22. 10. 2012
Top Dawg, Interscope, Aftermath
Zní jako deska z jiné planety a přece pochází z místa o kterém všichni víme. Víme, ale v našich končinách si vlastně ani neuvědomujeme, co se děje v ten stejný čas na jiném místě. Tím místem může být klidně i Compton, asi sto tisícové město rozkládající se jihovýchodně od hlavního centra Los Angeles. Důležité místo ve kterém najdeme pradávné základy ve West Coast rapové scéně, zároveň také rodiště gangsta rapu v 90. letech díky N.W.A. Na tuto tradici navazuje v roce 2012 i Kendrick Lamar se svým debutovým albem Good kid, m.A.A.d city.
Lamarův debut určitě patřil k tomu nejsledovanějšímu v tomto roce. Po vysoce nastavené laťce díky výborné desce Section.80 byli totiž všichni v napětí, jaký vlastně vůbec debut bude. To už ale teď víme.
Celý koncept desky vychází ze samotného názvu Good kid, m.A.A.d city. Zatímco na minulé desce Section.80 byl Lamar středem svojí generace a témata byly ze širší perspektivy, GKMC je zaměřeno na Lamarovo dospívání v Comptonu a směřováno pouze na jeho osobu a vlivy kterých byl denně součástí. Tím největším je bezesporu přítomnost gangů od čeho se odvíjí nakonec celá mentalita a život v Comptonu. Ty jsou totiž s přívalem crackové a kokainové vlny z 80. let neodmyslitelnou součástí tamní kultury.
Kromě výborného storytellingu ve věcech Sherane a.k.a Master Spilnters Daughter a Art of Peer Pressure Lamar zasadil svoji osobu do konfrontace v otázkách obyčejného člověka / rapera, celkovým vývojem jeho osoby z minulosti až do současnosti a nebo také vnitřní boj Lamara s nálepkou "good kid" co nás následně zavede do m.A.A.d city. Lamar celou dobu poukazuje na to jak je těžké vyhnout se stereotypům které většinu lidí v Comptonu čeká a není lepšího příkladu, než toho Lamarového, který byl tohoto součástí. To že deska vycházela také na major labelu nemělo v žádném případě vliv na obsah desky. Lamar dodržel to co ohlašoval, postavil desku především na svých schopnostech, vlastních příbězích a postojích. I přesto zde najdeme pomoc od hostů, ale výběr se v žádném případě nevzdálil od konceptu. Ve skladbě Money Trees se objevil Lamarův kolega Jay Rock s výbornou slokou a naopak ve věci m.A.A.d city veterán MC Eiht, který rozjížděl rap na západním pobřeží v projektu Compton`s Most Wanted.
Lamar celou desku předvádí skvělé výkony s výbornou flow a procítěným přednesem, to vše s pokorou a dospělým nadhledem. Vyrovnanost desky dále vyzdvihuje skvělá produkce. Lamar sázel na již ověřené producenty z předchozí desky Section.80 za čím si celou dobu stál a co bylo opravdu povedné rozhodnutí. To nám dohromady dává skvělou desku která překypuje kvalitou po stránce hudební i textové. I přesto že je těžké hodnotit tak osobní desku jakou Lamar nahrál, nelze jinak než ocenit odvedenou práci vysokým hodnocením.
Kendrick Lamar je momentálně asi nejvíc skloňované jméno. Velké očekávání na desku Good kid, m.A.A.d city Lamar ještě daleko předčil a výsledkem je nadčasové dílo. Lamar nenahrál desku, kde by zaplnil tracklist rádiovými záležitostmi pro masy, ani nepostavil desku na hostech ale opravdu na poutavé cestě, kterou si v Comptonu zažil.
1. Sherane a.k.a Master Splinter’s Daughter (Prod. By Tha Bizness)
2. Bitch, Don’t Kill My Vibe (Prod. By Sounwave)
3. Backseat Freestyle (Prod. By Hit-Boy)
4. The Art of Peer Pressure (Prod. By Tabu)
5. Money Trees (Ft. Jay Rock) (Prod. By DJ Dahi)
6. Poetic Justice (Ft. Drake) (Prod. By Scoop DeVille)
7. good kid [Prod. By Pharrell]
8. m.A.A.d city (Ft. MC Eiht) (Prod. By Sounwave & Terrace Martin)
9. Swimming Pools (Drank) *Extended Version* (Prod. By T-Minus)
10. Sing About Me (Prod. By Skhye Hutch + Sounwave) / I’m Dying Of Thirst (Prod. By Like of Pac Div)
11. Real (Ft. Anna Wise) (Prod. By Terrace Martin)
12. Compton (Ft. Dr. Dre) (Prod. By Just Blaze)