Jak jsem slíbil, tak také činím. Moje minulé povídání nebyl žádnej výkřik do tmy a proto se opět (brzo) setkáváme. Doufám, že jste přelouskali můj první blog na mém novém webu www.djmaztah.com a stejně tak zhltnete (a hlavně si něco odnesete) z dalšího, dá se říci, volného pokračování. Nejdřív chci všechny upozornit na zajímavou novinku a něco, co tu citelně chybělo. Ono „něco“ také velmi úzce souvisí s titulkem mého blogu – Kristee, jenž je autorkou známé facebook skupiny Dj Není Jukebox vytvořila skvělé stránky www.djnenijukebox.cz a problematiku debility tuzemských návštěvníků klubů a diskoték rozšířila i za hranice nejúspěšnější sociální sítě u nás. Takže pokračujte dál ve sbírání zajímavého materiálu, Kristee se těší na vaše další vtipné příspěvky a samozřejmě ty nejlepší budou uveřejněny.
čti také:
BLOG by DJ MAZTAH vol. 7 – Před necelými pěti roky jsem si pořídil Serato. Co se za tu dobu změnilo?
Posledně jsem se trošku ohlédnul do nedávné minulosti a zamyslel se nad tím, do jaké míry Serato ovlivnilo můj djing a do jaké míry působí na djing z globálního pohledu. Oháněl jsem se slovy jako např. „kreativita“ – a jak může být z mého pohledu kreativní i dj využívající digitální technologie (konkrétně Serato Scratch Live) se vám pokusím přiblížit. Začal bych od píky – přesněj řečeno, všiml jsem si, že spousta djs u nás hraje v Seratu na absolutní mód. Proč? Pokud někdo chce hrát na absolutku, tak může rovnou hrát z klasickejch desek, víceméně mezi tím není rozdíl (až na to, že nemusíte tahat stokilový bag s vinylama). Taky jsem takhle začínal, než jsem si všiml, že znamí djs používaj spíše prostřední (relative) mód. Když jsem se se Seratem seznamoval, nebyl nikdo, kdo by mi mi poradil a manuál jsem hned po zapojení zahodil. Nicméně po prostudování pár videí jsem přišel na úžasnej poznatek – v relative modů se daj používat cue pointy, body od kterých začně skladba hrát nebo díky nimž se dá lehce skočit na určitou pasáž v tracku, stačí si ji jen cue pointem označit. Nemusíte tedy hledat počátek skladby, případně pasáž od které chcete mixovat ve sluchátkách, stačí mít midi kontroler či využívat klavesové skratky (pro cue pointy to jsou klavesy 1-0 se zapnutým capslockem) Co se týče praktickýho využití krom počátků skladeb, můžete taky přeskakovat celý pasáže, či dokonce i fejdnout track v přestupu (stačí mačkat cue point a zeslabovat šavlí hlasitost a vytváříte vlastně imitaci echa). Někteří djs dokonce díky cue pointům a grafice Serata hrají bez sluchátek (např. Dj Spinbad, New Yorská legenda a koncertní dj Mobyho). Další výhodou relative módu je, že vám neskáče deska a pokud zvednete přenosku a vrátite ji zpět na desku, skladba hraje od toho místa kde bylo přehrávání přerušno, tudíž gramofon během setu nevypínáte, ale jen za běhu postupně loadujete tracky, které hrají tak jak mají z jakékoliv dražky na control vinylu. Tudíž doufám, že už budu potkávat jen djje, kteří hrají z relativního módu. Kdo si ještě pamatuje, jak jsme na staré vinyly lepily kulaté nálepky, aby po nich hrot přenosky sklouznul a vinyl začal hrát od námi požadovaného místa?) Cue point je holt cue point a je základem rychlosti a přesnosti v mixování. Jen tak mimochodem, v dobách klasickej vinylů, kdy jsem si o cue pointech mohl nechat zdát, tak abych poznal pasáže, kde by bylo dobrý začít mixovat další skladbu, naučil jsem se je nazpaměť (např. sem věděl jakými slovy končí rapová sloka před určitým refrénem, od kterého jsem dělal přestup), hardkor, co? Jak správně využívat cue pointy v relative módu můžete odkoukat od velkého pána jménem Dj Revolution, kterej dělá supr web The Cut http://thecutonline.com. Najdete tu excelentní video sety s detailními fajnovými záběry, ze kterejch se dá hezky učit.
Další věc, po které jsem strašně toužil v dobách, kdy bylo Serato ještě v plenkách byli smyčky. A opět – když je tato funkce dostupná a práce s ní velmi primitivní, vidím opravdu málo djs, který smyčky nějak efektivně ve svých setech využívaj. Celá problematika spočívá v přípravě setu a znalosti skladeb. Pokud se snažíte vytvářet smyčky live během setu (krom roll efektu), z vlastní zkušenosti můžu říct, že velkej přínos to mít nebude. Nejlepší je projet si všechny nový skladby, zamyslet se nad tím kde ji mixovat, případně jakým způsobem ukončit a právě smyčky jsou v tomto případě kvalitní pomocník. Aby jste velmi jednoduchým způsobem vytvořili v Seratu smyčku, musí Serato znát bpm skladby (jak toho dosáhnout se mě snad ptát nebudete – ale opět, znám spoustu djs, který svý tracky nemaj vůbec otegovaný, jejich škoda), vyberete dobu po kterou se loop bude opakovat, uložíte a je hotovo. Někteří djs jsou dokonce hrdí, že nenechali Serato spočítat bpm u jejich skladeb, je to sice chvályhodné, že se slepě neřídí daným bpm, bohužel nevědí o co přicházejí. Loop můžete použít na tisícero způsobů, od intra, outra skladby, až po využití při live blendech, mashupech či remixech.
Aby mohl dj dynamicky využívat cue pointy či loopy je v současné době téměř nutností používat nějakej midi kontroler. Ne vše se dá lehce, pohodlně a hlavně přesně zvládnout jen pomocí klávesových zkratek. Midi kontrolerů ve spojení se Seratem jsem pár vyzkoušel a svoje zkušenosti rozvedu do samostatného článku. Jen zmíním, že v současné době používám Denon HC1000s, kterej je specialně designovanej právě pro ovládání Serato Scratch Live.
Poslední bod zdánlivě nesouvisí se Seratem, ve skutečnosti však zásadním způsobem Serato doplňuje a pro tento prvek samotná myšlenka digitálního djingu vznikla. Každý dj by měl hrát svoji vlastní muziku! Nemyslím tím vyloženě svoji originální produkci, ale skladby u kterých je poznat, že prošli jeho rukou, je tam alespoň náznak rukopisu konkrétního djje a hlavně je důležité uvědomit si stěžejní myšlenku, že dj muziku na stagei ne vždy vytváří, ale spíše sám přetváří k obrazu svému a společně s přehrávanou skladbou prezentuje i něco ze sebe (ikdyž není špičkový producent). Nechová se tedy jako jukebox, ale vkládá do hry trošku kreativity. Co mám tedy na mysli? Vlastní edity skladeb, úpravy tracků, remixy, mash-upy. Je to celkem jednoduchá věc, která přinese do setu potřebnou dynamiku, dj působí jistějším dojmem a svým vystupováním, jasnou selekcí a přesným mixovaním nedává tolik příležitostí buranům, který chodí otravovat s nesmyslnejma požadavkama, co se má na mejdanu hrát. Bohužel málokdo u nás tudle největší devizu Serata, hrát svoje tracky, aniž bych je musel lisovat na vinyl využívá. Aby jste vytvořili svůj edit nepotřebujete být top producenti a bude vám stačit nějaká klasická DAV aplikace (Logic, Ableton, Reason,..). Já osobně zkracuji skladby, přidávám intra, outra, vytvářím acapella intra či outra (takže během přestupu se dá udělat sice krátkej, ale zato efektní mash up), případně doplním hajpovaní, sirény či prohodím pořadí sloka / refrén (obecně je lepší v setech využívat skladby, které začínají refrénem). Tato problematika je velmi zajímavá a opět se jí, podobně jako v případě kontrolerů, budu věnovat podrobněji v samostatném článku. Pro začátek, pokud někdo vůbec netuší o co jde, odkazuju zajímavej článek na známém webu djtechtools (kterej doporučuju pravidelně sledovat)
Pamatujte však, pokud nemáte uši na správném místě, či dokonce posloucháte prdelí, pak vám nepomůže ani Serato, ani těch pár uvedenejch rad. A to samé se týká rukou. Bez technickejch základů, ať už na gramofonech či cd přehrávačích vám nějaký cue pointy či acapella intra budou prd platný. A jak si tedy představuji kreativní, dá se říci technický djing v praxi? Před časem mě zaujalo video by Dj Coke-E, kterej sice hraje v setu hodně komerční muziku, ale opravdu nemám pocit, že by byl jukeboxem. Tudíž jako příklad je toto video ideální kombinace – současná, dá se říci diskotéková hudba bravůrně zmixovaná s maximálním využitím možností systému Serato Scratch Live (osobně si ale myslím, že už je to technicky trochu předimenzovaný). Takže sleduj:
čti také:
BLOG by DJ MAZTAH vol. 7 – Před necelými pěti roky jsem si pořídil Serato. Co se za tu dobu změnilo?
Čti dále:
BLOG by DJ MAZTAH
BLOG by DJ MAZTAH vol. 2
BLOG by DJ MAZTAH vol. 3
BLOG by DJ MAZTAH vol. 4
BLOG by DJ MAZTAH vol. 5
BLOG by DJ MAZTAH vol. 6