Proslavila ho až hitovka s Mastou Ace „Beautiful“, ale chorvatský producent Koolade toho má na svém kontě ještě o mnoho víc. Consequence, Das EFX, El Da Sensei nebo dokonce Curse z Dojčlandu si u něj říkali o podklady a i proto je Koolade jasným důkazem toho, že hudba nezná zeměpisné hranice a že producent ze země, která má k hiphopu stejně daleko, jako Španělsko k hokeji, může uspět i za velkou louží.
Na chorvatské hiphopové scéně patříš mezi legendy. Kdy jsi poprvé dostal pocit, že je ti Chorvatsko malé a rád by ses prosadil i v zahraničí?
Hmmm, asi když jsem udělal pár dobrých beatů, někdy okolo roku 1996.
Poprvé jsem o tobě slyšel v roce 2001, když jsi spolupracoval s Mastou Ace. Byla to tvá první spolupráce se zahraničním rapperem? Jak ses k němu dostal?
Přesně tak. Měl jsem za sebou nějakou spolupráci s evropskými rappery, jako např. KC Da Rookee (Nexcallibur, 2001, Showdown Records, Německo) a dále pak IPM, což je kapela z Lyonu z Francie, ale tyhle naše společné tracky vyšly až o mnoho později, než byly nahrány. Jo a taky jsem dělal ještě remixy pro Unspoken Heard. A ještě úplně předtím jsem dělal společně s Das EFX, ale tyhle věci nakonec nikdy ani nevyšly. No a právě v době, kdy Mastovi vycházelo album „Disposable Arts“, tak já už měl dávno hotové dva tracky s El Da Sensei, ale to nakonec vyšlo až o rok později. Jo a ten Masta. Bylo to vlastně úplně jednoduché, všechno šlo přes mého manažera Phat Phillieho z Blackout Crotia.
Potom jsi s ním pracoval znova na pecce „Beautiful“, díky níž jsi sklidil uznání po celé Evropě a pak i ve Spojených Státech. Jak jsi vnímal, že pro Evropany je těžké prosadit se ve Státech, ale tys to dokázal?
Protože tam prostě nežijeme. Udělal jsem hroznou chybu, když jsem se tam nepřestěhoval před deseti lety, to byla zlatá éra hiphopou. V dnešní době je mnohem těžší prodat svoje beaty, protože hip hop už si komerčně nevede tak dobře, a dveře těhle společností se pro hip-hop pomalu zavírají. A bacha, rozeznávám zvlášť hip hop a crossover rap. Ale pokud chceš dělat pop a crossover, pak je ještě těžší se prosadit. Musíš mít opravdu silný business plán a musí za tebou stát silný tým, abys něco kloudného udělal. Musíš znát správné lidi, být jejich kámoš a tak… oni zas musí vědět, že ty máš přesně ty žhavý věci, co oni potřebujou. Musíš být konzistentní, svěží, a tvoje věci musí mít buď aktuální zvuk, nebo znít jako něco úplně nového. To je jediný způsob, jak se tvoje věci uchytí.
Přemýšlel jsi někdy o tom, že by ses do USA přestěhoval jako třeba Nicolay z Holandska, který se po přestěhování do Států stal právoplatným členem Justus League.
Už jsem se přestěhoval.
Pracoval jsi s rappery, za kterými stojí největší producenti současnosti: Consequence (Kanye West) a Izza Kizza (Timbaland). Setkal ses někdy s názorem na tvé beaty od těchto osobností? Byl jsi s nimi někdy v kontaktu?
No jasně, Kanye je velký kamarád mého manažera ze Spojených Států Dana Glo (Skyscraper Management). Byli přátelé, ještě v době, kdy nikdo na světě neznal Kanyeho Westa. V současnosti je velmi obtížné dostat se k němu, ale dostalo se mi od něj velmi dobrého uznání na mou tvorbu.
S Timem je to jiný příběh. Velmi se mu líbí beaty, které dělám pro Kizzu, ale nemyslím si, že by vůbec věděl, že jsem to dělal já. Nedávám mu to vůbec za vinu od té doby, co stále pracuje na svých věcech. Spousta lidí si myslí, že Tim nahrává spoustu svých věcí a pak si ještě pustí moje beaty. Ale musíte si uvědomit jednu zásadní věc – Izza Kizza je součást mého týmu, je upsaný u Skyscraper Management a Souldiggas Production Company, do které v podstatě patřím. My jsme Kizzovi zařídili deal s Timbem, což nebylo vlastně ani vůbec těžké, protože Kizza je hot! Dávejte si na něj bacha!
Jak velký rozdíl je mezi spoluprací s nezávislými interprety jako jsou třeba Tha Alkaholiks a s mainstream hvězdami Omarion a Bow Wow?
S Tha Liks se stále potkávám, jsou to mý dobrý kámoši, jsme skoro jedna rodina a na druhou stranu si myslím, že Omarion a Bow Wow vlastně vůbec neví, kdo jim produkoval track „Hey Baby“(produkoval Koolade, pozn. red.), který byl jedním ze singlů z jejich desky. (smích)
Neplánoval jsi někdy producentskou sólo desku pouze s americkými hosty?
Ano, ale chtěl jsem to vydat pouze v Evropě v Japonsku. Myslím si totiž, že by takový druh alba neměl tady ve Státech nějaký větší úspěch. Například jsi zmiňoval Nicolaye – nikdy jsem o něm neslyšel jinde, než tady v New Yorku, což je hrozně smutný, protože on je hrozně krutej! A tím chci říct, že tenhle druh hudby nemá moc šanci se dostat na úplný vrchol hitparád. Což je hrozná škoda, ale myslím si, že Nicolay je o mnoho známější v Evropě než tady ve Státech. Nejradši bych udělal desku s interprety z celého světa, určenou pro evropský a japonský trh. Právě na tom teď dělám, ale o tom až později…
Britský producent Mark Ronson se jednou zmínil, že by nikdy nemohl spolupracovat s Pussycat Dolls, protože si myslí, že nejsou „opravdové“. Máš také nějaké hranice, které nikdy nepřekročíš?
Tak hlavně si myslím, že Pussycat Dolls by nikdy po něm nic nechtěli, protože jejich styly jsou velice rozdílné. Ale já asi žádné takové hranice nemám. Klidně bych vzal nabídku za 30 000 dolarů, protože nejsem tak bohatý, abych tohle mohl odmítnout. (smích)
Je nějaký beat, u kterého by sis řekl : „Sakra, tohle bych chtěl udělat já!“?
Takový beat slyším skoro každý den. (smích)
Co si myslíš o tom, když producent vysampluje loop, který už dříve někdo jiný použil v nějakém velmi známém tracku, jako to třeba Trackmasters udělali v „Jenny From The Block“?
Myslím si, že jim to J. Lo pravděpodobně řekla, aby to použili a oni jí prostě zásobují tracky. Je to něco jako oblek, který máš ušitý od svého oblíbeného krejčího. Trackmasters prostě dělají byznys, nic víc.
Ale abychom zůstali u tvé otázky o samplování, především u loopingu….Už to asi nikdy neudělám, nemám to teď vůbec rád. Měl jsem teď několikrát problém s právy na samply. Např. ve skladbě „Good“ z Ghostfaceovy desky „More Fish“. Vysamploval jsem Earth Wind And Fire a stejně to Def Jam nemohl vyřešit, protože manželka jednoho z autoré té původní verze řekla, že se jí nelíbí, o čem Ghostface v tom tracku rapuje. Takže jsem musel přehrát ten sampl, ale už to nikdy neznělo tak dobře, jako předtím. Mám spoustu beatů, které jsem nikdy nedal nikomu na album, protože vím, že ty použité samply u labelů nikdy neprojdou. Měl jsem se samply dokonce problém i v Chorvatsku! Dokažáte si to vůbec představit?! Ale bylo to na albech Edo Majky, který je na Balkánu opravdu velké jméno, takže mě to nakonec ani tolik nepřekvapilo.
Samply jsou v současnosti vážně drahé, musíte mít na ně opravdu velký rozpočet.
Na čem právě teď pracuješ?
Právě teď pracuju na albu Izza Kizza, které vyjde pod Mosley Music Group a Interscope buď letos na podzim, nebo až příští jaro. Zkouším teď prodat nějaké beaty lidem jako Paul Wall, nebo T.I. Consequence také pracuje na své nové desce a máme se spolu ohledně toho sejít. Mám také několik hodně hot věcí s Mastou Acem, hlavně „Love Crazy“ feat. Strick. Je to track s úplně nejklasičtějším hiphopovým zvukem! Ještě nevím, jestli to vydáme jako 12″, nebo jestli počkám a nechám si to až na svoje album, na kterém začínám pomalu pracovat. Bude to spíše taková kompilace, na které budou staré tracky, které jsem udělal a nikdy nevyšly a samozřejmě i spousta novinek. Můžeš se těšit na jména jako Masta Ace, EMC, J-Ro z Tha Liks, Naughty by Nature, Das EFX, Styles P, El Da Sensei, Izza Kizza a mnoho dalších.
Slyšel jsi někdy o českém hip-hopu? Znáš DJe Wiche, který letos bude vydávat album se spoustou hostů ze Států, nebo kompilaci East Side Unia, kde se objevili i chorvaté Bolesna Braca a Nered?
Všem se Vám hrozně moc omlouvám, ale nikdy jsem o nich neslyšel, fakt mě to hrozně mrzí! Ale věřím, že je někdy poznám. Vím, že je u Vás určitá scéna, jenže ta je teď všude. Doufám, že brzy přijedu a sám jí poznám. Naposledy, když jsem byl v České republice, jsem byl v Praze v roce 95. Ale držím Vám palce! Dělejte dobrou hudbu!
Blíží se fotbalové Mistrovství Evropy. Jaké vidíš šance Vaší reprezentace. Mají silnou skupinu – domácí Rakousko, silné Německo a Polsko s obrovskou podporou fanoušků. Mohou zopakovat úspěch z éry Bobana a Šukera z MS 1998?
Myslím si, že kdybys byl Chorvat, tak víš, že oni to dokáží! (smích) Ale nerad dělám závěry nad věcmi, které se ještě nestaly. Jediné, co k tomu teď můžu říct je – uvidíme. (smích)
Něco závěrem?
BIG UP TO CREAM!!! THANKS FOR HAVING ME!