Jako první věc, kterou chci udělat, je omluva, že po blogu číslo jedna nenásledovalo pokračování a tím i vyhodnocení soutěže. Je toho někdy prostě moc, a pokud, jak já říkám, to není v hlavě jako priorita, tak se to oddaluje a oddaluje. Chybama se člověk učí.
U mě osobně je napsání blogu podmíněné nějakým impulzem, který je převážně záporný. Vždy jsem si téma zpracování napsal (úroveň českých kapel a jejich "profesionalita", česky "party djing", "barevné košile bez znalostí" atd) a snad se to teď rozjede.
Tím impulsem pro dnešní blog byla včerejší návštěva DMC, které se zase po letech podívalo i do našeho buránkova. Nečekal jsme velikou návštěvu, nečekal jsem překvapení v podobě nového objevu (jako byl třeba kdysi Trafik) , ale bohužel, to co jsem viděl mě vyhnalo po kvalifikaci domů. Nečekaně jsem tam potkal DJe Richarda a tak jsme to sledovali, zacpávali si uši, dívali se raději do země, možná se i styděli za djing. Moje poznámka číslo jedna byla, že v letech 2000-2004 tu byla daleko větší úroveň.
A teď ten kámen úrazu. U všech DJs, kromě jednoho a tím je samozřejmě DJ Five, chybí absolutně hudební cítění. Neslyšel jsem náznak toho, že ty lidi by cejtili rytmus nebo měli sklony k hudební kompozici a jejich set byl nějakým příběhem.
Dokonce mě nebere ani DJ Five, ale tím myslím jeho podání a styl. Jinak ho samozřejmě plně respektuji a on si právě jako jediný může v čechách tento styl, který předvádí, dovolit. A to je právě problém všech ostatních zúčastněných. Chtějí dávat "jako Five", čili juggling na breaky, těžké zvuky a celkový „space“ sound. Problém je, že on je na levelu 1000, ale zbytek na levelu 2.
Měl jsem z toho pocit, že všem ostatním chybělo to základní, a to je rytmus a cit pro hudbu. Ok, někdo umí trochu scratchovat,ale buď je to – šmrdli , šmrdli a ono to nějak zní nebo je to pro změnu mimo rytmus. Byl bych raději, kdyby dal někdo obyčejnej chirp , ale dal to do rytmu. Co se týče beat jugglingu, tak to opět bylo mimo, nic, prázdno. Proč proboha dělat pokusy o "moderní juggling sound", když nemuměj ani vrátit na kopák a podržet desku. Hrůza. Další problém vidím v tom, že když zas někdo studuje triky a ví, co je flare, tak mu zas chybí ten zbytek – a jsme zase u toho – hudební cítění a rytmus, takže pak dotyčného stačí vidět hrát na akci a slyšíte ty kopance a marnost. (Ikdyž Serato dnes udělá přechodového DJe z každého, ale i tady každí ví, že nejde míchat jablka s hruškami.)
Ale jelikož ve všem je důležité vidět i něco pozitivního, tak samozřejmě velké díky Frikymu a spol. za to, že se to konalo. Zároveň i všem zúčastněným DJs, že oprášili gramce ze skříně a dali to (ale sebekritika je, pánové, základ). Dále tu vidím naději, že to někoho nakopne ( Bouler, AKA, DJane Supet, Chocolatic a celý Brno a nebo to přitáhne starý psy zpět – Trafik, Richard??, Arsen, Jurgen (žije ještě vůbec?). A nebo se někdo objeví, úplně novej, úplně neokoukanej. Možná. Každopádně je škoda, že nedorazili bratři ze Slovenska. Velká škoda, velká. Závěrem příhazuju pár videí. Kdybych včera viděl aspoň pokus o tohle ( viz videa), tak by byl pocit ze včerejšího DMC stokrát lepší, i když by toto podání nemělo asi žádnou šanci bojovat s dnešním podáním turntablismu.