Jsou to sice již téměř tři roky, přesto se od té doby (a ani dlouho před tím) nic podobného nopakovalo.
Do sebe se pustily dvě ikony nezávislého rapu. Na jedné straně stáli Demigodz v čele se 7L & Esoteric, kteří měli krátce po vydání výborného alba Dangerous Connection, a na té druhé pak parta Eastern Conference spolu s Definitive Jux, kteří v té době byli také prakticky na svém vrcholu.
Původ celého sporu není stoprocentně jasný, ale obecně je za jeho roznětku považován Cage. Ten, v té době člen Eastern Conference, v jednom rádio rozhovoru v létě v roce 2002 očernil Esoterica. Co přesně Cage řekl, není bohužel známé, každopádně 7L & ES na to v té době nijak nereagovali. V prosinci 2002 pak přišla noc, která celému beefu dala oficiálně zelenou. Konal se koncert v legendárním klubu S.O.B. v New Yorku s fantastickým obsazením v podobě Demigodz, MF Dooma, Eastern Conference, Count Bass D, Timbo Kinga a dalších. Za Demigodz nastoupili ze začátku 7L & Esoteric a Apathy, ke kterým se později přidal Celph Titlted. Ten ke konci začal vyvolávat celé Eastern Conference na souboj a především Cage na přímý duel s Esotericem. „Přijeli jsme vystupovat, ne dělat battly,“ přiletělo mu zpět od Cage a ostatních. Celph tedy přeřadil na vyšší stupeň a na celý klub začal volat: „Fuck Cage“, „Fuck EC“ a „Homosexual Conference.“ Po koncertu začal dialog mezi 7Lem a Cagem, k nimž se poté přidal i Celph Titled. Diskuze se zvrhla v hádku, která pro Cage skončila třemi údery pěstí v obličeji, které mu Celph Titled uštědřil.
V tu chvíli už nebylo cesty zpět a bylo jasné, že vše bude pokračovat. Cage navíc vše následně popsal dost otřesným způsobem: „Čtyři z vás mě nemohli sundat. Když mě pak security drželi v chvatu, že jsem nemohl dýchat, dokázali mnohem víc než vy. Celé je to nahrané na videu, tudíž to všichni uvidí. Jsem jediný rapper s přáním umřít, tak mě zabijte.“ A pokračuje: „Ale ptám se: Proč jste zrušili vaše vystoupení v obchodě Fat Beats druhý den, co?“ Těžko říct, co je pravda a co ne. Záznam celé události se ven nikdy nedostal, i když si od něj obě strany hodně slibovaly. Ale zrušení vystoupení ve Fat Beats je podle všeho fakt.
Couvnout už nešlo, což Cage věděl a krátce po celém incidentu vydal track “Haterama Pt. 1“. Nejdříve jen jel do beatu “Hovi Baby“ od Jay-Zho, poté dostal track nové instro od Sebba. Podle mne výborný track jak z pohledu produkce, tak rapu. Cílem je především trochu překvapivě Esoteric a 7L, přičemž Cage zde samozřejmě vytahuje vše nepříjemné:
„Jeho slang je zastaralý…“
„Největší pop hvězda na světě zašpinila můj motor,
ale když řeknu jeho jméno, vypadám jako Royce, co chce získat pozornost“
„Je pravda, že já a tvůj producent jsme měli beef,
buď by mě kouřila jeho holka, nebo bych nerapoval do jeho strašných beatů – oboje“
„…poslal jsi El-Pmu své demo“
To byl od Cage silný úder, protože to Esotericovi nijak nepomohlo, když vyšlo najevo, že El-Pmu skutečně svoji nahrávku dal (El-P je šéf a zakladatel labelu Definitive Jux, který má k labelu Eastern Coference velmi blízko). Esoteric neměl na co čekat a 25. března vydal s produkcí od 7L singl “Do It“. Celkem průměrný beat, na kterém ale Esoteric vrací vše i s úroky. Stejně jako Cage vytahuje i Eso témata, která by prvně jmenovaný už nechal raději zapadnout prachem. Dostává se tak na Cageovo obvinění Eminema pro kradení jeho stylu i připomenutí, že High & Mighty (majitelé Eastern Conference) udělali s Eminem společný track:
„Díky meskalinu mluvíš jak by jsi byl MC Ren,
nedokázal jsi nic získat z beefu s Eminemem,
tvoji vlastní lidé si vzali Slim Shadyho šek
a udělali s ním track“
Esoteric také jasně říká, že hlavní město rapu má pro něj pochopení, i když Cage vyhlašoval, že se již bojí do New Yorku přijet, protože je tu každý nenávidí:
„Po S.O.B. jsi řekl, že nás New York nenávidí,
ale půlka města druhý den volala
Své ale schytá v “Do It“ i Copywrite, dřívější parťák Cage, který se v pár rozhovorech zmínil, co si o Esotericovi myslí. I když Copy až na pár řádků nedopadne nijak zle.
Uběhne jen pár týdnů a na Do It přichází nekompromisní odpovědi. Cage přichází s “Boston Crabs: Haterama Pt. 2“ a narážkami na Brick Records, Celph Titled i na novou desku Dangerous Connection od 7L & Esoteric.
Mnohem úderněji podle mne ale přišel s trackem “Boston Baked Bitch“ Copywrite. Výborný beat, možná nejlepší v celé přestřelce. I on kromě klasických urážek říká nepříjemné věci. O tom, že Landspeed dluží 7L & Es peníze, ale i to že bostonské duo podle pomlouvá za zády. I tak ale jede svým docela zábavným stylem:
„Předvádíš se před tím Lexem, i když je tvých rodičů,
nejsi nic jako Richie Rich, jen dědíš“
Spousta lidí si totiž myslí, že Esoteric pochází z bohaté rodiny a vše, co dělá je jen image. Toho se dotýká Copy i dál:
„Můžu vydělat peníze na tvým jménu kdykoli,
ulice o tobě nikdy neslyšely“
Copywrite paradoxně nezůstal u jedné pecky a přišel s vzápětí s “Extinction“, které je ale o poznání slabší. Beat celkem fajn, ale text už trochu postrádá údernost a překvapivost “Boston Baked Bitch“.
Krátce poté, kdy Cage s Copywritem vydali své pecky, nastala kuriózní situace. Celph Titled, jeden z původců celého sporu, totiž vzal “Boston Baked Bitch“, “Haterama Pt. 1“ a “Boston Crabs: Haterama Pt. 2“, udělal k nim dirty a clean verze a vydal na vinylu. Zcela nevídaná situace, protože vzít „soupeřovy“ tracky a vydat je historie rapu asi nepamatuje. Každopádně Celph Titled se k tomu navíc podepsal jako executive producer a přidal ke každé pecce vlastní komentář. Ještě než byl vinyl oficiálně vydán, měl prý Celph přes 2,000 objednácek. Do dnešního dne jich vzhledem k tomu, jaké publicity se celému sporu dostalo, může být klidně k 10,000. V narážce na to, jak celé situace Celph využil, se následně v jednom rozhovoru z legrace prohlásil za undergroundového Suge Knighta. Na Copywritea ale Esoteric samozřejmě nemohl zapomenout a napsal tak track “Runaway“. Nutno říct, že to Copymu pořádně sečetl. Počínaje refrénem:
„Nech mikrofon, najdi někoho jiného k vykradení,
nejsi v pohodě, protože vše, co děláš, je kopírování.“
Dostává se i na Copywritův slovník, kdy je mu připoměno jeho dřívější užívání slova nigga:
„Bíly kluk říkající nigga zní dobře,
i když jediný černý v tobě je Camu Taoův dick“
Poslední sloka je věnována Cageovi. Tady Esoteric Cage docela řeže a především:
„Nejkrutější slovo na čtyři písmena na světě je AIDS,
to, že jej máš, neznamená, že si jej ještě musíš měnit na Cage“
Kde Esoteric parafrázuje známou Cageovu skladbu, utkví v paměti.
Další chvíle přinesly podlost největšího kalibru, za kterou byl zodpovědný Cage. Na jedné z jeho show se totiž objevil Celph Titled a diskutoval s El-Pm. Cage se v tu chvíli příbližil k Celphovi zezadu a přetáhl jej lahví přes hlavu. Zkrvavený Celph vzápětí ještě schytal co proto a byl vykopnut z klubu. Jako spousta jiných věcí v celém tomto sporu hraničí tento příběh na pomezí drb/skutečnost. Krátce poté se ale objevilo Cageovo vyjádření k celému incidentu: „Nevím, co jste čekali. Pošpinil mé jméno a bootlegoval mé věci. Dostal, co zasloužil. Nebylo to zezadu, schytal to přímo do obličeje a můj člověk mu pak ještě naložil. Spadl na zem a pak mě již odvlekli security, než jsem ho vyřídil úplně.“
Následující měsíce pak přinesly to, co nikdy nedělá dobrotu, tedy že se do celého sporu začali míchat lidé, kteří s ním od počátku neměli co dočinění. Vast Aire z Cannibal Ox pocítil potřebu bránit své přátele z Weathermen a později v roce 2003 dal na svůj mixtape Dirty Magazine track “They Frontin´ (We Made You)“. Za beat si zvolil Nasovo “Made You Look“ a útočí zde na Esoterica, 7L i Celph Titled. Vzhledem k tomu, že ale track vyšel na docela neznámém mixtapeu, širší veřejnost možná o existenci skladby ani neví.
Nakonec se do celého sporu vložil i El-P. V téměř osmiminutové pecce “We´Re Famous“ na albu Bazooka Tooth od Aesop Rocka útočí na Esoterica. Útočí je silné slovo, protože za celou dobu nepadne jeho jméno. Za útok na bostonskou kapelu se považuje:
„Nedokázali se dostat z rámce města, ze kterého pochází,
někteří z těhle homosexuálů mi posílali svá dema“
Esoteric nečekal příliš dlouho a v létě roku 2003 „věnoval“ El-Pmu i Vastovi pecku “Mercy Killing“, kterou můžete najít na 7Lově mixtapeu Vinyl Thug Music. Dobrý beat a podle mne asi nejdůraznější track z celé přestřelky:
„Naštvaný, protože připomínám boom bap,
jen žárlíš, protože vyděláváš peníze na nerd-rapu.
Kdybys byl tak chytrý, jak prohlašuješ
a měl beef, přišel by ji ke mně,
ale ne, napíšeš dis, doufáš, že nebudeš chycen,
přestože víš, že bych nikdy nekontroloval věci od Gaysop Rocka.“
Druhá sloka je pak věnována Vastovi a opět El-Pmu. Vrcholem všeho je pak asi následná interluda (pořád z alba Vinyl Thug Music) pojmenovaná “Revenge Of The Nerds“ (narážka na DVD Revenge Of The Robots od Definitive Jux).
Tím vše na dlouhou dobu překvapivě skončilo. Všichni již cítili, že další pokračování by nikomu nepomohlo. Teda téměř všichni. Nejdříve jen na netu vydal El-P podle mne velmi dobrý track El-P – “7,700 Year To Date“ a pak jej zase hodně rychle stáhl a dneska je téměř nesehnatelný.
A pak taky Vast nezapomněl. Na svém albu Look Mom…No Hands věnoval Esotericovi celou skladbu “9 Lashes (When Michael Smacks Lucifer)“. Je férové dodat, že beat byl naprosto výborný a navíc zde kromě očekávaných urážek naposledy šokuje:
„Byl jsem tam, když jsi žebral u El-Pho, aby tě upsal,
ale on věděl, že nahoru půjdou Ox, takže tě neupsal“
Esoteric ale na přímý dotaz, zda mluví Vast pravdu odpověděl: „Když jsi v partě, budeš lhát lidem do tváře. El-P by ti sám řekl, že jsem jej nikdy o podepsání k Definitive Jux nežádal.“
To byla poslední kapitola celého příběhu. Kdo vyhrál? Těžko říct. Fakt je, že Esoteric stál sám proti celé armádě výborných MC´s a jeho tracky vždy získaly velkou pozornost, což bylo i díky jejich vydání na vinylu či oficiálních deskách. Na druhou stranu Cage, Copy a ostatní přinesli moment překvapení a o trochu větší volnosti ve své tvorbě. Na obou stranách najdeme jak plusy, tak mínusy. Kdo je tedy vítěz podle tebe?