Ještě než se rok 2013 pořádně rozběhne a rapová mapa se začne zase měnit, naposled bych ještě věnoval pár slov na téma Kendrick Lamar x A$AP Rocky. Myslím, že právě tito intepreti a jejich debuty, patřili v minulém roce opravdu k tomu nejzajímavějšímu a nejdůležitějšímu. Hlavně se ukázalo, co to bude znamenat v dlouhodobém horizontu a s jakým zvukem se budeme potkávat. Ať už bysme se bavili v číslech, společensko-fanouškovských ohlasech nebo samotnému obsahu albumů – zlato by patřilo pro Kendricka Lamara, i za mě. Zlatý debut Good Kid, m.A.A.d City je skutečně mistrovským, propracovaným a ve všech směrech dotaženým dílem. S odstupem času jsem se pak hlavně konečně rozhodl pro desku Section.80 při rozhodování, která deska mi je momentálně blíž. Nehledě na tento výběr, z Lamarového debutu jsem měl velikou radost a snad jsem nebyl jediný. Určitě nebyl.
Zlatem ale nebudu šetřit ani na A$AP Rockyho. I harlemský fashion killa je pro mě vítězem. Také za deskou Long.Live.A$AP stojí spoustu komplimentů. Oba tábory tak můžou být převelice spokojené, pro oba interprety znamenaly jejich debuty velký skok. Navíc, Rocky s Lamarem jsou ještě stále v mladém věku už v podstatě na vrcholu a není od věci tvrdit, že oba před dosáhnutím 30 let ještě párkrát stihnou změnit historii a to možná i se společným zapříčeněním. Žádná rivalita zde totiž neprobíhá, ostatně už od začátku se létalo spolupracovat z LA do NY a naopak. Spolupráce se nakonec nevyhla ani mezi samotným Lamarem s Rockym, co ještě před hostováním na Rockyho debutu dokazovala nejúspěšnější rapová tour v minulém roce, kde oba doprovázeli Drakea na jeho Club Paradise Tour. Ještě v ten samý rok pak byl Lamar hlavním headlinerem BET Music Matters Tour, zatímco Rocky promoval svoji, tehdy teprve chystanou, desku Long.Live.A$AP s Danny Brownem a Schoolboyem na vyprodaných zastávkách skrz státy. Tolik o tom, co všechno velkého tito dva za krátké období stihli.
Co ale v tomto momentu spíše více budí pozornost, než-li Lamarova další sólová dráha, je jeho nejbližší mega projekt Black Hippy. Ab-Soul, Schoolboy Q, Kendrick Lamar a nejstarší Jay Rock nesou společně pochodeň za západní gangsta rap a jsou tím posledním důvodem proč vydat "ten" Dreho Detox. Kdo minulý rok pozorněji sledoval rapové releasy, určitě mu neunikl Ab-Soulův textově nadprůměrný Control System, kterému ještě v lednu předcházela asi moje nejoblíbenější deska Habis & Contradictions od Schoolboye. K tomu si na závěr přidejte Lamarův GKMC a takhle nějak vypadala vizitka Black Hippy za minulý rok. Vizitka, na které budou stavět, až dojde na první společnou desku? 2014 bude ten rok, hádám.
Black Hippy je fungující ekosystém. Všichni členové se vzájemně doplňují, osobnostní rozdíly jsou v jednu chvíli kontrastní ale zároveň vzájemné. Všechny spojuje obdobné sociální prostředí ve kterém vyrůstali, především jako součást osmdesátkové generace (čti Section.80). Společně dohromady, všichni v jedné a té samé řadě navazují na obdobnou N.W.A filozofii a jsou momentálně nejzářivější ozdobou Los Angeles, co myslíte?
Do opozice postavím naprosto odlišný A$AP movement, proslavený na Rockyho úspěchu, rovněž vyhlížející velkou budoucnost. Tato mnohočlenná harlemská tlupa asi stále bude hlavně v Rockyho stínu, ale díky rovné hiearchii sdílejí všichni úspěch především jako celek. I tak má ale A$AP Mob mnohé co nabídnout a prvním v pořadí bude Rockyho major kolega – A$AP Ferg. Ten patřil k tomu nejlepšímu při společném prosincovém releasu Lords Never Worry a právem tak před vydáním vlastního mixtapu Trap Lord stahuje všechnu pozornost na svoji osobu. A i když Black Hippy určitě nestrádají na produkcích a selekce členů je vždy povedená, A$AP Mob má ve svých řadách tajnou producentskou zbraň. Nejmladší člen tohoto kolektivu Ty Beats má ve svých 18ti letech na kontě hymny jako Purple Swag, Peso nebo Nightmare On Figg Street se Schoolboyem a je velkou budoucností. Lamar sice stihnul dostat pod TDE další nadějný a talentovaný producentský projekt Digi+Phonics, víc jsem ale zvědav co tento mladý talent ještě předvede.
Také A$AP Mob čeká dlouhá životnost. Určitá položka Rockyho major dealu totiž přiklepla Rockymu prostředky ve výši asi 1,3 miliónu dollarů pro rozjetí značky A$AP Worldwide. Peníze jsou to určitě hezké, ale jak se s Rockyho debutovým úspěchem ukázalo, vývoj bude mít přirozený spád a fungoval by i bez této sumy. A pokuď si členové A$AP Mob při cestování po Floridě neodnesou kulky navíc, určitě o nich ještě hodně uslyšíte.
Určitě by se dalo mnohem více a mnohem podrobněji rozebírat tyto dvě nové vlny, ale pro menší představení to bezpochyby bude stačit. Ať už Black Hippy nebo A$AP Mob, oba projekty přínášejí nový specifický zvuk, vytváří nový názorový prostor a to je odměna především pro fanouška. Jestli jsou pro vás tyto jména nové, věnujte čas některým ze zmíněných desek a poznejte třeba nové oblíbence. Děkuju za váš čas, omlouvám se za tu velkou časovou prodlevu se zveřejněním a třeba příště s dalším blogem. O pár zajímavých námětech už bych teď věděl.
Recenze Good Kid, m.A.A.d City a Long.Live.A$AP