Zbývá již jen několik málo dní, než v Praze, Brně a Třebíči vystoupí dDamage. Jedná se o dva bratry – Frederic a Jean Baptiste Hanakovi. Charakterizují je české kořeny a láska k hudbě. Sami tvoří něco jako schůdnější elektroniku s hip hopovými základy. Na konci loňského roku vydali album Shimmy Shimmy Blade s hosty jako MF Doom, Big Juss, Orko The Eloheem a také produkovali na desku Terrain To Roam od Subtitla. Mají smysl pro humor a následné řádky vás jen ubezpečí, že návštěvy jejich koncertu nebudete litovat.
Čau chlapci, Jean-Baptiste mi řekl, že váš děda pocházel z České republiky. Znáte nějaká česká slovíčka? Můžeme ten rozhovor vést v češtině? (smích)
Fred (Frederic): Náš děda byl Čech. Už je to ale dlouho, co zemřel. Doufám, že odpočívá v pokoji. Náš táta ale díky post-Stalinské éře mluví rusky. Máme k Česku a Slovensku velmi blízko. Pro nás je to pořád jedna země. Nemluvíme česky, ale uvnitř se jako Češi cítíme. Jsme z části Češi, Alžířané a Francouzi, samozřejmě.
JB (Jean Baptiste): Vím, že přesné přeložení dDamage je „pPoškození“. Také znám pár českých režisérů. Třeba Dušan Hanak, už jen kvůli tomu, že s ním máme stejné přijmení. Miluji i práci Jan Švankmajera. Viděl jsem snad všechny jeho filmy.
V dubnu budete vystupovat v Praze a Brně (a nově i v Třebíči). Byli jste už někdy v České republice?
F: Byli jsme v Čechách ještě jako děti. Táta nás tam s bráchou vzal do nějakého Beer Hotelu, který byl plný českých piv. Táta tam učil bráchu pít pivo. Kvůli tomu je dneska JB alkoholik. Já zase musel být zavřený v nějakém pokoji s rostlinami, protože dneska dost hulím.
JB: To si nepamatuji. Doufám ale, že vypiju hodně dobrých piv, až u vás budeme. Spousta lidí říká, že české pivo je jedno z nejlepších na světě a já s tím naprosto souhlasím. Chci vypít spoustu Pilsner Urquell, Budweiser, Staropramen a objevit nová česká piva, která ještě neznám.
Jak vůbec vaše vystoupení vypadají? Před 2 měsíci jsem třeba viděl Daedeluse, který používal nějaký speciální synthetizér. Používáte něco podobného?
JB: Máme na stage rádi hodně nástrojů. Myslím si, že většina současných elektronických vystoupení jsou sračky. Vždyť to jsou jen lidi schovaní za počítači. To je na hovno. Raději hrajeme spoustu nástrojů, řveme do mikrofonu, používáme vokodér, prostě skutečné živé vystoupení. Máme i nové klávesy Microkorg a Alesis Micron. Používáme to jako vokodér k vytvoření takových robot hlasů.
F: Jedeme i Atari Falcon, živé nástroje jako basová kytara, analogické synthetizátory jako Korg Delta, S10 nebo Roland SH101. Ale i sampler Akai S20 a šílenosti jako zničené vysílačky.
Jak byste přesvědčili české fandy, aby se na vás šli podívat?
F: Protože ničíme všechno, co se hýbe. Muzikou počínaje. Drtíme francouzskou scénu. Máme sice tu pařížskou scénu rádi, ale zároveň na ni kašleme. Můj brácha na pódiu? Někdy spolkne své vokály, že ho až nakopu. Pak následuje rvačka a pak se vrátíme k muzice. Jsme jak z jiného světa. Žádná omáčka. Pošleme tě přímo proti zdi. Nechoďte.
JB: (smích). Je to tak. Ještě bych řekl, že Matkore bude hrát před námi a že jeho muzika je krutá.
Jste bratři. Jaké to je dělat spolu muziku? Jaké jsou výhody a nevýhody?
F: Brácha je spolu s Tim Simenon (Bomb The Bass) a Timbaland nejlepší producent všech dob. Jediný problém je, že hrozně chlastá. To občas způsobí rvačku. JB totiž chce z dDamage udělat nějakou techno kapelu, což odmítám. Na druhou stranu se snaží vše zlepšovat a tlačit nás dopředu. Jsme velmi produktivní. Někdy udělá jeden, dva tracky, něco přidám a nakonec je z toho bomba.
JB: Jedna věc je jistá – já bez bráchy a on beze mě by jsme nebyli ostří jako čepel (blade). Spíš něco jako Shimmy Shimmy, chápeš? (pozn. aut.: narážka na jejich nejnovější album Shimmy Shimmy Blade)
Četl jsem i o vašich aliasech dDash a RudDe. Používáte je pořád?
JB: Ano. Máme ty přezdívky, když hrajeme DJ´s sety. To nemá nic společného s dDamage. dDamage znamená živý koncert: dva bratři v akci. Ale někdy hrajeme v Paříži jako DJs jen tak pro peníze. A protože hrajeme jako sólo DJs, používáme ty aliasy. Takže tak.
Váš zvuk bývá považován za elektronický, ale často pracujete s hip hop MCs. Proč?
F: Jsme producenti. Děláme hip hop, elektro, rock, punk, folk. Všechno. Tenhle projekt s rappery (jsou tam lidi z LA jako Existereo či DJ Raydawn z Atlanty) je pro nás zlomem, protože jsme vždycky chtěli udělat album s rappery, které uznáváme. Příběh na 3 roky, tak dlouho se na tom pracovalo. Tvrdý ale máme to.
JB: Abych řekl pravdu, tak mi je jedno, jestli se o nás mluví jako o elektro muzikantech, hip hop producentech, punk rockers nebo technařích. Děláme muziku tak, jak to cítíme. Bylo to zajímavé dělat s těmi všemi rappery a jsme na tu desku hrdí. Teď děláme na jiných věcech a v budoucnu to budou třeba zase rappeři ale jinak. Máme pocit, že musíme být v pohybu.
Měl některý z MCs na Shimmy Shimmy Blade problém se svým beatem? Nic jako: „Nemůžu rapovat přes takový beat, to je moc ujetý“?
JB: Ne. Všichni byli fantastický a chovali se impozantně.
Na Shimmy Shimmy Blade máte velmi dobré MCs. Chápu, že znáte Big Jusse, Existerea nebo Stacs Of Stamina z dřívějších turné či spoluprací, ale jak jste se dostali k MF Doomovi? Byli jste s ním ve studiu?
F: Potkal jsem jeho manažera na Canabis Cupu v Amsterdamu. MF Doom je jediný MC na tomhle albu, kterého jsme nepotkali živého z masa a kostí. Nemohl v té době přijet do Evropy kvůli problémům s pasem. Jsme s tím celým albem ale spokojení. MF Doom přibyl až na konec. Byla to dobrá dohoda. Máme tam i lidi z Vancouveru (Sin), Los Angeles (Existereo, Orko Elohiem), New Yorku (Tes, MF Doom, Bigg Jus), Atlanty (Raydawn), Švédska (Stacs of Stamina), Francie (TTC) a vesmíru (Dose One).
JB: Chceme s ním ale dělat dál a snad i nahrát něco ve studiu. Pokud se to ale stane, pak budeme muset do Ameriky.
Produkovali jste jeden beat na Subtitlově posledním albu Terrain To Roam. Slyšel jsem, že deska byla stažena z prodeje, protože Madlibovy beaty nebyly od Stones Throw licencovány. Víte o tom více? Byl váš beat u Subtitla první, který jste měli na albu amerického MCho?
F: Budeš se muset zeptat Subtitla. My o tom nevíme. Subtitle je ale bomba. Byl to pro tu desku první beat. A určitě s ním budeme dělat i v budoucnu, stejně jako s Thaviusem Beckem aka Adlibem (Labwaste). Subtitle je super kluk. Vynikající.
JB: V minulosti jsme dělali jen tracky s rappery pro desky dDamage. Hodně jsme jich i remixovali (Radioinastive, Crunc Tesla, TTC, Stacs of Stamina, La Caution a spousty dalších). Ale tenhle track About The Author na Subtitlově desce je první, který jsme udělali jako producenti pro někoho jiného.
Jste velmi respektovaní na nezávislé hip hop / elektro scéně, jak úspěšní jste ve Francii? Kolik kopií alba tak prodáte?
F: Pro to nové ještě nemáme čísla, ale posledního Harsh Reality Of Daily Life se prodalo 5000 kusů. To bylo vše, co se vylisovalo, a snad teď bude reedice.
JB: Fakt, že jsme upsaní na několik výborných elektro labelů po celém světě (Planet-Mu Británii, Tigerbeat6 v Americe, Intikrec v Japonsku a další), nám pomohl i ve Francii. Dobré je, že i hodně koncertujeme.
Viděl jsem na vašem webu, že jste hráli loni v září v New Yorku. Jaké to bylo?
F: Zničili jsme to. Oni ví, že Francouzi zachází s muzikou jako s beretou. Byli trochu vystrašení, protože my jsme agresivní opice.
JB: Bylo to peklo, protože jsme ďáblové.
Jaké bylo vaše nejlepší vystoupení z pozice interpreta a fanouška?
Kromě vašich vystoupení v Praze a Brně, co jiného od vás můžeme očekávat v blízké době?
JB: Hej, nezapomeň, že hrajeme i v Třebíči.
Tak jo, díky moc za váš čas. Uvidíme se v Crossu 12. dubna. Chcete říct něco závěrem?
JB: Připravte se na pořádnou akci.
F: Díky za rozhovor.