Jon B, rodák z Edmontonu, nedávno vydal svůj remix projekt Beat Diarya, kde se objevují nové verze skladeb od Busta Rhymes, Afu-Ra či Lord Finesse a doplňuje je špička kanadského underground hip hopu jako Wordburglar, Max Prime či Mindbender.
Beat Diarya je remix album. Můžeš vysvětlit, proč jsi si vybral zrovna tyhle tracky a hosty?
Beat Diarya pro měl byl experiment, jak ukázat mé produkční schopnosti. Všichni rappeři tam mají vysokou kvalitu. Remixy pak tvoří jedny z mých oblíbených akapel.
Kdo je Corvid Lorax? Můžeš o něm říci pár slov?
Chodil jsem s ním na střední školu v Edmontonu. Loni vydal desku Kalashni-Cancerous, které si získalo hodně pozornosti v západní Kanadě. Je součástí populární kapely Eshod Ibn Wyza. Míchají spoustu stylů, mají tam zpěváky, MC´s, kytaristy a bubeníka. Lorax neustále pracuje na svých textech. A to doslova, klidně si píše rýmy na krabičku cigaret či útržek papíru. Neustále se zlepšuje a je nemožné si jej nevšimnout.
Měl by jsi natočit i nějaká videa. Můžeš říct, kdy budou venku a jaké skladby jsi vybral?
Rád bych udělal 2 klipy – jeden pro ten remix Big La a pak i pořádné ztvárnění skladby Maximum Supremacy s Mindbenderem. Mám toho teď ale hodně s propagací a tvorbou muziky a dalšími video projekty. Spoustu času mi zabírá škola. V tuhle chvíli se už jedno video připravuje, ale musím to ještě pořádně promyslet.
V jedné recenzi na Beat Diarya uvedli, že remix Woo Haa od Busta Rhymes zní jak beat od Timbalanda vhodný pro Missy Elliot. Soudě dle kvalit její muziky, udělal by si pro ní beat?
(smích). Taky jsem si toho všiml. Stvořil bych pro ní klidně 20 beatů. Zítra jí zavolám. V podstatě jsem polichocen být přirovnán k Timbovi, protože se nesnažím nikomu přiblížit. Pozdrav pro Henry Mancini!
Dnešní mixtape není to co dříve. Spousta lidí třeba říká mixtape svým nevydaným věcem. Jaký je tvůj názor na dnešní trh s mixtapy a jejich formu vůbec?
Vidím lidi, kteří prodávají sračková CD-Rs bez labelu a kvality, která nemají cenu ani toho disku, na který jsem vypálená. Ignoruji kluky, co se snaží prodat CD-R za 10 dolarů, protože ten „tape“ je většinou zklamání. Kdyby Emily Post zveřejnila hip hopová pravidla, stálo by tam, že žádné CD-R nesmí stát více než 5 dolarů – tedy pokud není zabaleno tak hezky jako mé. A já si účtuji 5.
Jaký je tvůj názor na věci okolo DJ Drama?
To je pěkná sračka Jsem pochopitelně na jeho straně. Existují lidi, kteří vydávají profesionální a vysoce kvalitní mixtapy, které pomáhají spoustě umělců. Korporace se toho z nějakého neznámého důvodu bojí. Je to jako strach slonů z myší či holek z pavouků. Bez důvodu. Znervózňuje je i, že v téhle části trhu nemají prsty. Když pak vidí někoho nezávislého prodávat 100 000 a více desek, chtějí si z jeho koláče taky ukousnout. Osobně si myslím, že objevit se na mixtapu se stejně výrazněji nepromítne do prodejů, sám jsem někde byl a změnu příliš nepocítil.
Před dvěma lety jsi vydal album s Max Prime. Můžeme očekávat pokračování?
Ano, jednoho dne ano. Hardly Novices nás uvedlo do perspektivy nezávislé muziky a myslím, že Max je ze stavu underground rapu trochu rozmrzelý. Neobviňuji ho, je to jako lézt po hodně vrtkavém žebříku.
Jsi redaktorem UGSmagu. Kdy a kým byl založen? Jsou i další kanadské magazíny zaměřené na underground hip hop?
Nejsem redaktorem, spíš spolupracovníkem. Magazín založil Noyz a pár dalších asi v roce 2000, tedy v době, kdy byl underground rap o něco více v módě. V posledním roce či dvou magazín trochu upadal, tak jsem se rozhodl, že je nutné znovu začít. Dneska to vypadá dobře, potřebujeme ale více kvalitních redaktorů a pravidelný obsah. UGSmag je nejlepší kanadský magazín o nezávislém hip hopu, tak nechápu, proč by si chtěl číst jiný.
Co má v plánu Jon B teď?
Snažím se nastartovat kariéry Saafira a Mic Geronimo, dát dohromady Nase a Premiera, uctít Chubb Rocka a Prince Paul, získat více talentu na UGSmag, produkovat nové beaty, chtěl bych i filmovou kariéru a koncepční album s neznámým rapperem. EP s Birdapresem? Skladby pro Epica? A deska Jon B & Max Prime. Fakt ale potřebuji smlouvu, nezávislé labely, kontaktujte mě. Budu čekat u telefonu.