Na druhou sólovku DJe Wiche "The Golden Touch" se čekalo více jak dva roky. Dnes je 1. prosince 2008 a DJ Wich dokázal to, co málokdo před ním. Na své desce má kompletně hosty ze Států, během několika příštích týdnů se mu rozjíždí distribuce po celém světě a hlavně si po těch dvou letech konečně může oddychnout, že to dokázal. Cream.cz Vám nyní nabízí rozhovor a v tomto případě opravdu, ale opravdu není co dodávat. Přeji Vám příjemné čtení.
Ahoj, jak se cejtíš právě teď, když víš, že svoji práci jsi již odvedl a už se jen čeká na CD z lisu?
Čau, je mi fajn, spadla ze mě veškerá nervozita a jsem rád, že to mám všechno za sebou, měl jsem z toho poslední dobou už pěkný stresy, moc jsem nespal a nejedl. Jsem zvědavej jak se bude deska líbit a prodávat.
Měl jsi někdy během nahrávání krizi, třeba když nevycházela komunikace a vše se nekonečně protahovalo, že by sis řekl, že to, co máš hotové, jen někam vypustíš a že se třeba vrhneš na něco jiného?
Jo, pár takovejch okamžiků proběhlo, chvílema se to fakt zaseklo na jednom bodě a nic se nedělo, termín vydání se furt oddaloval a my čekali na akapely, který chyběly. Dokonce poslední kus dorazil, když byla desku už na masteringu, ale nakonec se naštěstí všechno stihlo. Ale určitě jsem nechtěl nikam nic vypouštět, musel jsme čekat, nic jinýho mi nezbývalo.
Je jasné, že u nás deska bude mít úspěch, protože na ni všichni čekají už 2 roky, ale tobě by mělo jít především o úspěch i v zahraničí. Přišly už nějaké pozitivní reakce, třeba na singl s Royce da 5´9, Kwelim a Raekwonem, který už koluje na internetu i na zahraničních webech?
Tak pozitivní reakce určitě přišly. Už jenom, že zmíněnou skladbu Give up your guns si dal Royce na svojí novou desku, to je přeci super. Kool Savas to dal na svůj novej mixtape v předělaný verzi. A co jsem slyšel od Roba, ve Státech měly ty skladby dobrou odezvu, nebo co jsem četl na zahraničních blogs.
Umíš si představit, že bys dostal nabídku na produkování ve Státech, která by byla spjatá s přestěhování se tam?
Byl bych určitě rád, kdybych se tam mohl podívat ohledně nějaký spolupráce, do profi studia, setkat se tam s pár lidma, projít město, nasát atmosféru, ale rychle zase domu. Sice jsme ve Státech nikdy nebyl, ale stěhování každopádně neplánuju. Hodně lidí jezdí za prací ven, čekají na příležitost, aby mohli odjet, ale já jsme rád tady v Praze, mám to tu rád, chci tu být. Chtěl bych spolupracovat na dálku přes internet, když je dneska ta možnost.
Koolade v našem rozhovoru řekl, že nemá cenu vydávat producentskou desku s mnoha hosty ve Státech, protože tam není tolik hard fanoušků, a že by šla vydat jedině v Evropě a v Japonsku. Myslíš si, že máš šanci s deskou uspět právě i ve Státech?
Určitě má Koolade pravdu, těhle desek tam vychází spousta a lidi jim nevěnují dostatečnou pozornost. Uspět ve Státech je strašně těžký, je to spousta práce, musíš mít štěstí, dostat se k těm správným lidem. Je to hard hustle, jak říká sám Phat Phillie, manažer Koolade.
Kromě Rasca, který tráví spoustu času v Praze, přišly už ti i nějaké další nabídky na spolupráci ze Států?
Dělal jsem jednu věc na Gaill Gotti s Pete Pablem, Asia a Cali Agents mají ode mne pár beats a plánuje se projekt Dilated peoples a Cali Agents – Dilated Agents, kde bych měl mít jednu skladbu vedle Premiera, Pete Rocka a Alchemista…super ne?! 🙂
Je jasné, že lepší pocit máš jistě z toho, když ti featuring nahraje host přímo u tebe ve studiu. Dá se to ale srovnat i s tím, když ti na mail přijde projekt, ve kterém do tvého beatu rapuje i Weezy?
Tak to víš, že Weezyho bych do Prahy do studia nedostal, takže internet je v tomhle případě jediná možnost a přijde mi to dneska normální, vem si první Foreign Exchange, nahráli takhle celý album. Takže ve studiu vidíš sice celej proces, máš nad tím kontrolu, ale přes net je to zase větší překvapení – nevíš co ti přijde, jsi plnej očekávání.
Můžeš prozradit, jací hosté byli ještě v jednání, ale nakonec nevyšli?
Evidence, řešili jsme Bustu, Juelz Sanatana, Joe Budden, na poslední chvíli byla možnost dostat i Gamea, ale on byl zrovna na turné. Jinak jsem měl nahraný skladby na desku ještě s 40 Glocc, Kim Hill, Tip Rell, ale ty na desku nakonec nešly. Možná vyjdou později jako bonus v nějakých remixech.
Měl jsi třeba někdy výhrady k textům u hostujících interpretů, nebo si jim nechával zcela volno?
Jasně jsem jim do toho nechtěl kecat, byl jsem vůbec rád, že do toho jdou. Nerozumím všem lyrics, občas jsem si možná představoval jiný téma, ale se vším jsem byl ve finále naprosto v klidu.
Kdybys měl teď rychle zapřemýšlet, že bys udělal další producentskou desku, byl by koncept podobný, tedy spolupráce se zahraničím, nebo už máš teď nějakou jinou představu?
Určitě chci udělat zase další desku, časem, teď chci nechat chvíli odležet. Začnu dělat nový beats a uvažovat nad hostama, je jich přeci furt spousta, který poslouchám a se kterýma bych chtěl dělat. Ale teď bych se spíš chtěl soustředit jen na jednotlivý singly, ne celý album.
V oběhu je první klip Much Higher, plánují se další a popřípadě s kým?
Plánují, určitě. Máme možnost točit ve státech s Ricem Corderem, nebo DJ Skee productions. Určitě tam pojedu a něco natočím, jen se ještě neví na jakou skladbu a s kým. Počkám taky na reakce lidí, která věc bude dobře fungovat, podle toho se uvidí.
Na klip Much Higher nebyly zrovna pozitivní ohlasy. S nápadem „zelené plátno a tancující holky“ jsi přišel ty, nebo jsi jenom řekl Romeovi, že potřebuješ narychlo udělat klip, když zrovna přijede Kurupt do Prahy a nechal jsi vše na něm? Řešíš třeba nějak zásadně ty negativní reakce, nebo tě to nechává chladným?
Hele, reakce mě mrzí, i já sám s klipem nejsem zase tak spokojený. Ale prostě jsme se dozvěděli asi den, dva, že do Prahy přijede Kurupt a byla by možnost natočit s ním klip, mělo to cenu, byla to prostě dobrá příležitost. Ono navíc bylo těžký něco natočit s někým jiným, když ty jsi tu, oni za mořem a ještě mám třeba v pecce 3 rappery a každej je odjinud. Nejdřív bylo v plánu udělat takovej video snippet zhruba ze čtyr skladeb bez rapperů, ale udělali jsme Kurupta. Hele, bylo to fakt narychlo, takže nebyl žádnej čas na přípravu, koncept, scénář. Měli jsme na to vlastně jen dva dny. Tzn. první, kdo mě napadl, byl Romeo. Moje myšlenka byla původně natočit low budget klip z ulice, ale když si poslechneš Much higher, je to spíš klubová záležitost a ulice se tam nehodí. Narychlo jsme sehnali studio se zeleným pozadím, sehnali holky, světla, kameru. Točilo se jeden den. Kurupt je s klipem ale spokojený a natáčení si užíval, je to profík. Hele, je to taneční věc a sranda, nesmíš to brát zas tak vážně.
Bude na album nějaká oficiální release party a pokud ano, jaký bude její koncept?
Jo, křest bude 20.2. v Retru. Přijede aspon 5 hostů z desky, určitě Kurupt a jeho manželka Gaill Gotti, Rasco, ostatní hosti se zatím řeší. Určitě dáme skladby z desky + oni svoje, ale je ještě čas na celkovou přípravu a koncept.
Také se již někde psalo, že k desce bude také turné po Státech. Jak by to mělo probíhat?
Bude pár koncertů až někdy na jaře. Podrobnosti zatím fakt nevím, ted je důležitý promo tady a v Evropě.
Drtivá většina tvých beats je založená na samplování. I po tolika letech tě to pořád baví víc, než vytváření vlastních melodií? Řešil jsi na desce taky nějaké clearování samplů?
S tím samplováním také souvisí otázka týkajících se vinylů. Jak vůbec vidíš ještě budoucnost vinylu? Hodně jich kupuješ i v současné době a jako jeden z úplně posledních DJs u nás pořád hraješ z desek. Pořád se bráníš Seratu?
Samplování mě baví nejvíc určitě. Kupuju mraky starých vinylů, at je to starej soul, rock, disko, nebo jazz. Každá deska kterou sampluješ má odlišnej zvuk, nástroje atd. Se samplama se dá kouzlit a baví mě je hledat, vem si že jich mám tisíce a každou jsem si poslechnul. Kdybych to měl sečíst, tak jsem všechny ty desky poslouchal rok v kuse, šílený. Ale někdy když nemůžu nic najít, nebo mám dost vinylů, zasednu za klávesy a něco si zabrnkám a občas něco vyleze. Pro mě je nejlepší kombinace sample + synt + viruální nástroje.
Polovina samplů je vyclearovanejch, část je přehraná. V rozhovoru na Bbaráku jsem se špatně vyjádřil, deska ještě nebyla ani ve výrobě a Rob ze Skoop se mezitím postaral o clearing, ale dal mi bohužel pozdě vědět, takže došlo k nedorozumění, deska je ošetřená.
Vinyly miluju. Jasně, patří to k hip-hopu a mě zabijí je sbírat, i když tu desku třeba nikdy nezahraju nebo na ní nic není, založím jí do police, už jí třeba nikdy nevyndám, práší se na ní, ale tvoří mojí sbírku. Mám k tomu vztah, někdo sbírá motýly, já vinyly 🙂 Serato, Traktor a podobný technologie posílají vinyl jasně do prdele, ale furt se vyrábí a dá se sehnat spousta vinylů. Když jsem se nedávno bavil s majitelem vinyl krámu, od kterého je kupuju, říkal mi, že paradoxně se poslední dobou prodávajín víc vinyly než dřív, což je super. Je vidět, že lidi o ně mají stále zájem. Vinyl nás přežije a jen tak nezmizí. Serato mám doma taky, ale používám ho jen občas na nějaký word cuts, na mejdanech hraju jen vinyl.
Udělal jsi komplet hudbu k filmu Gympl. Oslovil tě už od té doby někdo na tvorbu hudby k filmu?
Jo, psal mi Tomáš Vorel, režiser Gymplu, že točí zase novej film a měl by zájem. Nevím, uvidím jak to dopadne. Dostal jsme od tý doby další dvě nabídky, ale zatím se to nějak nehýbe. Každopádně bych to rád uvítal, je to něco jinýho, než když dělám věci na desku, baví mě to, můžu se víc vyblbnout
O tom, že u nás a na Slovensku nemáš konkurenci se již dávno ví. Teď máš ale desku s komplet US hostama. Co dál? Budeš mít třeba dostatečnou motivaci nahrávat desku Indy a Wich, když jsi jako producent dosáhnul skoro všeho, čeho jsi mohl?
Určitě chci hele makat dál s ČR/SK scénou. Tady jsem začal a tady taky skončím. Určitě bude super, když si budu moct občas vyprodukovat něco pro Amíky, ale tady pokračuju dál.
A jedna odlehčená na konec. Jaký je tvůj nejoblíbenější model bot? Air Force 1, Air Max 1, nebo Air Max 90?
Air Max 90
Nějaké pozdravy na závěr?
Zdravím všechny svoje fans, čtenáře Cream, podpoř mojí desku, kupuj originál!!!
myspace.com/djwich
www.skoop.cz
koupit Dj Wich – The Golden Touch