LEGENDY. Toť první slovo, které mě napadne, když někdo vysloví jména KRS-One & Buckshot. Když KRS-One prohlásí „I am hip hop.“, myslí to smrtelně vážně a NIKDO mu na to nemůže říct absolutně NIC. Přezdívku The Teacher mu nemůžu nikdo vzít, neexisujte nikdo, kdo ještě v současné době znamená pro hiphop něco víc, než Kris. Buckshot na tom „není o moc lépe“. Buckshot Shorty je další nestárnoucí personou, jehož jméno zná v Brooklynu naprosto každý. Tyto dvě opravdové osobnosti se letos spojily, aby natočily desku „Survival Skills“ a především o ní bude v tuto chvíli řeč. Dozvíte se ale i něco o Duck Down Records, kterému Buckshot šéfuje a další zajímavé informace. R.A.P.!
Oba se pohybujete na scéně přes 15, resp. 20 let. Jaký je váš recept na to, mít dlouhou kariéru a zůstat relevantní?
KRS-One: Je to o víře v to, že veřejnost bude mít zájem o tvoje věci. Není v tom žádné tajemství, je to jenom o tvrdé práci a opravdové lásce k dělání hudby.
Buckshot: Dobrý tým. Je opravdu velice důležité mít okolo sebe lidi, kteří tě podporují ve věcech, ve kterých potřebuješ pomoc.
Má to nějakou souvislost s názvem alba „Survival Skills“? Že jste přežili v hip-hopu tak dlouhé období díky svým skills?
KRS-One: Lidé jsou bez práce. Ekonomika trpí, hudební průmysl je v krizi. Je to taková formule pro prežití v těchto těžkých časech.
Buckshot: Učili jsme se jeden od druhého. KRS-One a já tohle děláme už dohromady 35 let. V našem kázání jsou pravdivé zkušenosti a znalosti.
Kdy a jak Vás vůbec napadlo udělat společné LP?
KRS-Onet: Jsme neustále u sebe, jak lodě v noci. Bylo to jen otázkou času, kdy uděláme něco společně. Však se znám s Buckshotem už od roku 1993…
Buckshot: V poslední době jsme spolu jezdili více koncertů. Jestliže ta naše vzájemná chemie mohla fungovat na stagi před publikem, byla to jen otázka času, kdy nahrajeme společné album.
DJ Evil Dee v našem rozhovoru prozradil, že jste celé LP nahráli za 2 dny. Byla to tedy spíše spontánní záležitost?
KRS-One: Asi měl pocit, že to byly dva dny práce, ale trvalo to opravdu déle než 2 dny.
Buckshot: Měli jsme hotové asi 4 skladby za 2 dny. Pracovali jsme především výkonně, protože jsme už přece jen veteráni. Pak to trvalo ještě nějaký ten čas, než jsme ho dodělali. Chtěli jsme si být jistí, že to zní prostě dobře.
LP jste dokonce prý původně nahráli již před rokem. Proč jste se rozhodli ho vydat až nyní? Jak moc se budu lišit finální verze od té, kterou jste nahráli již před rokem?
Buckshot: Načasování bylo opravdu dobré a také jsme tam chtěli mít dobré hostovačky. Mohli jsme bez problémů zajistit talentované hosty jako Mary J Blige, Talib Kweli, Immortal Technique, K´Naan, Pharaoahe Monch, Bounty Killer, Melanie Fiona a další. To je opravdový úspěch na nezávislé scéně.
Evil Dee také říkal, že Vám ani nestihnul poslat beaty. Máte v Duck Down records nějakou zásobu beatů, které Vám producenti posílají?
Buckshot: Vybrali jsme si beaty během prvních dvou setkání před nahráváním. Bylo to velice důležité, abychom se shodli na přesném výběru.
Oba dva jste výrazné osobnosti. Jak moc vekou roli hrály při vašem společném nahrávání vzájemné kompromisy? Byl například moment, kdy jste se nemohli na něčem domluvit a musel Vás rozsoudit někdo třetí?
KRS-One: Vůbec! Buckshot a já děláme věci dohromady velice dobře. Hned jsme se domluvili na konceptu, refrénech, flow atd. Bylo to velice příjemné s ním pracovat.
Jak se vám povedlo na album dostat Mary J Blige? Bylo to náhodné setkání, během kterého jste domluvili spolupráci, nebo jste od začátku plánovali, že byste od ní chtěli hostovačku?
Buckshot: Je to vlastně dost ironický příběh. Mám velmi blízko k trenérovi Mary J Blige. Jednou mi zavolal a říká mi: „Buckshot, Mary J Blige si právě koupila tvojí desku s 9th Wonderem „The Formula“ a hrozně jí baví.„. Našemu týmu to dalo nový vítr do plachet a tak jsme kontaktovali jejího manažera a manžela a navázali jsme s ním nějaký kontakt. Poté nás pozvala k sobě do studia a tam jsme jí představili ideu tracku „The Way I Live“. V té době nahrávala Mary J Blige pilotní skladbu k filmu Tylera Perryho, ve kterém hraje, ale kvůli naší skladbě si udělala přestávku, aby nám mohla nahrát refrén. Bylo to opravdové štěstí. Mary je na mikrofonu úplně geniální.
O vašem songu „Robot“ jste prohlásili, že je to oficiální song, který usmrtí auto-tune. Reagovali jste tím na Jay-Zho, který vyhlásil smrt auto-tune krátce po vás?
Buckshot: Fanoušci ten rozdíl poznají. Nicméně jsem rád, že Jay-Z a my máme stejný pocit.
Kdybyste měli na „Survival Skills“ neomezený rozpočet, jaké hosty byste si pozvali?
KRS-One: Nechtěl bych měnit vůbec nic. Viděli jste ty hosty, které máme na albu? Jsem s nimi velice spokojený.
Kolik byste chtěli „Survival Skills“ prodat? Zajímá Vás ještě po těch letech na scéně prodejnost Vašich releasů?
Buckshot: Prodeje drží Duck Down na živu, takže je to velice důležité, ale radši bych se zaměřil na kvalitu hudby. Fanoušci to objeví tak jako tak, i kdyby to mělo znamenat, že za to neutratí svejch 9.99 $, protože si to můžou stáhnout zdarma.
Buckshote, pokud se nepletu, tak se do tebe nebo Black Moon nikdo nikdy nenavážel. Čím si to vysvětluješ?
Buckshot: Jsem nejoblíbenější rapper všech rapperů.
V čem všem spočívá v současnosti tvoje práce v Duck Down Records? Kolik lidí vlastně pro Duckdown pracuje?
Buckshot: Když pracujeme na nějakém aktuálním velkém projektu, tak na tom dělá zhruba 20 lidí. Já dělám svůj job 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jsem velvyslanec Duck Down Records, ale mnohem více chvály jde na vrub opravdovým generálům tohoto vydavaleství – Dru Ha & No Ha – to jsou ti, kteří na tom tvrdě pracují nejvíc.
Můžeš prozradit, koho bys rád upsal jako dalšího?
Buckshot: Máme tady teď hromadu rozpracovaných kontraktů, ale bohužel nic, o čem bych mohl v tuto chvíli mluvit.
Nedávno ses dost nelichotivě vyjádřil na adresu pořadatelů festivalu Rock The Bells. V čem byl vlastně problém?
Buckshot: Celá ta věc s Guerilla Union se vyřešila. Jsou tu kvůli podpoře této kultury. Vznikl tam jenom nějaký zmatek z toho, co bylo prezentováno fanouškům ohledně struktury festivalu a já jsem se zlobil za fanoušky, že jim to bylo špatně řečeno.
KRS, dočkáme se tvojí sólo desky pod Duck Down Records?
KRS-One: Jestli mi bude chtít Duck Down vydat sólo album, jsem jedině pro. Já jsem ale připraven klidně hned nahrát druhé album s Buckshotem!
Na scéně je v poslední době spousta talentovaných MCs. Stačíte to ještě všechno sledovat? Kdo patří mezi Vaše oblíbence, kterým do budoucna věříte, že by mohli převzít vaši štafetu?
KRS-One: Jsem velkým fanouškem Skyzoo!
Dokáže podle Vás vyrovnat Twitter úspěch či revoluce, kterou nastavil před lety Myspace?
KRS-One: Určitě, Twitter je mánie, ale myslím si, že to může vydržet jen pár let, dokud někdo nepřijde s video verzí.
Chtěli byste něco závěrem vzkázat našim čtenářům?
KRS-One: Všem Vám děkujeme za podporu. „From NY to the Czech Republic, the boogie down Bronx is repping World Wide“.