Proražení kanadského hip hopu v širším měřítku ve Státech a vůbec po celém světě je stále spíše výjimka. Jedná se většinou o producenty či kapely, které přišly s odlišným stylem. Tvrdý a hrubý rap byl dosud pro tuto zemi spíše neznámým pojmem. To se však mění s příchodem Rugged Intellect.
Pod svá křídla jej vzal Domingo a pomohl s produkcí jeho debut alba Renaissance Music: The Introduction, kam navíc pozval hosty jako Kool G Rap, Ras Kass či Heltah Skeltah. Deska vyvolá bouřlivé reakce i díky imaginárnímu sporu s Sean Pricem a skladbě Biter´s Block bez jakéhokoli ostychu jmenující rappery, kteří ukradli styl někomu jinému.
Dostane se na Fabulouse a Lloyd Bankse kopírující Mase, DMX a opisování od 2Paca a mnoho dalších. Že by mu tahle skladba mohla zavřít důležité dveře se Rugged Intellect neobává, ba naopak tvrdí, že je jednou z nejoblíbenějších.
„Denně mě obklopuje chudoba.“ Můžeš sdělit, jak tvé okolí ovlivňuje tvoji muziku?
Prostředí, ve kterém jsem vyrůstal, určitě primárně formovalo moji osobnost a styl. Kdybych vyrůstal jinde, obsah mé tvorby by byl bez pochyb odlišný. Možná bych měl jiná přání a ani nerapoval. Vyšlapal jsem si cestu pěkně odspoda, proto mi muzika neslouží jen jako prostředek k vyjadřování, ale také k zlepšení mého postavení a úniku z tvrdé reality.
Neobáváš se, že Biter´s Block ti může v hudebním průmyslu zavřít některé dveře?
Vydávám to album nezávisle, což mi umožňuje se nijak neomezovat ohledně témat. Teoreticky se může zdát jako špatný nápad jmenovat neoriginální rappery, ale Biter´s Block měl zatím jedny z nejlepších ohlasů. Asi díky tomu sentimentu a vyřčení dříve nemístné kritiky některých rapperů. Překvapivě to zcenili i The Source, kteří to umístili v květnu 2007 do sekce Fat Tape spolu se skladbami od 50 Centa, Bone Thugs, Timbalanda a dalších.
Jak je v tvých očích podobný styl Fabolouse a Lloyd Bankse Masemu?
Dobrá otázka. Jsi první redaktor, který se ptá specificky. Díky mým 10letým zkušenostem v rapové branži dokážu zaznamenat ukradené rýmy, chování a další špinavosti. V případě Fabolouse a Lloyd Bankse je celý jejich styl založen na prvcích, které do hry vnesl Mase, tedy líně znějící flow, pár punchlines, jakoby nezvyklá struktura veršů a přitom stálé zachování sladkých řečí, které přitahují holky.
Skutečně si myslíš, že by DMX neprorazil, kdyby byl 2Pac stále naživu?
Fakt je, že jsem docela i fanda DMXe a mám pár jeho desek. Debut It´s Dark and Hell Is Hot je bez pochyb klasika, která mimo jiné představila světu Ruff Ryders kolektiv. Jenže ohledně image a obsahu je DMX jen větví ze stromu, který zasadil Tupac Shakur. Kdyby 2Pac žil, DMX by tak populární rozhodně nebyl. To samé platí i pro Ja Rule, který měl navíc ironicky s DMXem beef s vzájemným obviňováním, kdo vykradl koho styl. Oba jsou přitom studenty 2Paca a Thuglife školy.
Proč nemáš rád Dipset?
Nemám nic proti komukoliv, kdo pochází z tvrdé čtvrti a dokáže vydělávat peníze, ale pro mě Dipset znamenají generaci, která snížila úroveň kreativity a sdělení. V 1995 jsi měl party jako Wu-Tang a Boot Camp, kteří neustále tvrdě makali, zatímco Dipset potvrzují dojem, že je v pohodě být průměrný.
Jak by jsi popsal svůj vztah s Domingem?
Domingo je můj hip hop mentor. Vzal mě pod svá křídla a ukázal, jak co funguje, a pomohl ke spolupráci s nejlepšími lyriky naší doby. Já a Domingo držíme při sobě a budeme pokračovat v tvorbě skvělé muziky.
Kolik lidí nepochopilo video Sean Price dissing Rugged Intellect?
Myslím, že většině lidí to došlo, když mě viděli v záběru. Celé to byl fór a jsem rád, že se napálili všichni ti plní nenávisti.
Jaké to je spolupracovat s RA The Rugged Man? Máš s ním nějaké bláznivé zážitky?
Je to výborná zkušenost. Mám pro něj bezmezný respekt, byl jedním z prvních skutečně talentovaných bílých MC´s. Hráli jsme spolu několik koncertů a to je fakt pecka. Nejšílenější bylo, když během svého setu vzal jednu holku na ramena a pořád rapoval a ta holka se přitom neustále bouchala hlavou o strop. To byla sranda.
Myslíš, že se kanadskému hip hopu dostává odpovídající úcty? Která domácí hip hop alba posloucháš?
Nemyslím, že je kanadský hip hop dostatečně respektován, ale ti, kteří si ho zaslouží, jej mají. Kromě vlastní desky sjíždím Naaah This Kid Ain´t From Canada od Maestro Fresh Wes, první album od Sokrata a Ice Cold od Choclair.
Vzhledem k tomu, že jsme český web a sousedíme s Německem, můžeš nám říct pár slov o tvém pobytu v Německu?
Bohužel jsem byl velmi mladý a moc si toho nepamatuji. Soudě dle toho, co jsem slyšel a viděl, tak scéna v Německu hodně expanduje, takže se těším, až tam potkám nové lidi a odehraji pár koncertů. Snad se to stane již brzy.
Albu se dostává skvělých recenzí. Čteš je?
Určitě to je požehnání získat tak skvělé recenze. Ačkoli hodnocení není ultimátní měřítko úspěchu, je úžasné vidět média chválit muziku, na které jsem tvrdě pracoval. Oceňuji všechnu podporu a obohacující postřehy.
Jinak mé album se jmenuje Renaissance Music: The Introduction a je již v prodeji. Můžete slyšet hosty Kool G Rap, Ras Kass, Heltah Skeltah, AG and Party Arty, RA The Rugged Man, Rustee Juxx a Solomon Childs a producenty Domingo, Buckwild, Adam Sampler a další. Seženete jej všude, třeba na HHV.DE, Groove Attack, Mzee.com, Amazon a Audio3.cz.
Díky za čtení tohohle rozhovoru. Koukněte na http://www.myspace.com/ruggedintellect. One love.