton ví, co a proč dělá. Tvrdí, že oheň je vyjádřením jeho filosofie a moudrosti a považuje za své právo a povinnost mluvit otevřeně o problémech, které rastafariánství a Bible vidí jako neomluvitelné. Sem tam se objeví obavy, že by to pro něj a pro celou jamajskou kulturu mohl být zásadní trabl v přijetí reggae a dancehallu širokou veřejností, ale kdo má vlastní hlavu, ten si může udělat vlastní názor. Capleton se loni dočkal hned tří nominací IRWMA (International Reggae & World Music Awards) a sice jako D.J. / Rapper roku, Nejlepší pódiová show a za třetí Speciální cena za podporu komunity.
www.capletonmusic.com
www.myspace.com/capletonofficialmyspace
autor: Lomesh